Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_02971 - Codex politiereglementen Stad Gent gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve sanctie - Politiereglement op de stedelijke sport- en recreatiecentra en -plaatsen - Wijziging

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:02
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Mathias De Clercq

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02971 - Codex politiereglementen Stad Gent gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve sanctie - Politiereglement op de stedelijke sport- en recreatiecentra en -plaatsen - Wijziging 2024_CBS_02971 - Codex politiereglementen Stad Gent gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve sanctie - Politiereglement op de stedelijke sport- en recreatiecentra en -plaatsen - Wijziging

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

De Nieuwe Gemeentewet, artikel 119.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

De Nieuwe Gemeentewet, artikel 135, § 2, 7°.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Een geïntegreerde en integrale aanpak van overlast op recreatiedomeinen is al enige jaren een prioriteit op verschillende beleidsniveaus, dat is voor de Gentse Blaarmeersen niet anders. Het belang van dergelijke integrale aanpak wordt, onder meer, onderstreept in de omzendbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken van 17 mei 2023 betreffende overlast in recreatiegebieden en recreatiezones.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Middels voorliggend besluit wordt het toegangsverbod als bijkomend instrument ter bestrijding van overlast ingeschreven in het Politiereglement op de stedelijke sport- en recreatiecentra en -plaatsen, in titel II waarin de specifieke bepalingen voor het sport- en recreatiepark Blaarmeersen zijn opgenomen.

Met de invoering van het toegangsverbod wil de Stad Gent, samen met de beheerder van de Blaarmeersen Farys, een onmiddellijk optreden mogelijk maken tegen gebruikers die zich schuldig maken  aan zeer zware incidenten. Deze repressieve maatregel moet het bestaande ruime pakket aan preventieve ingrepen van een adequaat sluitstuk voorzien. Het toegangsverbod wordt opgelegd in naam van de burgemeester, als hoofd van bestuurlijke politie en verantwoordelijke voor de openbare orde.

Het toegangsverbod blijft daarbij gereserveerd voor de meest ernstige vormen van overlast waarbij ook een beroep wordt gedaan op politionele tussenkomst.

De zware incidenten die tot een toegangsverbod kunnen leiden zijn de volgende :

Fysiek grensoverschrijdend gedrag / ongewenste intimiteit;
Agressief en discriminerend gedrag;
Dealen van drugs / zware overlast door druggebruik;
Opzettelijke vernietiging infrastructuur;
Zwaarwichtige diefstal / diefstal met geweld.

Om effectief te zijn, moet een toegangsverbod zo kort mogelijk na de feiten worden opgelegd. Daarom wordt het toegangsverbod door politie betekend door middel van een in te vullen sjabloon. Om dit mogelijk te maken, heeft het toegangsverbod een standaard duurtijd van 1 maand. Gelet op het feit dat het toegangsverbod enkel wordt opgelegd voor zware incidenten, zoals hiervoor opgesomd, is dit proportioneel. Van de vaststelling en betekening wordt een bestuurlijk verslag opgesteld dat aan de burgemeester wordt overgemaakt.

Tegen het toegangsverbod is een schriftelijk, niet-schorsend bezwaar, mogelijk bij het college van burgemeester en schepenen. Betrokkene, of zijn raadsman, kan ook fysiek worden gehoord op de eerstvolgende nuttige zitting van het college van burgemeester en schepenen dit op eenvoudig verzoek indien door de betrokkene dit wenselijk wordt geacht.

Indien de betrokkene tijdens de periode van het toegangsverbod zich opnieuw op de strandzone begeeft, kan een verlenging worden opgelegd. Indien betrokkene, ondanks het toegangsverbod, zich schuldig zou maken aan nieuwe feiten die aanleiding kunnen geven tot een toegangsverbod  wordt een nieuw toegangsverbod opgelegd van 1 maand dat een aanvang neemt na afloop van het initiële toegangsverbod.

Daarom wordt de volgende aanpassing aan de gemeenteraad voorgelegd:

In Titel II. Sport- en Recreatiepark Blaarmeersen van het Politiereglement op de stedelijke sport- en recreatiecentra en -plaatsen wordt een nieuw artikel 17 ingevoegd waarin het toegangsverbod als sanctie wordt opgenomen.

Als gevolg van deze invoeging wijzigt de nummering van de daaropvolgende artikelen en dient ook het (oude) artikel 31 met strafbepalingen inhoudelijk worden aangepast.

Voornoemde aanpassing geldt tot en met 30 september 2026 (seizoen 2026) en zal nadien worden geëvalueerd.

Deze werkwijze werd eveneens besproken met het parket Oost-Vlaanderen afdeling Gent, dit tijdens een samenkomst op 26 maart 2024. 

Activiteit

AC34561 Ondersteuning, advisering en handhaving met betrekking tot juridische en gerechtelijke dossiers

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

Voegt in het Politiereglement op de stedelijk sport- en recreatiecentra en -plaatsen een nieuw artikel 17 in, met hernummering van de daaropvolgende artikelen tot gevolg, dat luidt als volgt:

§ 1. Volgende ernstige overtredingen kunnen gesanctioneerd worden met een tijdelijk toegangsverbod van 1 maand, opgelegd in naam van de burgemeester :

Fysiek grensoverschrijdend gedrag / ongewenste intimiteit;
Agressief en discriminerend gedrag;
Dealen van drugs / zware overlast door druggebruik;
Opzettelijke vernietiging infrastructuur;
Zwaarwichtige diefstal / diefstal met geweld.

§ 2. Het toegangsverbod wordt onmiddellijk betekend door politie en gaat per direct in. Er wordt een bestuurlijk verslag opgesteld dat zo spoedig mogelijk aan de burgemeester wordt overgemaakt.

§ 3. Tegen het toegangsverbod kan schriftelijk bezwaar worden aangetekend bij het college van burgemeester en schepenen dat op de eerstvolgende nuttige zitting het bezwaar behandelt. Betrokkene of zijn raadsman wordt - indien door de betrokkene wenselijk geacht en op eenvoudig verzoek - fysiek gehoord op de eerstvolgende nuttige zitting van het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar schorst de tenuitvoerlegging van het toegangsverbod niet.

Het college van burgemeester en schepenen kan het toegangsverbod bevestigen dan wel opheffen en brengt dit onverwijld ter kennis van betrokkene.

§ 4. Een schending van een opgelegd toegangsverbod wordt gesanctioneerd met een verlenging van het toegangsverbod voor een bijkomende periode van 1 maand.

§ 5. Indien betrokkene, ondanks het toegangsverbod, zich schuldig zou maken aan nieuwe feiten die aanleiding kunnen geven tot een toegangsverbod zoals omschreven in § 1 wordt een nieuw toegangsverbod opgelegd van 1 maand dat een aanvang neemt na afloop van het initiële toegangsverbod.

Artikel 2

Keurt goed de inwerkingtreding van de wijzigingen van het Politiereglement op de stedelijke sport- en recreatiecentra en -plaatsen op 1 mei 2024.
De wijzigingen zullen gelden tot en met 30 september 2026 (seizoen 2026) en zullen nadien worden geëvalueerd.

Artikel 3

Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het politiereglement op de stedelijke sport- en recreatiecentra en -plaatsen.


Bijlagen