De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, kaderen in het RUP 163 Park Halfweg, goedgekeurd op 30 mei 2013, met name het loskoppelen van het gemotoriseerd verkeer in Halfweg van dat in de Drongensesteenweg. De ontsluiting van Halfweg zal na de loskoppeling uitsluitend gebeuren via de Noorderlaan. Er is gekozen voor 2 eenvoudige verkeersfilters via IPODIII flex-paaltjes met toeleidende markering en met bebording C3+M12 zodat niet alleen fietsers en bestuurders van speed pedelecs maar (door de omrijdfactor) ook bestuurders van bromfietsen klasse A toegelaten worden. De noordelijke verkeersfilter situeert zich ter hoogte van het kruispunt met de Drongensesteenweg en de andere ten zuiden van dit wegdeel van Halfweg, namelijk ter hoogte van de verlichtingspaal bij huisnummer 1. De 2 verkeersfilters zijn nodig omdat het wegdek in dit wegdeel in slechte staat is (grote putten) en om er foutparkeren tegen te gaan. Daarnaast wordt ter hoogte van het kruispunt met de Drongensesteenweg de doorlopende streep als rijstrookverdeling verwijderd.
Bij collegebesluit van 10 november 2021 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden in het kader van de heraanleg (verkaveling Halfweg) van het deel tussen de Noorderlaan en huisnummer 29 volgende nieuwe maatregelen getroffen: het beperken van doorgaand gemotoriseerd verkeer tussen het kruispunt met de Noorderlaan en de Drongensesteenweg door de bebording C3 met onderbord 'Uitgezonderd plaatselijk verkeer', het invoeren van parkeerbod via bebording ten oosten van de weg tussen het kruispunt met de Noorderlaan en huisnummer 29 en het voorzien van een B1-bord met haaientanden bij het verlaten van Halfweg op het kruispunt met de Noorderlaan.
Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Halfweg.