Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_03006 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg -Sint-Amandstraat - vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:10
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_03006 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg -Sint-Amandstraat - vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling 2024_CBS_03006 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg -Sint-Amandstraat - vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit getroffen wordt, is: Het onderbord VIId ‘Taxi’, dat aangeeft dat het parkeren voorbehouden is voor taxi’s, wordt aangepast naar ‘standplaatstaxi met machtiging Stad Gent’. Volgens het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer van 29 maart 2019 mag niemand een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente. Door het wijzigen van het onderbord naar een meer juridisch sluitende tekst, kan er geen discussie meer ontstaan over het feit of de parkeerplaats voor alle taxi’s is voorbehouden, dan wel voor taxi’s met een standplaatsmachtiging. Op grondgebied Gent is iedere parkeerplaats voor taxi’s een standplaats voorbehouden voor taxi’s met machtiging.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 21 september 2023 werd een verdrijvingsvlakjes voorzien aan de inritten naar het Sint-Amandplein om de zichtbaarheid ervan te verhogen en foutparkeren voor deze inritten te verhinderen, zodat de brandweertoegang op het plein steeds vrij gehouden wordt.
  • Bij collegebesluit van 07 september 2023 werd beslist tot het wijzigen van de autodeelplaats ter hoogte van huisnummer 64-66 naar een parkeerplaats voorbehouden voor elektrisch laden. Op deze manier wordt 1 nieuwe voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische voertuigen voorzien in de Sint-Amandstraat ter hoogte van huisnummer 64-66 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.  De getroffen maatregel kadert zich in de openbare dienstverplichting voor Stad Gent voor de uitrol van 324 publieke laadpunten (of 162 laadpalen), dit Ingevolge Richtlijn (2014/94/EU) van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2014 betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen, en ingevolge het ‘Besluit ter stimulering van de infrastructuur voor elektrische voertuigen’ zoals goedgekeurd door de Vlaamse regering op 25 maart 2016 waarbij tegen 2020 7.400 publieke elektrische laadpunten uitgebouwd moeten zijn in Vlaanderen. Er werd een situeringsplan opgemaakt waar dit aandeel per stad en gemeente is bepaald.
  • Bij collegebesluit van 10 juni 2021 werd als nieuwe maatregel getroffen, het wijzigen van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen naar een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van de huisnummers 64-66. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.
  • Bij collegebesluit van 23 januari 2020 werden de twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen duidelijker gesignaleerd ter hoogte van de huisnummers 64-66.
  • Bij collegebesluit van 15 juni 2017 werd de parkeerplaats voor personen met een handicap verwijderd ter hoogte van huisnummer 13 wegens overlijden van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap. Er werd ook één van de twee parkeerplaatsen voor personen met een handicap verwijderd ter hoogte van nr 1-3 omdat deze parkeerplaats destijds verkeerdelijk voor dezelfde persoon werd aangelegd maar nooit verwijderd werd.
  • Bij collegebesluit van 26 januari 2017 werd in kader van het Circulatieplan Binnenstad Gent, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 februari 2016, op de Sint-Amandstraat tweerichtingsverkeer ingevoerd.
  • Bij collegebesluit van 2 juni 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Sint-Amandstraat, goedgekeurd in zitting van 21 september 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Sint-Amandstraat.