Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

2024_CBS_01938 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Krijgslaan- nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 29/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 29/02/2024 - 09:50
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Bram Van Braeckevelt, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01938 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Krijgslaan- nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_01938 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Krijgslaan- nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4, § 1, 2de lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, kaderen in een actieplan dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes.
     De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.

Daarnaast worden de routes eveneens gescreend op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer worden hierbij aangepast  voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers. Overbodige signalisatie wordt weggenomen. Hierbij werd het rechtsaf-verbod met uitzondering voor fietsers opgeheven ter hoogte van kruispunt met Achilles Musschestraat.

Op 24 oktober 2023 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen en District Gent voor deze verkeersmaatregel.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 18 januari 2024 werd de schoolbus toegelaten in het stukje van de Sint-Pietersaalststraat naar de Krijgslaan, dit om de veiligheid in de wijk te optimaliseren zodat de schoolbus niet door de wijk hoeft te rijden maar langs de Krijgslaan kan wegrijden. Op de mail van 06/06/2023 naar De Lijn en AWV Oost-Vlaanderen kwamen geen opmerkingen.
  • Bij collegebesluit van 17 mei 2023 werden verkeersborden geplaatst die het voor fietsers mogelijk maken om op de betreffende locaties rechtdoor of rechtsaf te slaan bij rood. De argumenten hierbij zijn dat de regeling op die manier sneller kan dan met verkeerslichten, maar ook dat de keuze voor verkeersborden goedkoper is. Deze maatregelen zijn positief geadviseerd door de politie en door MOW. Op 7 maart 2023 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen en District Gent voor deze verkeersmaatregelen.
  • Bij collegebesluit van 9 maart 2023 werden als nieuwe maatregelen getroffen, de regularisatie van de bestaande toestand tussen de Pacificatielaan en de Kortrijksesteenweg. Daarnaast worden twee voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen voorzien ter hoogte van huisnummer 202 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Bijkomend wordt een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen voorzien ter hoogte van huisnummer 202 in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie. Op 19 januari 2023 werd er positief advies ontvangen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen voor deze verkeersmaatregelen.
  • Bij collegebesluit van 14 oktober 2021 werd beslist tot volgende maatregelen: de regularisatie van de bestaande toestand tussen de Galglaan en de Pacificatielaan. Daarnaast worden in kader van de heraanleg volgende nieuwe maatregelen getroffen: het voorzien van een oversteekplaats voor voetgangers op de Pacificatielaan ter hoogte van het kruispunt met de Krijgslaan en het verwijderen van het verdrijvingsvlak op de Krijgslaan ter hoogte van het kruispunt met de Pacificatielaan, aangezien hier een voetpaduitstulping wordt voorzien. Op 28 september 2021 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregelen.
  • Bij collegebesluit van 1 juli 2021 werd de bestaande toestand tussen het kruispunt met de Burggravenlaan en het kruispunt met de Galglaan geregulariseerd. Er wordt daarbij een nieuwe maatregel ingevoerd. De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is het verlengen van het toeleidend fietspad tussen de OFOS en de parkeerplaats ter hoogte van Galglaan 3. Daarnaast wordt er een rode coating en een fietssymbool aangebracht. Hierdoor voldoet de OFOS en het toeleidend fietspad aan de huidige standaarden van het IPOD. Op 23 juni 2021 werd er positief advies ontvangen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel.
  • Bij collegebesluit van 18 maart 2021 werd een Rechtsaf door Rood ingevoerd als nieuwe maatregel voor fietsers ter hoogte van het kruispunt met de Burggravenlaan , na overleg en akkoord met Agentschap Wegen en Verkeer. Dit op basis van de beslissing in 2020 van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, mevrouw Lydia Peeters, om rechtsaf/rechtdoor door rood te regelen door middel van verkeersborden B22/B23 en niet door middel van verkeerslichten.
  • Bij collegebesluit van 17 december 2020 werd de bestaande toestand tussen het kruispunt met de Vrijheidslaan en het kruispunt met de Diksmuidestraat geregulariseerd. Er wordt daarbij 1 nieuwe maatregel ingevoerd. De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen en een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van de zijkant van de woning gelegen op de Vrijheidslaan huisnummer 1 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Op 20 november 2020 werd er positief advies ontvangen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen voor deze verkeersmaatregelen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gewestweg Krijgslaan, goedgekeurd in zitting van 18 januari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gewestweg Krijgslaan.