Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_02987 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Prinsenhof - diverse maatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:06
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02987 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Prinsenhof - diverse maatregelen - Vaststelling 2024_CBS_02987 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Prinsenhof - diverse maatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, zijn: het voorzien van een parkeerverbod aangeduid met gele onderbroken strepen ter hoogte van de overzijde van huisnummers 103-105 na melding van een burger dat het in- en uitrijden van de haakse parkeerplaatsen hier bemoeilijkt wordt door de aanwezigheid van de fietsenstalling. De bestaande fietsenstalling zelf wordt ontdubbeld en verplaatst naar beide zijden van het Prinsenhofplein. Eén fietsenstalling komt aan de noordelijke tak van het Prinsenhofplein (overzijde huisnummer 105) en één fietsenstalling komt aan de zuidelijke tak van het Prinsenhofplein (overzijde huisnummer 103). Beide fietsenstallingen worden voorzien van de signalisatie E9a en onderbord M1, aangezien ze op de rijbaan opgesteld staan.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 23 februari 2023 werden volgende maatregelen getroffen: (1) de inrichting van 2 voorbehouden haakse parkeerplaatsen voor autodelen ter hoogte van huisnummer 44, in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaatsen zullen gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie; (2) De inrichting van 2 voorbehouden haakse parkeerplaatsen voor elektrische deelwagens ter hoogte van huisnummer 103; (3) De inrichting van 2 voorbehouden haakse parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 103, op de hoek met Simon de Mirabellostraat; (4) De wijziging van een bestaande voorbehouden haakse parkeerplaats voor elektrische deelwagens naar een parkeerplaats voor gewone elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 99; (5) Tenslotte aangezien er maar 1 parkeerreglementering op dezelfde plaats geldig kan zijn en door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische deelwagens en elektrische voertuigen dit hier niet meer het geval is, dient het ‘eindbord+E9a+bewoners‘ te hoogte van huisnummer 103, op de hoek met Simon de Mirabellostraat verplaatst te worden naar huisnummer 105, net voorbij de poort.
    Gezien hier publieke laadpalen vergund werden en geplaatst is of geplaatst zijn in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen en elektrische deelwagens garanderen we dat de laadpalen maximaal beschikbaar zijn voor het opladen van deze voertuigen. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen.

  • Bij collegebesluit van 20 november 2020 werd een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van de zijgevel van huisnummer 11 van het Prinsenhofplein in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 23 januari 2020 werd een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen duidelijker gesignaleerd ter hoogte van de huisnummer 99.

  • Bij collegebesluit van 17 januari 2019 werden de parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 99 duidelijker gesignaleerd.

  • Bij collegebesluit van 21 december 2017 werd een parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 99.

  • Bij collegebesluit van 19 januari 2017 werd in kader van het Circulatieplan Binnenstad Gent, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 februari 2016, de rijrichting op het Prinsenhof, gedeelte begrepen tussen het Gewad en de Simon de Mirabellostraat, omgekeerd. Dit om de verkeersdruk op de wijk Prinsenhof te verlagen en de knip ter hoogte van de Rekelingebrug mogelijk te maken.

  • Bij collegebesluit van 25 augustus 2016 werd één parkeerplaats voor personen met een handicap toegevoegd ter hoogte van huisnummer 28.

  • Bij collegebesluit van 26 mei 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd en aan de bestaande voorbehouden parkeerplaats voor autodelen één nieuwe toegevoegd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Prinsenhof, goedgekeurd in zitting van 23 februari 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Prinsenhof.