De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen is de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 84 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Bij collegebesluit van 14 december 2023 werd er een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 62 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Bij collegebesluit van 13 juli 2023 werden volgende verkeersmaatregelen genomen in navolging van de ontwikkeling van de Tondeliersite tussen de Gasmeterlaan (R40), Muishondstraat, Elsstraat en Tondelierlaan: het signaleren van en stilstand- en parkeerverbod ter hoogte van het Gilbert Temmermanplein om de doorgang voor de hulpdiensten te verzekeren, het verplicht gebruik van het fietspad signaleren, de voorrangsregel van het Gilbert Temmermanplein ten opzichte van het dubelrichtingsfietspad op de Gasmeterlaan als voorrangweg als ook de uitzondering wijzigen van het gebod om komende vanuit de Tondelierlaan naar rechts te rijden van enkel voor fietsers naar ook een uitzondering voor zowel fietsers als bestuurders van bromfietsen. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval. Op 29 juni 2023 werd er akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen voor de verkeersmaatregelen met betrekking tot de gewestweg. Ondanks de opmerking van het Departement Mobiliteit en Openbare werken dd. 11 mei 2022 betreffende de onderborden 'prioritaire voertuigen' blijven deze behouden aangezien we ook de prioritaire voertuigen in niet-prioritaire toestand de mogelijkheid willen geven om de Wondelgembrug te gebruiken en zo geen grote omtoer te moeten maken.
Bij collegebesluit van 20 april 2023 werden er drie haakse voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen aan de overkant van huisnummer 71 ingericht in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaatsen zullen gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie. Op 3 januari 2023 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel.
Bij collegebesluit van 21 april 2022 werd een voorbehouden parkeerplaats ingericht voor elektrische voertuigen en een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van het kruispunt met de Tondelierlaan gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Op 5 april 2022 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel.
Bij collegebesluit van 19 augustus 2021 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 67 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Bij collegebesluit van 18 maart 2021 werd een Rechtsaf door Rood ingevoerd voor fietsers ter hoogte van het kruispunt met de Blaisantvest, na overleg en akkoord met Agentschap Wegen en Verkeer. Dit op basis van de beslissing in 2020 van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, mevrouw Lydia Peeters, om rechtsaf/rechtdoor door rood te regelen door middel van verkeersborden B22/B23 en niet door middel van verkeerslichten.
Bij collegebesluit van 3 december 2020 wordt als maatregel getroffen, de inrichting van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 50 en een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van huisnummer 52 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Op 20 november 2020 werd er positief advies ontvangen van het Agentschap Wegen en Verkeer OostVlaanderen voor deze verkeersmaatregelen.
Bij collegebesluit van 29 oktober 2020 werden allereerst diverse verkeersmaatregelen geregulariseerd. Vervolgens werd ter hoogte van de zijstraten met uitrijdend verkeer de parkeerstrook ingenomen door een fietsenstalling zodat dit voor meer uitrijzicht op het verkeer van de Gasmeterlaan zorgt alsook kan worden gebruikt door bestuurders van fietsen die nu tegen de gevel zijn gestald. Tussen huisnummer 56 en de Ijskelderstraat werd er een stilstand- en parkeerverbod ingesteld omdat door twee garages een infrastructurele ingreep niet mogelijk is. Ten derde werden de parkeerplaatsen voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummers 30 en 143 verwijderd omdat de personen die deze hebben aangevraagd zijn overleden en er geen aanvraag tot verlenging of behouden werd ingediend. Ten vierde werd aan het gebod om ter hoogte van de Gasklokstraat rechtdoor te rijden een uitzondering toegevoegd voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A zodat zij als duurzamere verplaatsingswijze ook de Gasklokstraat kunnen inrijden. Ten vijfde werd ter hoogte van de Ijskelderstraat het verbod om linksaf te slaan aan de rechterzijde verduidelijkt voor de bestuurders uit de Ijskelderstraat. Ten zesde werd de voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt met de Wondelgemstraat voor de bestuurders uit de Wondelgemstraat verduidelijkt zodat duidelijker is dat er ook bromfietsen op het tweerichtingsfietspad kunnen rijden en het gebod om rechtdoor of rechts te rijden gewijzigd naar een verbod om links af te slaan uitgezonderd bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A omdat dit zo moet vanuit de regelgeving. Ten zevende werd in de Tondelierslaan een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken ingesteld om het voorrangsbord meer zichtbaar te maken alsook de kruising van het fietspad te verduidelijken aan de weggebruikers. Ten achtste werd er ter hoogte van huisnummer 235 een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht om duidelijker aan te duiden waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1. Op 20 oktober 2020 werd er positief advies ontvangen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen voor deze verkeersmaatregelen.
Bij collegebesluit van 20 juni 2019 werd er ter hoogte van huisnummer 217 een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht gegeven dat de de aanvrager voldeed aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Bij collegebesluit van 20 december 2018 werden verdrijvingsvlakken aangebracht ter hoogte van huisnummer 180 en huisnummers 181-182, om het in- en uitrijden tot het achterliggende gebied voor brandweerwagens te vrijwaren. Verder wordt ook wordt ook duidelijke gesignaleerd dat het achterliggende gebied niet toegankelijk is voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van prioritaire voertuigen.
Bij collegebesluit van 26 januari 2017 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 30 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Bij collegebesluit van 23 juni 2016 werd een laad- en losplaats voorzien die noodzakelijk is om een vlot en veilig verloop van het verkeer te verzekeren en de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 214 werd verwijderd wegens overlijden van de aanvrager.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gewestweg Gasmeterlaan, goedgekeurd in zitting van 14 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.