Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_03010 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Vlasmarkt- vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:11
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_03010 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Vlasmarkt- vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling 2024_CBS_03010 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Vlasmarkt- vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit besluit wordt het onderbord VIId ‘Taxi’, dat aangeeft dat het parkeren voorbehouden is voor taxi’s, aangepast naar ‘standplaatstaxi met machtiging Stad Gent’ Volgens het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer van 29 maart 2019 mag niemand een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente. Door het wijzigen van het onderbord naar een meer juridisch sluitende tekst, kan er geen discussie meer ontstaan over het feit of de parkeerplaats voor alle taxi’s is voorbehouden, dan wel voor taxi’s met een standplaatsmachtiging. Op grondgebied Gent is iedere parkeerplaats voor taxi’s een standplaats voorbehouden voor taxi’s met machtiging.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 30 januari 2020 werd beslist over het niet plaatsen van de signalisatie (verkeersbord E9 en onderbord M1) bij de fietsenstalling ter hoogte van huisnummer 17, aangezien de fietsenstalling op het trottoir werd opgesteld.
  • Bij collegebesluit van 4 april 2019 werden, samen met een voetpaduitstulping, de taxistandplaatsen tussen huisnummer 13 en huisnummer 17 herschikt. Verder werd ook een fietsenstalling toegevoegd ter hoogte van huisnummer 17.
  • Bij collegebesluit van 1 maart 2018 werd een parkeerverbod ingevoerd op het middeneiland ter hoogte van huisnummers 15 tot huisnummer 17. Dit om de doorstroming voor de bussen van de Lijn te vrijwaren.
  • Bij collegebesluit van 13 oktober 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en als eerste nieuwe maatregel werd de voorrangsas Vlasmarkt-Sint-Jacobsnieuwstraat-Keizer Karelstraat aangeduid door middel van verkeersborden B15 in plaats van verkeersborden B9 en wordt de parkeerstrook voor dienstvoertuigen voor de gouverneurswoning duidelijker gesignaleerd. Daarnaast werd als nieuwe maatregel ter hoogte van de Belfortstraat de doorgetrokken lijn onderbroken om vanaf de Vlasmarkt de linksaf beweging naar de Belfortstraat mogelijk te maken voor de doorstroming van het openbaar vervoer.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Vlasmarkt, goedgekeurd in zitting van 30 januari 2020, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Vlasmarkt.