Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_03021 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Koningin Fabiolalaan- vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:13
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_03021 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Koningin Fabiolalaan- vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling 2024_CBS_03021 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Koningin Fabiolalaan- vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit besluit wordt het onderbord VIId ‘taxi’, dat aangeeft dat het parkeren voorbehouden is voor taxi’s, aangepast naar ‘standplaatstaxi met machtiging Stad Gent’. Volgens het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer van 29 maart 2019 mag niemand een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente. Door het wijzigen van het onderbord naar een meer juridisch sluitende tekst, kan er geen discussie meer ontstaan over het feit of de parkeerplaats voor alle taxi’s is voorbehouden, dan wel voor taxi’s met een standplaatsmachtiging. Op grondgebied Gent is iedere parkeerplaats voor taxi’s een standplaats voorbehouden voor taxi’s met machtigingTevens wordt ter hoogte van het kruispunt met Esplanade Oscar Van de Voorde het dubbelrichtingsfietspad afgebakend en de voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt van Oscar Van de Voordeplein en Tenderstraat gesignaleerd door voorrangsborden B15.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 14 december 2023 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 72 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
  • Bij collegebesluit van 16 november 2023 werd er een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 114A vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
  • Bij collegebesluit van 27 april 2023 werden 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummer 53 tot en met huisnummer 55. gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Anderzijds wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.
  • Bij collegebesluit van 19 januari 2023 werden twee voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ingericht ter hoogte van de overzijde van huisnummer 9 in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.
  • Bij collegebesluit van 24 juni 2021 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 91 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
  • Bij collegebesluit van 18 maart 2021 werd de bestaande toestand verder geregulariseerd behalve de signalisatie aan de fietsenstallingen wegens overbodig in een parkeerstrook, wordt het dubbelrichtingsfietspad aan de zuidzijde beter gesignaleerd nu de bouw van huisnummer 190 voltooid is en worden volgende nieuwe maatregelen getroffen: het voorzien van witte omgekeerde driehoeken ter hoogte van het voorrangsbord op het kruispunt met de Snepkaai en de kruising van het fietspad en de rijbaan in het verlengde van de Frans de Potterstraat, het beter aanduiden van de parkeerplaatsen voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummers 42 en 43 en het inrichten van een nieuwe parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 91-98 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
  • Bij collegebesluit van 18 maart 2021 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 55A omdat de aanvrager voldeed aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het
     toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
  • Bij collegebesluit van 30 januari 2020 werd het betalend statuut opgeheven voor de parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 1-1B;
  • Bij collegebesluit van 31 januari 2019 werden de parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 1-1B duidelijker gesignaleerd.
  • Bij collegebesluit van 4 oktober 2018 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van de overkant van de Sportstraat.
  • Bij collegebesluit van 24 mei 2018 werden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ingericht, waarvan één voorbehouden voor taxi's, ter hoogte van huisnummers 1-1B.
  • Bij collegebesluit van 18 januari 2018 werd de straatmond afgesloten door middel van paaltjes ter hoogte van het Koningin Maria Hendrikaplein.
  • Bij collegebesluit van 14 juli 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd in het gedeelte begrepen tussen het Koningin Maria Hendrikaplein en de Tenderstraat.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Koningin Fabiolalaan, goedgekeurd in zitting van 14 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Koningin Fabiolalaan.