Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

2024_CBS_01932 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Kerkstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 29/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 29/02/2024 - 09:49
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Bram Van Braeckevelt, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01932 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Kerkstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_01932 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Kerkstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit getroffen wordt, is het aanbrengen van een oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de Breestraat.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 15 februari 2024 werden maatregelen getroffen die kaderen binnen een actieplan dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes.
     De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.

Daarnaast worden de routes eveneens gescreend op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer worden hierbij aangepast  voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

Ook worden twee voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ingericht ter hoogte van de parking ten oosten van huisnummer 195 in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 14 december 2023 werd, in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verhogen van de leefkwaliteit in de wijk Dampoort/Gentbrugge, beperkt eenrichtingsverkeer ingevoerd tussen de Leo Tertzweillaan en de Bassijnstraat (start net voorbij de parkingcluster komende van de Bassijnstraat), in de richting van de Leo Tertzweillaan. Uitzonderingen op het eenrichtingsverkeer zijn fietsers en bestuurders van speedpedelecs. Als gevolg van deze maatregel werd een deel parkeerverbod ter hoogte van de parkingcluster, aan de overzijde gesignaleerd met onderbroken gele belijning.
  • Bij collegebesluit van 1 december 2022 werd beslist tot volgende maatregelen: enerzijds de wijziging van een bestaande voorbehouden haakse parkeerplaats voor autodelen naar een voorbehouden haakse parkeerplaats voor elektrische voertuigen op het parkeerterrein ter hoogte van de zijgevel van huisnummer 195. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Anderzijds werden 2 gewone parkeerplaatsen voor autodelen gewijzigd naar 2 voorbehouden haakse parkeerplaatsen voor autodelen op het parkeerterrein ter hoogte van de zijgevel van huisnummer 195 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst zal worden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.
  • Bij collegebesluit van 6 oktober 2022 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 215 verwijderd wegens verhuis van de persoon voor wie deze parkeerplaats erkend werd.
  • Bij dit collegebesluit van 18 augustus 2022 werd beslist in kader van de heraanleg een parkeerverbod van huisnummer 203 tot en met het kruispunt met de Kerkstraat, aan de onpare kant van de straat, in te voeren. Door de circulatiewijzigingen die doorgevoerd zullen worden binnen het Wijkmobiliteitsplan Dampoort-Oud-Gentbrugge, moet de bocht naar de Bassijnstraat aangepast worden voor verkeer vanuit de Kerkstraat, komende van de zijde Louis Van Houttestraat. Dit is nodig om de draaicirkels te respecteren.
  • Bij collegebesluit van 11 juni 2020 werd een bestaand fietspad in de bocht van de Kerkstraat geregulariseerd door middel van signalisatie en wegmarkeringen. Op die manier werden fietsers verplicht dit fietspad te volgen, waardoor zij geen gevaar meer konden vormen voor tegemoetkomend auto-of busverkeer.
  • Bij collegebesluit van 30 januari 2020 werd 1 extra plaats voor autodelen ingevoerd, bestemd voor elektrische voertuigen en 1 plaats voor parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 16;
  • Bij collegebesluit van 18 oktober 2018 werd het aanpassen van de voorrang naar de Edmond Blockstraat goedgekeurd. Dit omdat er in het verleden teveel ongevallen waren.
  • Bij collegebesluit van 22 februari 2018 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 253 verwijderd wegens overlijden van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.
  • Bij collegebesluit van 14 december 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en als nieuwe maatregel werden twee parkeerplaatsen voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 195.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Kerkstraat, goedgekeurd in zitting van 15 februari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Kerkstraat.