Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_02982 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Halfweg - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:05
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02982 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Halfweg - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_02982 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Halfweg - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, kaderen in het RUP 163 Park Halfweg, goedgekeurd op 30 mei 2013, met name het loskoppelen van het gemotoriseerd verkeer in Halfweg van dat in de Drongensesteenweg. De ontsluiting van Halfweg zal na de loskoppeling uitsluitend gebeuren via de Noorderlaan. Er is gekozen voor 2 eenvoudige verkeersfilters via IPODIII flex-paaltjes met toeleidende markering en met bebording C3+M12 zodat niet alleen fietsers en bestuurders van speed pedelecs maar (door de omrijdfactor) ook bestuurders van bromfietsen klasse A toegelaten worden. De noordelijke verkeersfilter situeert zich ter hoogte van het kruispunt met de Drongensesteenweg en de andere ten zuiden van dit wegdeel van Halfweg, namelijk ter hoogte van de verlichtingspaal bij huisnummer 1. De 2 verkeersfilters zijn nodig omdat het wegdek in dit wegdeel in slechte staat is (grote putten) en om er foutparkeren tegen te gaan. Daarnaast wordt ter hoogte van het kruispunt met de Drongensesteenweg de doorlopende streep als rijstrookverdeling verwijderd.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 10 november 2021 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden in het kader van de heraanleg (verkaveling Halfweg) van het deel tussen de Noorderlaan en huisnummer 29 volgende nieuwe maatregelen getroffen: het beperken van doorgaand gemotoriseerd verkeer tussen het kruispunt met de Noorderlaan en de Drongensesteenweg door de bebording C3 met onderbord 'Uitgezonderd plaatselijk verkeer', het invoeren van parkeerbod via bebording ten oosten van de weg tussen het kruispunt met de Noorderlaan en huisnummer 29 en het voorzien van een B1-bord met haaientanden bij het verlaten van Halfweg op het kruispunt met de Noorderlaan.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Halfweg, goedgekeurd in zitting van 10 november 2021, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Halfweg.