Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_03018 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Ramen- vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:13
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_03018 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Ramen- vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling 2024_CBS_03018 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Ramen- vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit getroffen wordt, is: Het onderbord VIId ‘taxi’, dat aangeeft dat het parkeren voorbehouden is voor taxi’s, wordt aangepast naar ‘standplaatstaxi met machtiging Stad Gent’. Volgens het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer van 29 maart 2019 mag niemand een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente. Door het wijzigen van het onderbord naar een meer juridisch sluitende tekst, kan er geen discussie meer ontstaan over het feit of de parkeerplaats voor alle taxi’s is voorbehouden, dan wel voor taxi’s met een standplaatsmachtiging. Op grondgebied Gent is iedere parkeerplaats voor taxi’s een standplaats voorbehouden voor taxi’s met machtiging.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 30 juni 2022 werden 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ingericht dit ter hoogte van de overzijde van huisnummer 1 gezien hier een publieke laadpaal vergund werd en geplaatst zal worden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
  • Bij collegebesluit van 16 juni 2022 werden maatregelen getroffen, zodat dat (brom)fietsers van en naar Ramen en de Burgstraat kunnen rijden. Tevens moeten deze bestuurders komende van Ramen die in de richting van de Burgstraat rijden zeker stoppen aan en zo de nodige tijd nemen om na te gaan of er geen voetgangers komen van achter de gevels op het onoverzichtelijke kruispunt met de Burgstraat. Tevens werden er, na akkoord van de brandweer voor de hulpdiensten, plooibakens voorzien aan de zijde van Burgstraat. In 2012 werd er een neerklapbaar paaltje bij de signalisatie die het aan voertuigen verbiedt door te rijden geplaatst, maar daar wordt teveel misbruik van gemaakt en verdwijnt zelfs regelmatig.
  • Bij collegebesluit van 17 februari 2022 werd een voorbehouden parkeerplaats voor taxi's in functie van toegankelijkheid. De plaats wordt ingericht ten behoeve van de bewoners van de assistentiewoningen. De parkeerplaats werd voorzien aan de ingang aan huisnummer 1.
  • Bij collegebesluit van 16 augustus 2018 werden de parkeervakken tussen huisnummers 4-4I tot huisnummer 8 aangeduid.
  • Bij collegebesluit van 1 februari 2018 werd het verdrijvingsvlak tussen huisnummer 14 van de Poel en huisnummer 2 verwijderd. Dit verdrijvingsvlak was overbodig geworden aangezien op deze locatie niet langer een inrit aanwezig is.
  • Bij collegebesluit van 14 april 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd en er worden geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Ramen, goedgekeurd in zitting van 30 juni 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Ramen.