Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_03003 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Woodrow Wilsonplein - vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:10
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_03003 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Woodrow Wilsonplein - vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling 2024_CBS_03003 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Woodrow Wilsonplein - vervangen onderborden taxistandplaatsen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • de nieuwe maatregel die bij dit besluit getroffen wordt is: Het onderbord VIId ‘taxi’, dat aangeeft dat het parkeren voorbehouden is voor taxi’s, wordt aangepast naar ‘standplaatstaxi met machtiging Stad Gent’. Volgens het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer van 29 maart 2019 mag niemand een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente. Door het wijzigen van het onderbord naar een meer juridisch sluitende tekst, kan er geen discussie meer ontstaan over het feit of de parkeerplaats voor alle taxi’s is voorbehouden, dan wel voor taxi’s met een standplaatsmachtiging. Op grondgebied Gent is iedere parkeerplaats voor taxi’s een standplaats voorbehouden voor taxi’s met machtiging.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit 3 februari 2021 zijn speedpedelecs en bromfietsen klasse A toelaten op het Woodrow Wilsonplein ter hoogte van het kruispunt met de Vlaanderenstraat en aan de ander kant met de Kuiperskaai gezien het hier verboden doorgang is voor bestuurders momenteel enkel uitgezonderd bussen, taxi's, diensten. Ook ter hoogte van de ventwegen worden de speedpedelecs en bromfietsen klasse A toegelaten waar nu enkel diensten en fietsers zijn toegelaten. Ook wordt ambulante handel op het Woodrow Wilsonplein toegevoegd als uitzondering ter hoogte van het kruispunt met de Vlaanderenstraat en aan de andere kant met de Kuiperskaai, momenteel verboden toegang voor bestuurders uitgezonderd bussen, taxi's en diensten.
  • Bij collegebesluit van 26 april 2018 werd de invoering van parkeren voor taxi's op de zuidwestelijke tak van het Woodrow Wilsonplein en het schrappen van het parkeren voor taxi's aangepast op de plaatsen ter hoogte van huisnummers 2-24. De rijrichting op deze tak werd gewijzigd, inrijden voor taxi's gebeurt vanuit de Franklin Rooseveltlaan en er geldt beperkt éénrichtingsverkeer vanaf het dubbelrichtingsfietspad. De nieuwe verkeersregeling kadert in een heraanlegdossier van een gedeelte van het Woodrow Wilsonplein.
  • Bij collegebesluit van 6 juli 2017 werd de voorrangsregeling op het kruispunt Lammerstraat - Kuiperskaai - Woodrow Wilsonplein aangepast. De OV-as Lammerstraat - Woodrow Wilsonplein krijgt zo voorrang. Dit is enkel van toepassing wanneer de verkeerslichten op het kruispunt in kwestie buiten werking zijn.
     Dit reglement regulariseert de bestaande toestand.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Woodrow Wilsonplein, goedgekeurd in zitting van 28 januari 2021, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Woodrow Wilsonplein.