Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_02981 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Koningin Maria Hendrikaplein - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:03
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02981 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Koningin Maria Hendrikaplein - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_02981 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Koningin Maria Hendrikaplein - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit worden volgende verkeersmaatregelen getroffen: het correcter signaleren van de verboden doorgangen voor bestuurders en de bijhordende uitzonderingen alsook ter hoogte van huisnummers 66-66A signaleren voor de fietsers dat het verboden is om oostwaarts richting de Smidsestraat te fietsen langs de huizenrij welke westwaarts een drukke fietsas is en langs beide zijden fietsenstallingen heeft.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 7 december 2023 werden 6 ultrakortparkeerplaatsen omgevormd naar parkeerplaatsen met parkeersensoren ingericht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord 'max 30 min van 7u tot 19u' en onderborden Xa en Xb ter hoogte van huisnummers 7/7M tot en met huisnummer 35 in het kader van de uitrol van het proefproject Shop &Go in uitvoering van het Parkeerplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 november 2014. Ter hoogte van de ‘shop & go zone’ werd een infobord voorzien waarop de modaliteiten van de betreffende parkeerplaatsen opgenomen werden. Volgens het Parkeerplan omvat het nieuwe parkeerbeleid: ‘Streef naar een betere benutting van het beschikbare parkeeraanbod’, dit via ‘Onderzoek naar geautomatiseerde handhaving: Nieuwe trends in geautomatiseerde handhaving (bijvoorbeeld parkeersensoren, kentekenparkeren, …) worden van nabij opgevolgd. De Stad is daarmee gestart met een proefproject waarbij parkeersensoren worden gebruikt op laad- en loszones. Deze parkeersensoren monitoren de effectieve parkeerduur waardoor men de handhaving op een efficiënte en gerichte manier kan bijsturen’. Deze parkeerplaatsen staan ten dienste van bezoekers die snel iets willen brengen of ophalen. Ze worden op specifieke plaatsen aangelegd om in deze korte parkeerbehoefte te voorzien, waarmee volgende effecten beoogd worden: verhogen van de parkeerrotatie, verhogen van de parkeerkans, verhogen van de gastvrijheid, voorkomen van 'overstays' (parkeergedrag beïnvloeden), ‘overstays’ efficiënter monitoren en handhaven.

  • Bij collegebesluit van 27 augustus 2020 werd een nieuw tweerichtingsfietspad vormgegeven op de hoek van het Koningin Maria Hendrikplein met de Koningin Fabiolalaan aan de overdekte in- en uitgang van het VAC omdat er daar vaak veel voetgangers op het voetpad wandelen. Dit tweerichtingsfietspad wordt gescheiden van het voetpad en de tramhalte door middel van omegabeugels. Ook werd de zone ten noordwesten van het stationsgebouw gesignaleerd als woonerf, de toegang ertoe geregeld en een afgebakende parkeerplaats voor het mobiele dienstencentrum en foodtrucks aangeduid. Aan de voorzijde van het stationsgebouw werd de verhoogde aanwezigheid van voetgangers en fietsers aangeduid met grondsymbolen. Tevens werd het samengebruik van de houten brug over de hangende tuinen aangeduid alsook de fietsdoorsteek van huisnummer 42 richting huisnummer 35. Ook werd aan fietsers ter hoogte van huisnummer 35 geduid dat ze niet richting huisnummer 42 mogen fietsen via de aanwezige doorsteek. Tevens werd er ook voor bromfietsen klasse A en P een uitzondering toegelaten op de afslagverboden nabij de Smidsestraat en de mogelijkheid om van huisnummer 35 in de richting van huisnummer 5 te rijden als duurzamer vervoersmiddel.

  • Bij collegebesluit van 29 juni 2017 werden zones voor ultrakortparkeren ingevoerd, taxistandplaatsen naar de ondergrondse zone verplaatst en de taxi's de mogelijkheid geboden om zich van en naar de ondergrondse taxi- en K&R-zone te begeven. Deze maatregelen hadden als doel om uniformiteit, verkeersveiligheid en leesbaarheid van de stationsomgeving te creëren met focus op de fietsers. Hiertoe werden chevrons en fietslogo's voorzien, het plaatsen van palen, het uniform signaleren van de oversteekplaatsen voor voetgangers, het voorzien van een autovrij gebied voor de ingang van het station en het verwijderen van overbodige verkeerssignalisatie.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Koningin Maria Hendrikaplein, goedgekeurd in zitting van 7 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Koningin Maria Hendrikaplein.