Samenstelling
Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Filip Watteeuw
Aanwezig
Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter;
Filip Watteeuw, schepen;
Sofie Bracke, schepen;
Tine Heyse, schepen;
Astrid De Bruycker, schepen;
Sami Souguir, schepen;
Isabelle Heyndrickx, schepen;
Hafsa El-Bazioui, schepen;
Evita Willaert, schepen;
Rudy Coddens, schepen;
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur;
Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur
Verontschuldigd
Bram Van Braeckevelt, schepen
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02051 - Inname van het openbaar domein – Heilig-Hartplein in Sint-Amandsberg - voor de organisatie van Foor Sint-Amandsberg van 01 tot 04/03/2024 - Goedkeuring
Motivering
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
- het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 3, 1°
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
- Het politiereglement op de privatieve ingebruikneming van de openbare weg, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 maart 1990, artikelen 1 en 2;
- Het Belastingreglement op het privaat gebruik van de openbare weg, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 18 december 2019, artikel 6.11.
Kermis
- de Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
- het Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie;
- het reglement m.b.t. kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein buiten openbare kermissen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 september 2007.
Wat gaat aan deze beslissing vooraf?
De dienst Feesten en Ambulante Handel vraagt de toestemming om van 01 tot 04/03/2024 (met opbouw vanaf 28/02/2024 om14 u en afbouw tot 05/03/2024 om 20u)
gebruik te maken van het Heilig-Hartplein in Sint-Amandsberg voor het plaatsen van foorattracties.
Vermits het hier gaat om de inname van het openbaar domein voor de organisatie van een activiteit georganiseerd door een eigen stadsdienst geldt vrijstelling van betaling van belasting op het privaat gebruik van de openbare weg volgens artikel 6.11. van het Belastingreglement.
Voor de foor doet de Dienst Feesten en Ambulante Handel een beroep op IVAGO. De afvalfracties worden selectief ingezameld. De kosten van ophaling van het restafval en de na-opkuis zijn ten laste van de Stad Gent.
Waarom wordt deze beslissing genomen?
Het college van burgemeester en schepenen beslist over de innemingen van het openbaar domein.
Adviezen
de Cel Evenementenbeheer van de Politie
Gunstig onder voorwaarden
Het advies wordt gevolgd, inclusief de gestelde voorwaarden.
de Afdeling Openbare Veiligheid van de Brandweer
Gunstig onder voorwaarden
Het advies wordt gevolgd, inclusief de gestelde voorwaarden.
het Mobiliteitsbedrijf Stad Gent
Gunstig onder voorwaarden
Het advies wordt gevolgd.
de Dienst Milieu en Klimaat_geluid
Gunstig onder voorwaarden
Het advies wordt gevolgd, inclusief de gestelde voorwaarden.
de Dienst Milieu en Klimaat_afval
Gunstig onder voorwaarden
Het advies wordt gevolgd, inclusief de gestelde voorwaarden.
de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen
Gunstig onder voorwaarden
Het advies wordt gevolgd, inclusief de gestelde voorwaarden.
de Dienst Welzijn en Gelijke Kansen
Gunstig onder voorwaarden
Het advies wordt gevolgd, inclusief de gestelde voorwaarden.
Activiteit
AC34968 Inname openbaar domein evenementen en digitaal evenementenloket
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Aan Dienst Feesten en Ambulante Handel, Wiedauwkaai 49A, 9000 Gent, het gebruik van het Heilig-Hartplein in Sint-Amandsberg voor de organisatie van de foor in Sint-Amandsberg, zoals opgenomen in bijgevoegd plan, toe te staan van 01 tot 04/03/2024 (met start opbouw 28/02/2024 14 u en einde afbouw 05/03/2024 20 u), mits naleving van de voorwaarden zoals bijgevoegd in bijlage.
Artikel 2
De kosten van IVAGO ten laste te nemen van de Stad Gent.