Bij dit collegebesluit worden volgende verkeersmaatregelen getroffen: het correcter signaleren van de verboden doorgangen voor bestuurders en de bijhordende uitzonderingen alsook ter hoogte van huisnummers 66-66A signaleren voor de fietsers dat het verboden is om oostwaarts richting de Smidsestraat te fietsen langs de huizenrij welke westwaarts een drukke fietsas is en langs beide zijden fietsenstallingen heeft.
Bij collegebesluit van 7 december 2023 werden 6 ultrakortparkeerplaatsen omgevormd naar parkeerplaatsen met parkeersensoren ingericht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord 'max 30 min van 7u tot 19u' en onderborden Xa en Xb ter hoogte van huisnummers 7/7M tot en met huisnummer 35 in het kader van de uitrol van het proefproject Shop &Go in uitvoering van het Parkeerplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 november 2014. Ter hoogte van de ‘shop & go zone’ werd een infobord voorzien waarop de modaliteiten van de betreffende parkeerplaatsen opgenomen werden. Volgens het Parkeerplan omvat het nieuwe parkeerbeleid: ‘Streef naar een betere benutting van het beschikbare parkeeraanbod’, dit via ‘Onderzoek naar geautomatiseerde handhaving: Nieuwe trends in geautomatiseerde handhaving (bijvoorbeeld parkeersensoren, kentekenparkeren, …) worden van nabij opgevolgd. De Stad is daarmee gestart met een proefproject waarbij parkeersensoren worden gebruikt op laad- en loszones. Deze parkeersensoren monitoren de effectieve parkeerduur waardoor men de handhaving op een efficiënte en gerichte manier kan bijsturen’. Deze parkeerplaatsen staan ten dienste van bezoekers die snel iets willen brengen of ophalen. Ze worden op specifieke plaatsen aangelegd om in deze korte parkeerbehoefte te voorzien, waarmee volgende effecten beoogd worden: verhogen van de parkeerrotatie, verhogen van de parkeerkans, verhogen van de gastvrijheid, voorkomen van 'overstays' (parkeergedrag beïnvloeden), ‘overstays’ efficiënter monitoren en handhaven.
Bij collegebesluit van 27 augustus 2020 werd een nieuw tweerichtingsfietspad vormgegeven op de hoek van het Koningin Maria Hendrikplein met de Koningin Fabiolalaan aan de overdekte in- en uitgang van het VAC omdat er daar vaak veel voetgangers op het voetpad wandelen. Dit tweerichtingsfietspad wordt gescheiden van het voetpad en de tramhalte door middel van omegabeugels. Ook werd de zone ten noordwesten van het stationsgebouw gesignaleerd als woonerf, de toegang ertoe geregeld en een afgebakende parkeerplaats voor het mobiele dienstencentrum en foodtrucks aangeduid. Aan de voorzijde van het stationsgebouw werd de verhoogde aanwezigheid van voetgangers en fietsers aangeduid met grondsymbolen. Tevens werd het samengebruik van de houten brug over de hangende tuinen aangeduid alsook de fietsdoorsteek van huisnummer 42 richting huisnummer 35. Ook werd aan fietsers ter hoogte van huisnummer 35 geduid dat ze niet richting huisnummer 42 mogen fietsen via de aanwezige doorsteek. Tevens werd er ook voor bromfietsen klasse A en P een uitzondering toegelaten op de afslagverboden nabij de Smidsestraat en de mogelijkheid om van huisnummer 35 in de richting van huisnummer 5 te rijden als duurzamer vervoersmiddel.
Bij collegebesluit van 29 juni 2017 werden zones voor ultrakortparkeren ingevoerd, taxistandplaatsen naar de ondergrondse zone verplaatst en de taxi's de mogelijkheid geboden om zich van en naar de ondergrondse taxi- en K&R-zone te begeven. Deze maatregelen hadden als doel om uniformiteit, verkeersveiligheid en leesbaarheid van de stationsomgeving te creëren met focus op de fietsers. Hiertoe werden chevrons en fietslogo's voorzien, het plaatsen van palen, het uniform signaleren van de oversteekplaatsen voor voetgangers, het voorzien van een autovrij gebied voor de ingang van het station en het verwijderen van overbodige verkeerssignalisatie.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Koningin Maria Hendrikaplein, goedgekeurd in zitting van 7 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.