Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 24 en 42.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.
Het college van burgemeester en schepenen geeft voorwaardelijk gunstig advies.
WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?
Ecoson Recycling BV en De heer Sebastian Feyten beide met als contactadres Fabriekstraat 2, 9470 Denderleeuw en SONAC GENT BVBA met als contactadres Braamtweg 2, 9042 Gent hebben een aanvraag (OMV_2022085709) ingediend bij de deputatie op 20 juli 2023.
De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit handelt over:
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 22 november 2023.
De deputatie heeft het college van burgemeester en schepenen om advies gevraagd op 22 november 2023.
De aanvraag volgde de gewone procedure.
Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 22 maart 2024.
OMSCHRIJVING AANVRAAG
1. BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT
De aanvraag betreft een gecombineerde omgevingsvergunningsaanvraag met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag betreft het veranderen van een inrichting gespecialiseerd in het sanitairhygiënisch en milieuhygiënisch verwerken van dierlijk afval (IIOA + SH) + bijstelling.
De bouwplaats omvat een operationele industriële site. De bestaande bebouwing is industrieel van aard met een uniform materiaalgebruik, evenals de functionele buiteninfrastructuur die hoofdzakelijk uit klinkerverhardingen bestaat.
De toegang is gesitueerd aan de Braamtweg, die via de weg Hulsdonk aansluiting maakt op de John F. Kennedylaan (Ra). Ook via de Sprendonkstraat kan de R4 bereikt worden, maar enkel in rijrichting Zelzate.
Volgende stedenbouwkundige handelingen worden aangevraagd:
Verharding
- Uitbreiding van de personenwagenparking met 22 parkeerplaatsen. Deze wordt aangelegd in infiltrerende steenslagverharding. Er wordt een connectie voorzien tussen bestaande parking en nieuwe parking. Rondom de parkinguitbreiding wordt een afsluiting voorzien ter afscheiding met de industriële bedrijfszone. Per 5 parkeerplaatsen wordt de aanplanting van 1 boom voorzien.
- Op de bestaande verhardingen personenwagenparking worden 8 bijkomende plaatsen aangelegd. In overeenstemming hiermee worden 2 plantvakken (=ontharding) voor bomen voorzien.
- Parkeerplaats mindervaliden is aangeduid op plan. Evenals de plaatsen voorzien van laadpalen.
- Nieuwe parking voor vrachtwagens, met 22 parkeerplaatsen. Deze wordt aangelegd in infiltrerende steenslagverharding.
- Nieuwe parkingzone voor vrachtwagens, met 21 parkeerplaatsen. Deze wordt aangelegd in infiltrerende steenslagverharding.
- Asfaltverharding voor interne circulatie: deze verharding watert af naar de aanliggende groenzone
- Verharding in klinkers: uitbreiding bestaande verharding in functie van het manoeuvreren van de vrachtwagens binnen de site. Deze verharding watert af naar de aanliggende groenzone .
- Zowel de personenwagen parking als de vrachtwagenparking met 22 plaatsen, bevinden zich in pluviaal overstromingsgebied: het bestaande bodempeil van deze zones (9.4m TAW) wordt aangehouden als niveau van de aanleg van deze zones, waarbij het bufferend vermogen van het terrein dus niet nadelig wordt gewijzigd. Bovendien wordt een infiltrerende steenslag aanleg voorzien die de waterdoorlatendheid in deze zone verbetert. Om een blijvend infiltratie van deze verhardingen te verzekeren, zal de bouwheer instaan voor het periodieke preventieve onderhoud met inbegrip van het mechanisch losmaken van de toplaag waar nodig. De zones worden ook aangelegd met een maximale helling van 1% en omringd door groenzones. Enkel de aansluitzones met de bestaande verhardingen vereisen een plaatselijke helling van maximaal 2%
Uitbreiding
- De voorziene uitbreiding vervalt en wordt vervangen door de integratie van de poorten, zoals eerder voorzien in de kopgevel van de uitbreiding, in de bestaande gevel. Hieraan zijn geen structurele werken verbonden.
- Dit gedeelte vervalt dan ook mbt regenwaterverordening
Boogloods
- Het betreft de installatie op de bestaande verharding van en boogloods van 600m². De bestaande verharding blijft hierbij behouden, evenals de huidige afwatering. Evenwel wordt in deze zone nu het volledige dakvlak (600m²) afgekoppeld en dit deel infiltreert in de aansluitende groenvoorziening. Aan te sluiten op bestaande regenwaterriolering.
Weegbrug
- Er wordt een bijkomende weegbrug ingewerkt in de huidige in- en uitritzone voor vrachtwagens.
- De inplanting van de weegbrug wordt gewijzigd : de nieuwe weegbrug wordt vlak naaste de bestaande voorzien.
- Er wordt een pompput voorzien in de inkuiping van de weegbrug: via een persleiding wordt het regenwater aldus afgevoerd naar de meest nabije groenzone (>25% van opp weegbrug) om daar natuurlijk te infiltreren.
Fietsenstalling
- Er wordt een overdekte fietsenstalling voorzien met 22 plaatsen nabij de ingang van de site.
- De constructie is <40 m², de constructie komt op een bestaande verharding en de afwatering van het dak verloopt dan ook via de bestaande verharding.
Beschrijving van de aangevraagde inrichtingen of activiteiten
Sonac Gent is gespecialiseerd in het verwerken van dierlijk afval (cat.3-materiaal) tot dierlijke vetten en melen die gebruikt worden in diervoerdertoepassingen.
Het bedrijf behoort tot de entiteit Darling Ingredients International waartoe ook het zusterbedrijf Rendac met vestiging in Denderleeuw behoort.
Alle dierlijke bijproducten (cat.3-materiaal) worden aangekocht en dagelijks opgehaald bij slachthuizen, uitsnijderijen en slagerijen. De afvalstoffen worden in gesloten vrachtwagens van Sonac Transport bvba of derden opgehaald en afgeleverd in de bedrijfsvestiging te Gent die zorgt voor de verdere verwerking. De eindproducten zijn hoogwaardige grondstoffen (vetten en eiwitten/meel) met toepassingen in onder meer de veevoeder-, oleochemische-, petfood- en meststoffenindustrie.
Het bedrijf wenst via huidige aanvraag de activiteiten in het gebouw op te splitsen. Het bedrijf wordt in 2 gesplitst: Sonac Gent bvba met inrichtingsnummer 20170914-0006 en Ecoson Recycling met inrichtingsnummer 20210415-0070.
Voor Ecoson Recycling was er een vergunning verleend door de deputatie voor een afvalstoffenverwerkend bedrijf met industriële vergistingsinstallatie op 3/11/2021 maar deze is ondertussen vervallen (OMV_2021108583). Het bedrijf Sonac Gent bvba wordt nu gesplitst. De opslag en verwerking van organische reststromen, oliën en vetten wordt opgenomen onder Ecoson Reclycling en de opslag en verwerking van dierlijke reststromen blijft onder Sonac Gent bvba. De site wordt wel nog beschouwd als één milieutechnische eenheid. De splitsing is nodig omwille van logistieke en juridische statuten.
Het bedrijf heeft een omgevingsvergunning voor onbepaalde duur. De huidige vergunde opslagcapaciteit van dierlijk afval (cat.3) bedraagt 1.000 ton, de huidige maximale verwerkingscapaciteit dierlijk afval (cat.3) bedraagt eveneens 1.000 ton/dag. De maximale hoeveelheid zal met deze aanvraag niet wijzigen maar zal (her)verdeeld worden over drie productielijnen, met name twee renderinglijnen (op naam van Sonac Gent bvba) en één verwerkingslijn voor het fysisch-mechanisch behandelen van cat. 3 afval (keukenafval, ODP, ...) en GFVO's in de oude gemengde lijn die omgevormd is tot een voorbehandelingslijn voor maken van biosoep (op naam van Ecoson Recycling).
Daarnaast worden nog volgende wijzigingen of uitbreidingen gevraagd:
Voor Sonac
- uitbreiding met stallen van 17 voertuigen (rubriek 15.1.2)
- uitbreiding met 2 schouwputten voor nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (rubriek 15.2), een extra wasplaats (rubriek 15.4.1) en metaalbewerkingsactiviteiten (29.5.2.1a)) voor een garage.
- wijziging en uitbreiden van vergunde volumes van stoomvaten, warmtewisselaar (rubrieken 39.1.3, 39.2.2 en 39.4.1) en airco's (rubriek 16.3.2.a)°)
- uitbreiding met nieuwe mazouttank van 20.000 liter (rubriek 17.3.2.1.1.1°b)) en een 2de verdeelslang (rubriek 6.5.1).
- extra opslag van 525 ton cat. 3 dierlijk varkensmeel (rubriek 45.18.1°)
Voor Ecoson Recycling
- overdracht van 1 wasplaats voordien vergund bij Sonac Gent bvba
- uitbreiden met 2 warmtewisselaars van elk 500 l
Daarnaast worden de parkings voor het stallen van voertuigen (andere dan personenwagens) ook worden gebruikt voor de voertuigen van zusterbedrijven o.a. Revada.
Volgende rubrieken worden aangevraagd:
L
Inrichtingsnummer 20170914-0006: Sonac Gent bvba
2.2.4.2°a) |Dierlijke bijproducten: opslag en activiteiten categorie 3-materiaal |De bestaande mixed lijn wordt verhoogd van 650 ton/dag naar 700 ton/dag (circa 185.000 ton/jaar) en dit gezamenlijk volume te verdelen over de huidige bestaande mixed line en een nieuw te bouwen varkenslijn. De verwerking wordt dus uitgebreid met 50 ton/dag.
Overdracht van de productielijn voor het maken van biosoep én het fysisch-mechanisch behandelen van de GFVO's of UCO's naar Ecoson. Deze lijn wordt gereduceeerd tot 300 ton/dag (circa 100.000 ton per jaar). |klasse 2 |Verandering |-300 ton
2.4.7. |de destructie of verwerking van kadavers of dierlijk afval met een verwerkingscapaciteit van meer dan 10 ton per dag |De huidige maximale verwerkingscapaciteit dierlijk afval (cat.3) wordt gereduceerd tot 700 ton/dag maar zal verdeeld worden over twee rendering lijnen, met name de mixed line en de varkenslijn. |klasse 1 |Verandering |-300 ton/dag
6.5.1° |brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen met maximaal 2 verdeelslangen |bijkomende verdeelslang voor gasolie witte mazout |klasse 3 |Verandering |1 verdeelslang
15.1.2° |al dan niet overdekte ruimte waarin de volgende voertuigen gestald worden: meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of voertuigen zijn |2 bijkomende parkings voor voertuigen andere dan personenwagens |klasse 2 |Verandering |17 voertuigen
15.2. |herstellen van motorvoertuigen (+ carrosseriewerkzaamheden) anders dan vermeld in rubriek 15.3 |Garages, parkeerplaatsen en herstellingswerkplaatsen voor motorvoertuigen: twee schouwputten |klasse 3 |Nieuw |2 schouwputten
15.4.1° |niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van voertuigen en hun aanhangwagens, volledig gelegen in industriegebied |Gedeeltelijke overdracht: 1 wasplaats voorheen vergund bij Sonac wordt overgenomen door Ecoson. Bij Sonac komt er een extra wasplaats bij. |klasse 3 |Verandering |0 aantal
16.3.2°a) |koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioningsinstallaties (van 5 kW tot en met 200 kW) |één meelkoelinstallatie met een totaal geïnstalleerde drijfkracht van 71 kW (administratieve rechtzetting; per ongeluk geschrapt uit OMV 2021/015282) aanvullende airco MCC ruimte varkenslijn (4,5 kW) en verplaatsing van de airco MCC ontpakkingslijn en fysisch-mechanische voorbehandelingslijn. |klasse 3 |Verandering |75,5 kW
17.3.2.1.1.1°b) |ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 3 : gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt ≥ 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton |Er komt een nieuwe mazouttank van 20.000 liter; 16.660 kg; 16,66 ton |klasse 3 |Verandering |16,66 ton
29.5.2.1°a) |smederijen (andere dan rubriek 29.5.1) en mechanisch behandelen van metalen en vervaardigen van voorwerpen uit metaal, volledig gelegen in een industriegebied (van 5 kW tot en met 200 kW) |Diverse metaalbewerkingsinstallaties horende bij de toekomstige garage activiteit |klasse 3 |Verandering |20 kW
39.1.3° |stoomgeneratoren, andere dan lagedruk stoomgeneratoren (waterinhoud van meer dan 5000 l) |finetuning waterinhoudsvermogen stoomgedeelte |klasse 2 |Verandering |-6360 liter
39.2.2° |stoomvaten, met inbegrip van warmtewisselaars waarvan de primaire ruimte als stoomvat wordt beschouwd, met een individuele inhoud van meer dan 5000 l |finetuning volume 12.000 l naar 10.000 l ontgasser, finetuning volume 3 bestaande schijvendrogers van 3 x 5.640 liter naar 3 keer 5.012 liter, twee aanvullende stoomvaten van 1 x 6.000 liter (schijvendroger varkenslijn) en 1 x 1.880 liter (meelsterilisator varkenslijn) |klasse 2 |Verandering |3996 liter
39.4.1° |andere warmtewisselaars dan de warmtewisselaars, vermeld in rubriek 39.2, en de warmtewisselaars voor op een stoomdistributienet aangesloten woningen, met een individuele inhoud van de secundaire ruimte van 25 l tot en met 5000 l |Regularisatie van warmtewisselaar 1.000 l naar 500 l en uitbreiding met 1 warmtewisselaar van in totaal 500 l. |klasse 3 |Verandering |0 liter
45.18.1° |op- en overslag van dierlijke bijproducten |Extra opslag van 525 ton dierlijk meel (silo's en/of big bags) ter hoogte van varkenslijn en opnieuw opnemen van 750 ton opslag dierlijk meel in oude gemengde lijn. |klasse 3 |Verandering |1275 ton
Inrichtingsnummer 20210415-0070: Ecoson Recycling bv
2.2.2.f)2° |opslag en mechanische behandeling van andere niet gevaarlijke afvalstoffen (meer dan 100 ton) |de maximale opslag van 300 ton organisch-biologisch afval van plantaardige oorsprong (150 ton te behandelen UCO’s van plantaardige oorsprong niet cat 3 ABP en 150 ton swill’s/ODP/ reststromen van de voedingsindustrie van plantaardige oorsprong) in de losput en kliko’s en organische de verwerking ervan met 300 ton/dag op verwerkingslijn 2. De 300 ton/dag (circa 100.000 ton per jaar) wordt verdeeld over de productielijn voor het maken van biosoep met een bijhorende tijdelijke opslag van 360 ton én het fysisch-mechanisch behandelen van de GFVO's of UCO's met een bijhorende tijdelijke opslag van 900 ton. |klasse 1 |Nieuw |300 ton
2.2.4.1° |Dierlijke bijproducten: op- en overslag |De opslag van 360 ton categorie 3 bewerkt keukenafval (“biosoep”, categorie 3), 900 ton behandelde UCO’s, 20 ton afgekeurde ontpakte categorie 3 voedingsmiddelen (cat 2) en van 10 ton ingezameld categorie 3 slachtafval met het oog op verder vervoer. |klasse 2 |Nieuw |1290 ton
2.2.4.2°a) |Dierlijke bijproducten: opslag en activiteiten categorie 3-materiaal |de maximale opslag van 300 ton categorie 3-materiaal (150 ton te behandelen UCO’s en 150 ton cat. 3 swill’s/ODP/cat. 3 reststromen van de voedingsindustrie) in de losput en kliko’s en de verwerking ervan met 300 ton/dag op verwerkingslijn 2. De 300 ton/dag (circa 100.000 ton per jaar) wordt verdeeld over de productielijn voor het maken van biosoep met een bijhorende tijdelijke opslag van 360 ton én het fysisch-mechanisch behandelen van de GFVO's of UCO's met een bijhorende tijdelijke opslag van 900 ton. |klasse 2 |Nieuw |300 ton
2.2.5.e)3° |opslag en fysisch-chemische behandeling al of niet in combinatie met mechanische behandeling, van andere niet gevaarlijke afvalstoffen (meer dan 25 ton) |de maximale opslag van 300 ton organisch-biologisch afval van plantaardige oorsprong (150 ton te behandelen UCO’s van plantaardige oorsprong niet cat 3 ABP en 150 ton swill’s/ODP/ reststromen van de voedingsindustrie van plantaardige oorsprong) in de losput en kliko’s en organische de verwerking ervan met 300 ton/dag op verwerkingslijn 2. De 300 ton/dag (circa 100.000 ton per jaar) wordt verdeeld over de productielijn voor het maken van biosoep met een bijhorende tijdelijke opslag van 360 ton én het fysisch-mechanisch behandelen van de GFVO's of UCO's met een bijhorende tijdelijke opslag van 900 ton. |klasse 1 |Nieuw |300 ton
2.2.6.b) |opslag en reiniging van recipiënten die biologische stoffen hebben bevat die als afvalstoffen bij de niet gevaarlijke biologische afvalstoffen zijn gerangschikt |het inwendig reinigen van 60 voertuigen en 5000 kliko's per dag en 1000 bioboxen |klasse 2 |Nieuw |6060 eenheden
15.4.1° |niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van voertuigen en hun aanhangwagens, volledig gelegen in industriegebied |één wasplaats voor het reinigen van maximaal 60 voertuigen en hun aanhangwagens per dag. |klasse 3 |Nieuw |1 wasplaats
39.4.1° |andere warmtewisselaars dan de warmtewisselaars, vermeld in rubriek 39.2, en de warmtewisselaars voor op een stoomdistributienet aangesloten woningen, met een individuele inhoud van de secundaire ruimte van 25 l tot en met 5000 l |Van rechtswege niet meer van toepassing: 6 warmtewisselaars koelwater LT M 1/2/3 met een waterinhoud van 30 l elk, 6 warmtewisselaars rookgaskoeler M 1/2/3 met een waterinhoud van 30 l elk, 1 warmtewisselaar reserve R1 met een waterinhoud van 500 l en 3 warmtewisselaars ketelvoedingswater KV1/2/3 met een waterinhoud van 30 l elk. In totaal: 890 l
Nieuw: 2 warmtewisselaars van 500 l elk. In totaal 1.000 l |klasse 3 |Verandering |110 liter
Volgende bijstelling van de bijzondere voorwaarden wordt aangevraagd:
Er wordt een bijstelling gevraagd van 2 bijzondere voorwaarden (nr 28 en 29) opgelegd in dossier OMV_2017009465. Voor de werking van de biofilterthermo-oxideizers wordt een aanpassen gevraagd voor oa. De opvolging en integreren geur van biofilter zelf.
HISTORIEK
Volgende vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:
Omgevingsvergunningen
* Op 19/04/2018 werd een voorwaardelijke vergunning afgeleverd voor het verder exploiteren en veranderen (door wijziging en uitbreiding) van een verwerkingsbedrijf voor dierlijk afval + bijstelling van de milieuvoorwaarden (OMV_2017009465).
* Op 14/11/2018 werd een vergunning afgeleverd voor het plaatsen van een nieuwe elektriciteitscabine met bijhorende kabels (OMV_2018071490).
* Op 15/07/2021 werd een voorwaardelijke vergunning afgeleverd voor het veranderen door wijziging en uitbreiding van een inrichting voor de verwerking van dierlijk afval (OMV_2021015282).
* Op 28/10/2021 werd een voorwaardelijke vergunning afgeleverd voor het uitbreiden en exploiteren van een afvalstoffenverwerkend bedrijf met industriële vergistingsinstallatie (OMV_2021108583).
Stedenbouwkundige vergunningen
* Op 14/11/2002 werd een vergunning afgeleverd voor de verbouwing van een slachtverwerkend bedrijf. (2002/50103)
* Op 15/10/2009 werd een vergunning afgeleverd voor de uitbreiding van een bestaand productiegebouw t.b.v. een meelkoeler. (2009/50159)
* Op 14/04/2017 werd een vergunning afgeleverd voor het vervangen van draden en versterking van de masten van de bestaande hoogspanningslijn mercator tot horta tussen kruibeke en zomergem. (2016/01209)
2. WIJZIGINGSAANVRAAG
Op 9 februari 2024 werd een wijzigingsverzoek ingediend. Dit wijzigingsverzoek werd niet geëvalueerd.
Op 19 februari 2024 werd een wijzigingsverzoek ingediend. Op 23 februari 2024 werd dit wijzigingsverzoek aanvaard en er werd beslist dat er een nieuw openbaar onderzoek gevoerd moest worden. De uiterste beslissingsdatum werd hierdoor verlengd met 60 dagen.
BEOORDELING AANVRAAG
3. EXTERNE ADVIEZEN
Wettelijk verplichte externe adviezen worden opgevraagd door de vergunningverlenende overheid.
4. TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN
4.1. Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg
Het project ligt in regionaal bedrijventerrein met openbaar karakter volgens het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 28 oktober 1998).
Een regionaal bedrijventerrein met openbaar karakter is bestemd voor de vestiging van bedrijven zoals bedoeld in artikelen 7 en 8, lid 2.1.1. en lid 2.1.2. van het koninklijk besluit van 28 december 1972. Het kan evenwel alleen worden gerealiseerd door de overheid. Bij de inrichting van het gebied zal rekening gehouden worden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het terrein en de onmiddellijke omgeving. Hierbij wordt aandacht besteed aan het karakter van het terrein, de aard van de aktiviteiten, de omvang van de bebouwing, het architecturaal karakter, de breedte en de wijze van aanleg van de omringende bufferzone.
De Vlaamse regering kan bepalen dat een bijzonder plan van aanleg voorafgaand aan de ontwikkeling van dat gebied dient goedgekeurd te worden.
Het project ligt in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening Zeehavengebied Gent - Inrichting R4-oost en R4-west' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 15 juli 2005), maar niet in een gebied waarvoor er stedenbouwkundige voorschriften zijn bepaald.
De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.
4.2. Vergunde verkavelingen
De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.
4.3. Verordeningen
Algemeen Bouwreglement
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 26 september 2022, van kracht sinds 21 november 2022.
Het ontwerp is in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement.
Gewestelijke verordening hemelwater
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (zie waterparagraaf).
Gewestelijke verordening toegankelijkheid
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.
4.4. Uitgeruste weg
Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste gemeenteweg (havenweg)
4.5. Archeologienota
Niet van toepassing voor deze aanvraag. Het betreft een gebied waarvan op basis van waarnemingen en wetenschappelijke argumenten onderbouwd kon worden dat het met hoge waarschijnlijkheid geen archeologische waarde heeft.
5. WATERPARAGRAAF
De vergunningverlenende overheid staat in voor de opmaak van de waterparagraaf. Met betrekking tot de waterparagraaf wordt volgend advies uitgebracht:
Hemelwater
Algemeen geplande toestand
- Nieuwe waterdoorlatende verharding in steenslag (5309 m²)
- Verharding met natuurlijke infiltratie (3264 m²)
- Fietsstalling (21 m²)
Verhardingen/dakoppervlaktes
Een deel van de waterdoorlatende verharding van de personeelsparking en de vrachtwagenparking is voorzien in pluviaal overstromingsgebied met middelgrote kans.
Of dit toelaatbaar is wordt ook verwezen naar de advies van de waterbeheerder.
Een deel van de verharding (4538 m²) dient voor het stallen van vrachtwagens. Om een blijvend infiltratie van deze verhardingen te verzekeren, zal de bouwheer instaan voor het periodieke preventieve onderhoud met inbegrip van het mechanisch losmaken van de toplaag waar nodig. De zones worden aangelegd met een maximale helling van 1% en omringd door groenzones. Enkel de aansluitzones met de bestaande verhardingen vereisen een plaatselijke helling van maximaal 2%. De groenzone is >15 % van de verharding.
De minimale doorlatendheid van de waterdoorlatende verharding dient 5,4*10-5 m/s te zijn.
Het geheel van waterdoorlatende verharding en fundering dient blijvend een even goede doorlatendheid te hebben als een reguliere infiltratievoorziening. Er mag geen enkele vorm van versnelde waterafvoer aanwezig zijn (geen drainageleidingen, goten, afvoerkolken (andere dan noodafvoer-/overstortkolken), hellingen, …).
De verharding mag geen wateroverlast veroorzaken bij derden.
Er wordt 3264 m² verharding en dakoppervlakte (boogloods) voorzien met natuurlijke infiltratie. De verhardingen of overdekte constructies moeten afvloeien naar een voldoende grote onverharde oppervlakte (op eigen terrein) waar natuurlijke infiltratie kan plaatsgrijpen.
De onverharde oppervlakte moet minimaal 25% van de oppervlakte van de afwaterende oppervlakte zijn.
Er wordt een fietsstalling van 21 m² deze loopt af op de bestaande verharding. Er wordt aangegeven dat deze buiten de GSV valt omdat deze kleiner is dan 40 m². Er is geen ondergrens meer binnen het toepassingsgebied van de GSV. De fietsstalling kan ook aangelegd worden met natuurlijke infiltratie of vb voorzien van een groendak.
6. OPENBAAR ONDERZOEK
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 30 november 2023 tot 29 december 2023.
Gedurende dit openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.
Een tweede openbaar onderzoek werd gehouden naar aanleiding van een wijzigingslus van 29 februari 2024 tot 29 maart 2024.
Gedurende dit openbaar onderzoek werden tot op heden geen bezwaren ingediend.
7. OMGEVINGSTOETS
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Sonac Gent is gespecialiseerd in het sanitairhygiënisch en milieuhygiënisch verwerken van dierlijk afval (cat. 3-materiaal). De huidige maximale verwerkingscapaciteit dierlijk afval (cat.3) blijft behouden op 1.000 ton/dag maar zal verdeeld worden over drie productielijnen, met name twee renderinglijnen en één verwerkingslijn voor het fysischmechanisch behandelen van cat. 3 afval (keukenafval, ODP, ...) en GFVO's in de oude gemengde lijn. Om dit te verwezenlijken zullen enkele rubrieken uit de milieuwetgeving worden aangepast en enkele bijhorende stedenbouwkundige handelingen worden uitgevoerd.
Om logistieke redenen en omwille van de juridische statuten dienen de opslag en verwerking van organische reststromen, oliën en vetten onder Ecoson Recycling te worden opgenomen. De opslag en verwerking van dierlijke reststromen onder Sonac. Vandaar wordt er gevraagd om de activiteiten in het gebouw van de oude gemengde lijn te vergunnen onder de naam Ecoson Recycling (dit in één gemeenschappelijke omgevingsvergunning met de rendering activiteit vergund onder Sonac Gent).
RUIMTELIJK
De geplande handelingen zijn naar inplanting, volume en materiaalgebruik in principe ruimtelijk inpasbaar binnen dit industriële havenlandschap.
INRICHTINGSPLAN MOERVAART ZUID
De aanvraag situeert zich binnen de grenzen van het inrichtingsplan Moervaart Zuid in een gebied waar milieubelastende industrie is toegelaten. De aanvraag richt zich dan ook naar het inrichtingsplan.
MOBILITEIT
Omschrijving van het project
Situering en historiek van het project
Het gaat om een project die eerder al eind vorig jaar werd geadviseerd door het Mobiliteitsbedrijf. Toen werd er een ongunstig advies gegeven. Het gaat om een wijzigingslus nu.
Sonac Gent is gespecialiseerd in het sanitairhygiënisch en milieuhygiënisch verwerken van dierlijk afval (cat. 3-materiaal). De huidige maximale verwerkingscapaciteit dierlijk afval (cat.3) blijft behouden op 1.000 ton/dag maar zal verdeeld worden over drie productielijnen, met name twee renderinglijnen en één verwerkingslijn voor het fysischmechanisch behandelen van cat. 3 afval (keukenafval, ODP, ...) en GFVO's in de oude gemengde lijn. Om dit te verwezenlijken zullen enkele rubrieken uit de milieuwetgeving worden aangepast en enkele bijhorende stedenbouwkundige handelingen worden uitgevoerd.
Om logistieke redenen en omwille van de juridische statuten dienen de opslag en verwerking van organische reststromen, oliën en vetten onder Ecoson Recycling te worden opgenomen. De opslag en verwerking van dierlijke reststromen onder Sonac. Vandaar wordt er gevraagd om de activiteiten in het gebouw van de oude gemengde lijn te vergunnen onder de naam Ecoson Recycling (dit in één gemeenschappelijke omgevingsvergunning met de rendering activiteit vergund onder Sonac Gent).
De belangrijkste nieuwe/aangepaste rubrieken met impact op mobiliteit is enerzijds rubriek 15.2. met het plaatsen van twee schouwputten voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen. Dit hoort bij de uitbouw van een kleinschalige garage voor vrachtwagens te Sonac Gent. Anderzijds is er de aangepaste rubriek 15.4.1 waarbij in de huidige situatie 2 wasplaatsen vergund zijn voor het reinigen van maximaal 60 voertuigen en hun aanhangwagens per dag onder Sonac Gent. Voor de toekomstige situatie wordt aangevraagd dat 1 wasplaats voorheen vergund bij Sonac wordt overgenomen door Ecoson. Bij Sonac komt er 1 wasplaats bij waardoor in de toekomst dus 3 wasplaatsen zouden worden voorzien: 2 wasplaatsen onder Sonac voor het reinigen van maximaal 60 voertuigen en hun aanhangwagens per dag en 1 wasplaats onder Ecoson voor het reinigen van max 60 voertuigen en hun aanhangwagens per dag. In totaal zouden er door dit project hierdoor dus bijkomend max 60 voertuigen en hun aanhangwagens per dag gereinigd worden.
Qua stedenbouwkundige handelingen/planelementen maken volgende zaken deel uit van de aanvraag:
- Verharding:
- In de voorliggende aanvraag is geen uitbreiding van de loods (dit was 116m²) meer voorzien.
- Installatie op bestaande verharding van een boogloods van 600m².
- De inplanting van de weegbrug wordt gewijzigd : de nieuwe weegbrug wordt vlak naast de bestaande voorzien.
- Er wordt een overdekte fietsenstalling voorzien met 22 plaatsen nabij de ingang van de site. Dit was niet voorzien in de vorige aanvraag.
Qua mobiliteitsinfo vanuit het dossier wordt in deze vergunningsaanvraag naast de info over de stedenbouwkundige handelingen in de verantwoordingsnota nu ook een bijlage toegevoegd met uitleg over de mobiliteit. Daarin wordt meer uitleg gegeven over de parkeerplaatsen voor vrachtwagens, voor personenwagens en de fietsenstalling. Er werd in 2017 ook een project-MER opgemaakt die ook in het dossier is opgenomen. Daarbij geeft men info over de bijkomende verkeersgeneratie en over het personeel. Er is sprake in de project-MER van 2017 dat wat personeelsvervoer betreft het in de huidige situatie gaat om 28 werknemers met een modal split van ca 70% wagen.
Qua historiek is het zo dat op 28 oktober 2021 (OMV_2021108583) al een vergunning voor Ecoson Recycling werd goedgekeurd. Aangezien de stedenbouwkundige handelingen niet werden opgestart binnen de 2 jaar is die vergunning sinds 28 oktober 2023 vervallen.
Het project werd niet voorbesproken met het Mobiliteitsbedrijf.
Bereikbaarheidsprofiel volgens het STOP principe: knelpunten & opportuniteiten
Voetganger
Deze locatie bevindt zich in het havengebied van Desteldonk. De voetgangersbereikbaarheid is niet goed.
Fiets
- De fietsbereikbaarheid is momenteel redelijk maar zal in de toekomst een heel stuk verbeteren dankzij het project R4WO.
- Voor deze aanvraag is vooral knooppunt 16 Energiestraat van het project R4WO relevant. De huidige aanliggende fietspaden langs de R4 zullen verdwijnen en maken plaats voor de vrijliggende fietssnelweg F40 aan de oostzijde van de R4.
- De fietssnelweg loopt via compacte fietskokers onder het Hollands complex aan de Energiestraat, alsook onder de op- en afrit van de Desteldonkstraat.
- De verschillende vrijliggende fietspaden in dit gebied worden aangesloten op de fietssnelweg van de R4. Zo zullen het comfort en de bereikbaarheid voor fietsers naar de site een heel stuk verhoogd worden.
Openbaar/Collectief/ Gedeeld vervoer
- De bereikbaarheid met het openbaar vervoer is niet goed.
- Via Max Mobiel is er wel een shuttle die het gebied Zeehaven-Oost bedient.
Auto
- De site is zeer goed ontsloten voor het gemotoriseerd verkeer richting het hogere wegennet R4 via Hulsdonk en Lange Mate.
- In het kader van het project R4WO zal het lichtengeregeld kruispunt van de R4 met de Energiestraat en Lange Mate verdwijnen en plaats maken voor een Hollands complex. Dat betekent dat de op- en afritten in het verlengde van de R4 liggen en de Energiestraat/Lange Mate de R4 kruisen met een brug. Zo wordt doorgaand verkeer op de R4 niet meer gehinderd.
Advisering van het project
Aantal fiets -en autoparkeerplaatsen bij het project volgens de stedelijke parkeerrichtlijnen
Om de aanvraag te toetsen aan de goede ruimtelijke ordening, bekijken we de voorgestelde parkeeroplossingen rekening houdend met bovenstaand bereikbaarheidsprofiel. De Stad beoogt de leefbaarheid en kwaliteit van de stad te bewaren en zelfs te versterken zonder de parkeeroverlast op de omgeving te verhogen. Daarom creëerden we een set van fiets- en autoparkeerrichtlijnen om aan de hand van objectieve criteria de gewenste parkeerratio voor auto en fiets te berekenen:
1. Type functie: Arbeidsextensief (loods)
2. Ligging: witte zone
3. Grootte: boogloods van 600m²
Rekening houdend met bovenstaande en met toepassing van de parkeerrichtlijnen vragen de parkeerrichtlijnen minimum 4 fietsparkeerplaatsen en 2 à 5 autoparkeerplaatsen voor dit project. Echter, dit aantal strookt niet met de ligging, de effectieve werking en het aantal ingeschatte medewerkers van dit project waardoor er mits afdoende argumentatie hiervan kan afgeweken worden. In de extra toegevoegde bijlage/nota wordt aangegeven dat er een 70-tal mensen in de toekomst op de site zullen werken (t.o.v. 28 in de bestaande toestand). Het gaat voornamelijk om chauffeurs die afkomstig zijn van de productiesite in Bavegem. We kunnen akkoord gaan dat er kan afgeweken worden van de aantallen uit de parkeerrichtlijnen en dat het aantal parkeerplaatsen (fiets, auto) hieronder op maat bepaald wordt. De voorgestelde plannen voldoen gedeeltelijk:
Auto: (we behandelen uitzonderlijk eerst ‘auto’ ipv ‘fiets’ ikv de opgebouwde argumentatie)
- In de bestaande toestand zijn er 32 parkeerplaatsen voor personenwagens voorzien (voor de bestaande 28 werknemers en hun evt bezoekers).
- Er worden in de plannen 32 extra parkeerplaatsen ingetekend. 22 daarvan op nieuwe verharding, 8 extra parkeerplaatsen op bestaande verharding net ten noorden van de bestaande parking en 2 extra parkeerplaatsen op bestaande verharding net ten noorden van de nieuwe fietsenstalling.
- In totaal in de nieuwe toestand worden er dus 64 parkeerplaatsen voorzien in de plannen. Dit is ruimschoots meer dan de parkeerrichtlijnen voorschrijven, maar in de extra bijlage bij deze aanvraag wordt hiervoor een argumentatie gegeven. Samenvattend wordt er aangegeven dat de 41 bijkomende medewerkers (waarvan 34 chauffeurs en 7 niet-chauffeurs) grosso modo allemaal afkomstig waren van de productiesite te Bavegem (een 30-tal km van Gent) en dat de chauffeurs ’s ochtends tussen 5u en 8u vertrekken en enkel met eigen vervoer de site kunnen bereiken. Daarnaast wordt ook meegegeven dat de mogelijkheid dient geboden te worden om naast het personeel ook bezoekers te laten parkeren.
- Vanuit de bovenstaande argumentatie kunnen we akkoord gaan met het volgende aantal parkeerplaatsen:
o 28 bestaande werknemers * 0,7 (70% modal spit auto zoals aangegeven in het dossier) = 20 parkeerplaatsen
o 41 bijkomende werknemers afkomstig van productiesite Bavegem:
- 34 chauffeurs die wellicht grotendeels woonachtig zijn in de omgeving van Bavegem én die in de vroege ochtend tussen 5h en 8h moeten vertrekken vanuit de site waardoor het moeilijker is om gebruik te maken van alternatieven. Om deze redenen kunnen we uitzonderlijk in dit geval akkoord gaan dat er voor deze medewerkers 34 parkeerplaatsen voorzien worden.
- 7 niet-chauffeurs: We begrijpen dat deze medewerkers wellicht ook voor een groot deel woonachtig zijn in de omgeving van Bavegem, maar wellicht zijn er hiervan ook een aantal die tussen Gent en Bavegem wonen en waar er wel potentieel is om met alternatieven (zoals de fiets of evt collectief vervoer) naar de site te komen. Vandaar dat we rekening houdend met het gemiddelde van 68% modal split in de haven (meest recente Voka/Vegho bevraging voor havengebied uit 2021) voor deze medewerkers ervan uitgaan dat er slechts 5 parkeerplaatsen nodig zijn (0,68 * 7).
o Opgeteld kunnen er voor het personeel dus 59 (20+34+5) parkeerplaatsen voorzien worden.
o Daarnaast zijn er nog een aantal bezoekersparkeerplaatsen nodig. Standaard vanuit de parkeerrichtlijnen rekenen we voor de functies van dit project op een 5% bezoekersparkeerplaatsen, wat betekent dat er 3 (59*0,05) bezoekersparkeerplaatsen kunnen voorzien worden.
o In totaal vragen we dus om maximaal 62 (59+3) parkeerplaatsen te voorzien voor dit project. Dit lijkt zeker voldoende aangezien dit aantal nog geen rekening houdt met telewerk (voor de niet-chauffeurs) wat in de meeste bedrijven op vandaag een gangbare praktijk is.
- Er moeten dus 2 autoparkeerplaatsen gesupprimeerd worden. We vragen om de 2 extra parkeerplaatsen op de bestaande verharding ten noorden van de nieuwe fietsenstalling te supprimeren aangezien deze het meeste kans op conflicten geven met de fietsers.
- Houd ook rekening met de Vlaamse regelgeving rond het voorzien van laadpunten bij gebouwen waarvoor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd of voor een ingrijpende renovatie. Meer info via Verplichtingen voor laadpunten bij parkings | Vlaanderen.be
Fiets:
- Er wordt op de plannen een fietsenstalling van 22 plaatsen voorzien. Gezien het toekomstig aantal ingeschatte werknemers van ongeveer 70 betekent dit een capaciteit van 31% modal split fiets. Dit stemt net overeen met de bestaande modal split waardoor we hiermee akkoord kunnen gaan.
- Cf de inrichtingsvoorschriften van de stedelijke parkeerrichtlijnen is voor fietsparkeerplaatsen onder een hoek van 45° een afstand tussen de ‘voorbanden’ van de fietsen van 1 m nodig. Op de plannen is dit slechts ongeveer 65 cm. Ook de as-op-as afstand moet minimum 70 cm bedragen, daar waar dit op de plannen slechts ongeveer 45 cm bedraagt. Aangezien de fietsenstalling 14 m breed is, kunnen er dus 14 fietsparkeerplaatsen conform ingericht worden.
- Dit aantal van 14 fietsparkeerplaatsen is slechts en capaciteit van 20% modal split (14 parkeerplaatsen voor 70 medewerkers). Aangezien er 59 parkeerplaatsen voor de 70 medewerkers voorzien kunnen worden en er dus 11 medewerkers op een alternatieve manier naar het werk dienen te komen, kunnen we uitzonderlijk akkoord gaan om momenteel slechts 14 conforme fietsparkeerplaatsen te voorzien.
- Het is hierbij wel zeer belangrijk dat het nodige aantal fietsparkeerplaatsen nauwlettend moet gemonitord worden en dat de fietsenstalling moet uitgebreid worden (ook met buitenmaatse plaatsen) als dit in de toekomst nodig blijkt te zijn. Het supprimeren van de 2 ingetekende autoparkeerplaatsen ten noorden van de fietsenstalling zal er ook voor zorgen dat er minder risico is op conflicten en dat de fietsenstalling in de toekomst zeker voldoende ruimte heeft om uit te breiden.
- De fietsparkeerplaatsen voor personeel moeten in kader van diefstalveiligheid ook afgesloten kunnen worden. Dit lijkt op de plannen niet het geval aangezien het lijkt te gaan om een halfopen fietsenstalling. Een grote schuifpoort kan hier bijvoorbeeld een optie zijn. Er moet hierbij over gewaakt worden dat er achter de fietsen minstens 1,4m vrije ruimte is om vlot in en uit de fietsparkeerplaatsen te manoeuvreren.
Verkeersgeneratie naar de site en circulatie op de site
- In het Omgevingsloket wordt aangegeven dat door het nieuwe project 15 extra vrachtwagenbewegingen per dag zullen worden gegenereerd (aan- en afvoer). Deze zijn gespreid over de dag. De extra aantallen werden reeds bestudeerd in het project-MER van 2017 in het kader van de hervergunning met uitbreiding/wijziging. Gezien de ligging in het havengebied vlak bij de R4 en het regime van 7/7 en 24/24 uur voorzien we hierdoor geen capaciteitsproblemen van de openbare wegenis.
- Er is een logische interne circulatie op de site waarbij de vrachtwagens rond de bedrijfsgebouwen kunnen rijden (scheiden stromen, aanwezigheid trage doorsteken,…)?
Aandacht voor logistiek verkeer
Parkeren
- Er wordt in Omgeving.net aangegeven dat er door het nieuwe project 15 extra vrachtwagenbewegingen per dag worden gegenereerd (aan- en afvoer), gespreid over de dag. Voor alle vrachtwagenbewegingen (van eigen vloot of van externen in opdracht) dient een wachtzone op eigen terrein voorzien te worden die 24/7 toegankelijk is. Deze wachtzone is idealiter voorzien van voorzieningen, maar minimaal dient dit sanitair te zijn. Ook na de opdracht dient de chauffeur deze wachtzone te kunnen gebruiken (ook na de werkuren), inclusief de voorzieningen. Al het parkeren, en alle vrachtwagenbewegingen inclusief het wachten en het manoeuvreren dienen op eigen terrein te gebeuren. De openbare weg mag hier op geen enkele manier door gehinderd worden. Op de plannen lijkt er voldoende ruimte en ook sanitair aanwezig te zijn om dit op te vangen.
- Er worden een nieuwe parking voorzien voor vrachtwagens met aanhangwagen van 22 parkeerplaatsen en een nieuwe parkingzone voor vrachtwagens/krengwagen (zonder aanhangwagen) van 21 parkeerplaatsen.
- Er wordt in het dossier aangegeven dat er door dit project bijkomend 1 wasplaats wordt voorzien met bijkomend maximum 60 voertuigen en hun aanhangwagens die per dag gereinigd kunnen worden. We kunnen er van uitgaan dat de voorziene parking van 22 vrachtwagenparkeerplaatsen met aanhangwagen hiervoor voldoende is en we hier dus akkoord mee kunnen gaan.
- In de bijlage rond mobiliteit bij deze vergunningsaanvraagd staat meer info over de noodaak van de vrachtwagenparkeerplaatsen (inclusief de vraag naar voertuigen van zusterbedrijven zoals o.a. Revada). We kunnen hiermee akkoord gaan dankzij de argumentatie in de bijlage.
- In de bijlage rond mobiliteit bij deze vergunningsaanvraag wordt ook meegegeven dat de garage die voorzien wordt bedoeld is voor kleinschalige herstelling en/of onderhoud. Er wordt ook aangegeven dat de garage activiteit op zich heeft geen invloed op het aantal benodigde parkeerplaatsen voor inzamelvrachtwagens/trailers. We kunnen hiermee akkoord gaan.
Laden en lossen
Er is voldoende ruimte om laden en lossen op eigen terrein te organiseren. In plaats van de uitbreiding van de bestaande loods van 116m² zoals in de vorige aanvraag voorzien o.a. zullen er poortopeningen worden voorzien die in de uitbouw van de bestaande gevel zullen geïntegreerd worden. Hierdoor kunnen vrachtwagens volledig binnen in de losplaatsen laden en lossen.
Flankerende maatregelen
Gezien het uitzonderlijk hoge aandeel van 84% modal split auto (59 autoparkeerplaatsen op 70 medewerkers) t.o.v. het gemiddelde van 68% in de haven in 2021, vragen we om een mobiliteitsanalyse uit te voeren zodat duidelijk in kaart kan gebracht worden van waar de 70 werknemers afkomstig zijn en wat het potentieel is tot verduurzaming van de modal split. Op basis daarvan kan dan een actieplan/bedrijfsvervoerplan opgesteld worden met concrete acties om de modal split te verduurzamen. We vragen om hiervoor contact op te nemen met de mobicoach werking van de Stad Gent (mobiliteit.bedrijven@stad.gent ) zodat jullie hierbij op weg geholpen kunnen worden. De website van de mobicoach-werking bevat alvast handige tips en tools om van start te gaan: https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/mobiliteit/mobiliteit-voor-bedrijven/woon-werkverkeer-op-maat-van-je-bedrijf
Conclusie
Dankzij de extra bijlage met argumentatie over het aantal parkeerplaatsen voor fiets, auto en vrachtwagens kunnen we uitzonderlijk in dit geval akkoord gaan met het hoge aantal parkeerplaatsen voor gemotoriseerd verkeer en de bijhorende uitzonderlijke hoge modal split voor auto’s. We leggen hierbij wel enkele voorwaarden die strikt moeten worden nageleefd.
Eindbeoordeling mobiliteitsadvies van het project
Gunstig advies mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- De 2 autoparkeerplaatsen op de bestaande verharding net ten noorden van de nieuwe fietsenstalling dienen gesupprimeerd te worden.
- De fietsparkeerplaatsen moeten iets anders worden ingericht (zie details in advies) zodat er minstens 14 conforme fietsparkeerplaatsen voorzien kunnen worden.
- De fietsenstalling moet kunnen worden afgesloten (bvb via een grote schuifpoort). Daarbij moet er over gewaakt worden dat er minstens 1,4m vrije ruimte achter de fietsen beschikbaar is.
- We vragen dat het nodige aantal fietsparkeerplaatsen nauwlettend wordt gemonitord en dat de fietsenstalling wordt uitgebreid als dit in de toekomst nodig blijkt te zijn.
- Gezien de uitzonderlijk hoge modal split auto vragen we om een mobiliteitsanalyse uit te voeren om het duurzame potentieel in kaart te brengen en hiervoor contact op te nemen met de mobicoach Stad Gent via mobiliteit.bedrijven@stad.gent
Milieuhygiënische en veiligheidsaspecten
Aspect geur
Rond het aspect geur wordt er geen bijkomende impact verwacht.
De geuremissies vanuit het leegmaken van de kliko-containers en het behandelen van de inputstromen (activiteiten die volledig inpandig plaatsvinden) alsook het smelten van de GFVO's worden samen met de andere geurbeladen lucht uit de bedrijfsruimte afgezogen en gezuiverd via de biofilter. Deze is hiervoor voldoende gedimensioneerd.
De bijkomende losbunkers voor de uitbouw van de varkenslijn zijn voorzien van een deksel en afzuiging. Verder wordt ook afzuiging voorzien in de daaropvolgende relevante processtappen van de varkenslijn (breker, droger, meelpersen, etc). De is analoog als voorzien is in de huidige lijn.
Er wordt ook aangegeven dat in het voorgaande onderzoek in de project MER van 2017 de vergunde "warme (> 100°C) " verwerkingslijn voor dierlijk afval grotendeels vervangen is door een “koude" ontpakking/vermaling van keukenafval, etensresten en voormalige voedingsmiddelen en een beperkt opgewarmde damp (60 - 70°C) van gesmolten GFVO's met lagere geuremissie tot gevolg.
CONCLUSIE
De gevraagde omgevingsvergunning is milieuhygiënisch, stedenbouwkundig en planologisch verenigbaar met de onmiddellijke omgeving, bijgevolg is het verslag voorwaardelijk gunstig.
De aanvraag wordt beslist door de deputatie (art. 15 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014).
WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?
Het college van burgemeester en schepenen moet advies uitbrengen bij de deputatie over omgevingsvergunningsaanvragen die door de deputatie worden behandeld (klasse 1 inrichtingen en/of provinciale projecten).
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.
Niet van toepassing.
Het college van burgemeester en schepenen brengt voorwaardelijk gunstig advies uit over de omgevingsaanvraag voor het veranderen van een inrichting gespecialiseerd in het sanitairhygiënisch en milieuhygiënisch verwerken van dierlijk afval (IIOA + SH) + bijstelling van Ecoson Recycling bv, de heer Sebastian Feyten en SONAC GENT bvba, gelegen te Braamtweg 2, 9042 Gent.
Verzoekt de deputatie om volgende voorwaarden voor de geplande werken op te nemen:
Mobiliteit: De 2 autoparkeerplaatsen op de bestaande verharding net ten noorden van de nieuwe fietsenstalling dienen gesupprimeerd te worden.
- De fietsparkeerplaatsen moeten iets anders worden ingericht (zie details in advies) zodat er minstens 14 conforme fietsparkeerplaatsen voorzien kunnen worden.
- De fietsenstalling moet kunnen worden afgesloten (bvb via een grote schuifpoort). Daarbij moet er over gewaakt worden dat er minstens 1,4m vrije ruimte achter de fietsen beschikbaar is.
- We vragen dat het nodige aantal fietsparkeerplaatsen nauwlettend wordt gemonitord en dat de fietsenstalling wordt uitgebreid als dit in de toekomst nodig blijkt te zijn.
- Gezien de uitzonderlijk hoge modal split auto vragen we om een mobiliteitsanalyse uit te voeren om het duurzame potentieel in kaart te brengen en hiervoor contact op te nemen met de mobicoach Stad Gent via mobiliteit.bedrijven@stad.gent
Er worden geen aandachtspunten meegegeven.