Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_02992 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Pantserschipstraat - correctie - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:07
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02992 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Pantserschipstraat - correctie - Vaststelling 2024_CBS_02992 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Pantserschipstraat - correctie - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4, § 1, 2de lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit getroffen wordt, is het rechtzetten van het aanvullende reglement van de gewestweg. Het vorige aanvullende reglement is reeds in het college van burgemeester en schepenen d.d. 8 februari 2024 goedgekeurd als zijnde gewestweg maar niet met alle correcte artikels. Bij deze zijn de artikels ook aangepast.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 8 februari 2024 werden volgende maatregelen getroffen:

    (1) het invoeren van een verplichte rechtsaf ter hoogte van het kruispunt met de Wondelgemkaai. Door de aanwezige loods is de zichthoek onvoldoende om hier nog linksaf verkeer toe te kunnen laten. Deze maatregel werd afgestemd met AWV (PVD van 31 maart 2023);

    (2) de aanpassing, mede op vraag van het Havenbedrijf, van het parkeerregime in de Pantserschipstraat tussen de Ringvaart Om Gent en de Wondelgemkaai. Dit wordt aangepast naar vrachtparkeren (bord E9c) en flexparkeren personenvoertuigen/vrachtvoertuigen (bord E9j). Bij de inventarisatie van het parkeerareaal voor vrachtwagens op het openbaar domein kwamen namelijk de parkeerstroken in de Pantserschipstraat als quick-win opportuniteit naar boven. Deze zijn gunstig voor het faciliteren van vrachtparkeren op korte termijn, gelet op de randvoorwaarden: (a) locatie binnen het vrachtroutenetwerk, (b) wegencategorisering, (c) effecten op de leefbaarheid en (d) de ruimtelijke inpassing binnen de veiligheidsnormen. Bij de adviesrondes met alle betrokken stakeholders kwam de vraag om het parkeerareaal ’s nachts te maximaliseren. Daarom werd voor een variant van het flexparkeren gekozen waarbij alle parkeerstroken ’s nachts voor vrachtverkeer voorbehouden blijven, maar grote delen overdag voor personenwagens voorbehouden zijn. Op 28/06/2023 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregelen.

  • Deze nieuwe verkeersmaatregel zal in voege gaan na het beëindigen van de tijdelijke verkeersmaatregelen voor de werken aan de Meulestedebrug.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gewestweg Pantserschipstraat, goedgekeurd in zitting van 8 februari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gewestweg Pantserschipstraat.