Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

2024_CBS_01893 - Sociale voordelen m.b.t. toezicht en de bijhorende normen en modaliteiten i.h.k.v. flankerend onderwijsbeleid - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 29/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 29/02/2024 - 09:41
Ingetrokken
Dit besluit werd ingetrokken

Het college van burgemeester en schepenen heeft dit besluit ingetrokken op 14 maart 2024 (cfr.2024_CBS_02602)

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Evita Willaert

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Bram Van Braeckevelt, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01893 - Sociale voordelen m.b.t. toezicht en de bijhorende normen en modaliteiten i.h.k.v. flankerend onderwijsbeleid - Vaststelling 2024_CBS_01893 - Sociale voordelen m.b.t. toezicht en de bijhorende normen en modaliteiten i.h.k.v. flankerend onderwijsbeleid - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §1

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Besluit van de Vlaamse Regering houdende bepaling van de begrippen gezondheidstoezicht en sociale voordelen van 24 juli 1991
  • Decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau van 30 november 2007
  • De omzendbrief van 25 juli 1991 van Departement Onderwijs & Vorming Vlaanderen betreffende ‘Gezondheidstoezicht en sociale voordelen. Vanaf het schooljaar 1991-1992’

 

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

In de stedelijke basisscholen wordt er ochtend-, middag- en avondtoezicht ingericht. Dit toezicht is één van de sociale voordelen binnen het Decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau (FLOB Decreet). Dat decreet stelt dat een lokaal bestuur een sociaal voordeel verplicht kenbaar moet maken aan de andere schoolbesturen op zijn grondgebied. Die hebben de keuze om er aanspraak op te maken of niet. De scholen van andere besturen moeten voldoen aan een aantal gelijke voorwaarden als het stedelijk onderwijs en er moeten tevens bewijsstukken worden voorgelegd.

Het FLOB Decreet voorziet in sociale voordelen en andere voordelen. In het verleden heeft Stad Gent ingezet op de uitbouw van de zogenaamde ‘andere' voordelen met een brede dienstverlening voor alle onderwijsnetten in Gent, onder andere via de verschillende werkingen van het Onderwijscentrum. Er werden reeds heel wat inspanningen gedaan om de gelijkheid van elke leerling in Gent te garanderen. 

Sinds 2020 werd er ook een subsidiereglement uitgewerkt waarbij niet-stedelijke scholen een subsidie kunnen aanvragen voor de organisatie van hun buitenschoolse opvang. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de regelgeving m.b.t. het sociaal voordeel toezicht; dit in samenspraak met de andere schoolbesturen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Om de sociale voordelen voor toezicht vast te stellen voor het stedelijk onderwijs werden de bepalingen toegepast uit het Besluit van de Vlaamse Regering houdende bepaling van de begrippen gezondheidstoezicht en sociale voordelen van 24 juli 1991. Volgens deze berekeningen wordt er bij toepassing van de geldende tarieven uit het retributiereglement een sociaal voordeel gecreëerd voor de stedelijke scholen voor wat het ochtend- en avondtoezicht betreft van kleuters en leerlingen lagere school. Voor wat het middagtoezicht betreft, geldt er enkel een sociaal voordeel voor kleuters; voor lagere schoolkinderen is dat niet het geval. In deze berekeningen is rekening gehouden met het kortingstarief (“sociale korting”) dat conform het retributiereglement wordt toegepast voor een deel van de kinderen; in de referentieperiode (september 2023 - november 2023) bedroeg het gemiddeld kortingspercentage dat werd toegekend voor opvangartikelen 32,44% voor kleuters en 34,18% voor lagere schoolkinderen.

Dit besluit stelt de bedragen van de sociale voordelen vast voor kleuters en leerlingen in het stedelijk onderwijs en de bijhorende normen en modaliteiten waaronder het stedelijk onderwijs ochtend-, middag- en avondtoezicht organiseert en waaraan bijgevolg ook de andere netten die aanspraak willen maken op een sociaal voordeel moeten voldoen. 

Dit besluit is gebaseerd op de leerlingenaantallen van februari 2023 en facturatie van de maanden september, oktober en november 2023 en geldt als rapportage over het schooljaar 2023-2024.

Activiteit

AC35550 Toekennen van sociale voordelen toezicht aan niet-stedelijke scholen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Legt voor aan de gemeenteraad ter beslissing: Stelt vast dat er per jaar een sociaal voordeel is in het stedelijk onderwijs van:

  • 19,86 euro per kleuter voor ochtendtoezicht
  • 2,78 euro per leerling lagere school voor ochtendtoezicht
  • 34,42 euro per kleuter voor middagtoezicht
  • 49,55 euro per kleuter voor avondtoezicht
  • 41,32 euro per leerling lagere school voor avondtoezicht. 

Artikel 2

Legt voor aan de gemeenteraad ter beslissing: Stelt vast dat er géén sociaal voordeel wordt gecreëerd voor het middagtoezicht in de lagere scholen binnen het stedelijk onderwijs.

Artikel 3

Legt voor aan de gemeenteraad ter beslissing: Neemt kennis van het normenstelsel dat wordt gehanteerd: 

  • voor het ochtend- en avond toezicht: 1 prestatie per 14 kleuters en per 18 leerlingen uit het lager onderwijs;
  • voor het middagtoezicht: 1 prestatie per 18 kleuters en per 40 leerlingen uit het lager onderwijs;
  • iedere school heeft recht op minstens één toezichter ongeacht het aantal leerlingen. 

Artikel 4

Legt voor aan de gemeenteraad ter beslissing: Neemt kennis van het minimum bruto-uurloon dat wordt gehanteerd voor het personeel dat wordt ingezet voor ochtend-, middag- en avondtoezicht:

  • 17,50 euro   bruto uurloon onderwijs artikel 7 (artikel 7 rechtspositieregeling Stad en OCMW)*
  • 13,71 euro   bruto uurloon DIKO medewerker (kinderbegeleider)*
  • 20,19 euro   brutovergoeding (per uur) personeel met een onderwijsstatuut

*zonder patronale bijdrage, maaltijdcheques, vakantiegeld, eindejaartoelage, woon-werkverkeer, enz.

Artikel 5

Legt voor aan de gemeenteraad ter beslissing: Neemt kennis van de duurtijden van de toezichten:

  • voor ochtendtoezicht: 0,5u voor lagere schoolkinderen en 1u voor kleuters
  • voor middagtoezicht: 1 uur 
  • voor avondtoezicht: 2 uren

Zoals wettelijk bepaald in het Uitvoeringsbesluit en het Decreet Basisonderwijs (art 3, 43°) zijn de leerkrachten gehouden zelf in te staan voor de opvang van de leerlingen in de periode van normale aanwezigheid. Deze periode loopt vanaf 15 minuten vóór de eerste les 's morgens tot 15 minuten na de laatste les 's middags en vanaf 15 minuten vóór de eerste les 's namiddags tot 15 minuten na de laatste les; deze periodes zijn aldus niet inbegrepen in bovenstaande duurtijden.

Artikel 6

Legt voor aan de gemeenteraad ter beslissing: Stelt vast dat de remgelden (ouderbijdragen) worden toegepast zoals ze zijn vastgelegd in het Retributiereglement voor prestaties geleverd door de Dienst Kinderopvang en het Stedelijk Onderwijs Gent.