Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

2024_CBS_01790 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Westergemstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 29/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 29/02/2024 - 09:50
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Bram Van Braeckevelt, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01790 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Westergemstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_01790 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Westergemstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, betreffen, in het kader van een nieuwe toplaag op het deel ten noorden van het kruispunt met de Molenstraat en dit in functie van een betere leesbaarheid van de recent ingevoerde zone 30 in dit deel van Wondelgem:

    (1) het versmallen van de rijbaan door middel van een denkbeeldige rand waarbij het gedeelte bestemd voor parkeren meer naar het midden van de rijbaan wordt ingericht en een deel van de rijbaan wordt geschrapt.

    (2) het signaleren van een vaste zijde voor parkeren, wisselend van kant volgens een stramien van 75-100m conform het beleidskader snelheidsremmers waardoor asverschuivingen met snelheidsremmend effect worden gecreëerd. Om deze asverschuivingen een permanent karakter te geven en tegelijkertijd de bestuurders voldoende te geleiden worden verdrijvingsvlakken met paaltjes toegevoegd op de koppen van de stroken voorzien voor parkeren.

    (3) het verplaatsen naar de overzijde van de rijbaan ter hoogte van huisnummers 290-292 van de voorbehouden parkeerplaats voor autodelen, oorspronkelijk ingericht ter hoogte van huisnummer 345.

    (4) ter hoogte van het kruispunt met de Botestraat wordt parkeren over een lengte van 7m verboden in functie van de bochtstraal van zwaar vervoer en de zichthoek op het kruispunt.

    (5) het toevoegen van een zebrapad ter hoogte van het kruispunt met de Martha De Clercqstraat.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 29 juni 2023 werd de inrichting van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van huisnummer 345 goedgekeurd, dit in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 17 mei 2023 werd de bestaande toestand geregulariseerd na het plaatsen van de signalisatieborden bij de fietsenstalling, goedgekeurd door College van Burgemeester en Schepenen op 25 mei 2022.

  • Bij collegebesluit van 9 februari 2023 worden nieuwe maatregelen getroffen, in het kader van de lokale heraanleg van de Westergemstraat, waarin 3 opeenvolgende kruispunten worden aangepakt (vanaf het kruispunt met de Meesjesstraat en de Gentseaardeweg tot en met het kruispunt met de Molenstraat en de Biesbilkstraat), volgende nieuwe maatregelen getroffen, ten eerste het invoeren van enkele parkeerverboden om de doorgang van de ladderwagen van de brandweer te garanderen (meer bepaald via E1-bebording op de westelijke straatzijde vanaf huisnummer 223 tot en met huisnummer 219, en vanaf huisnummer 209 tot en met de overzijde van huisnummer 148, en via een gele onderbroken streep ten noorden en ten zuiden van de zijstraat Westergemstraat tot het kruispunt met de Gentseaardeweg), ten tweede het toevoegen van enkele oversteekplaatsen voor voetgangers zodat ze veilig de straat kunnen oversteken op het kruispunt met de Roodborstjesstraat, ter hoogte van het Blauwbloempad en huisnummer 146A) en verhoogde inrichtingen als snelheidsremmende maatregel (meer bepaald op het kruispunt met de Roodborstjesstraat en met de zijstraat Westergemstraat). Daarnaast regulariseert dit collegebesluit de bestaande toestand na het plaatsen van de signalisatieborden bij de fietsenstallingen bij huisnummer 14, 65 en 214 (Kolegemstraat).

  • Bij collegebesluit van 25 mei 2022 werd een bijkomende voetgangersoversteekplaats aangebracht ter hoogte van het kruispunt met de Geelgorsstraat.

  • Bij collegebesluit van 17 februari 2022 werd het bestaande parkeerverbod dat voorzien is in het deel tussen het kruispunt met de Meesjesstraat en het kruispunt met de Kolegemstraat aan de kant van de onpare huisnummers gewijzigd. Het parkeerverbod werd ingesteld van het kruispunt met de Meesjesstraat tot en met huisnummer 167 aan de kant van de onpare huisnummers en van het kruispunt met de Kolegemstraat tot huisnummer 120 aan de kant van de pare huisnummers. Er werden in de Westergemstraat plantvakken aangebracht in het voetpad tegen de boordsteen. Het is niet aangewezen om parkeerders te laten in- en uitstappen ter hoogte van deze groenstroken. Ter hoogte van deze plantvakken dient parkeerverbod voorzien te worden, zodat men aan de andere zijde van de straat kan parkeren en zonder problemen kan in- en uitstappen.

  • Bij collegebesluit van 17 juni 2021 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 73 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

  • Bij collegebesluit van 14 augustus 2019 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 170 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

  • Bij collegebesluit van 28 maart 2019 werden maatregelen ingevoerd die betrekking hebben op het insnoeren van het kruispunt Westergemstraat x Molenstraat x Biesbilkstraat x Biesbilkpad. Er wordt een verdrijvingsvlak voorzien ter hoogte van huisnummer 225 en er worden fietspadmarkeringen voorzien ter hoogte van de huisnummers 223-227.

  • Bij collegebesluit van 14 maart 2019 werd voorrangssignalisatie voorzien ter hoogte van het Westerringspoor. Fietsers op het Westerringspoor hebben voorrang t.o.v. weggebruikers op de Westergemstraat. Bijkomend werden verkeersborden B1, M10 en haaietanden voorzien op de Westergemstraat ter verduidelijking van de situatie.

  • Bij collegebesluit van 16 augustus 2018 werd de voorrangssignalisatie ter hoogte van het kruispunt met de Botestraat gewijzigd. De Botestraat wordt een voorrangsweg.

  • Bij collegebesluit van 9 maart 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Westergemstraat, goedgekeurd in zitting van 29 juni 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Westergemstraat.