In het kader van het proces “Heraanleg wegen” is voorzien dat, na het voeren van overleg met de diverse diensten, aan de hand waarvan het voorontwerp en ontwerp worden opgemaakt, de plannen voor goedkeuring voorgelegd worden aan het bestuur. Op die manier kunnen, na goedkeuring, bepaalde stappen vervroegd genomen worden, zoals verspreiding van de plannen naar nutsmaatschappijen, eerste coördinatievergadering ter voorbereiding van de uitvoering, de terugkoppeling naar bewoners, …
Oorsprong van het dossier:
Deze wijk in Wondelgem wordt doorkruist door enkele belangrijke verkeersaders voor verschillende vervoersmodi wat maakt dat dit een welbepaalde verkeersdruk genereert voor de weggebruikers en meer specifiek hier voor de lokale trage weggebruiker.
Het opzet van deze nieuwe fiets –en voetgangersdoorsteek vindt zich in het voorzien van een veilig aantrekkelijk alternatief voor deze lokale fietsers en voetgangers om hun dagelijkse verplaatsing richting school of winkels op een veilige manier te doen.
Het fietspad kan worden gecatalogiseerd als trage weg met een belangrijke lokale ontsluitende functie voor onder andere de basisschool Mariavreugde, twee tramhaltes, supermarkten en de achterliggende woonwijk Lange Velden.
Samen met dit fietspad worden ook de oversteken over de tramsporen aan de Louwersstraat en de oversteek aan de Hoevestraat meegenomen.
De huidige oversteek van de Louwersstraat is te smal voor het kruisen van bakfietsen. Beide zijden naast de oversteek (einde Zwembadstraat, einde Louwersstraat) worden een stuk vergroend en aangepast voor fietsenstallingen (faciliteren voor de bijgelegen tramhalte).
De oversteek aan de Hoevestraat wordt versmald en onthard. De aansluitingen naar de tramhaltes wordt hierbij meegenomen.
WIS-kwaliteiten:
De zones die heraangelegd worden in het reeds bestaande openbaar domein hebben hoofdzakelijk een kwaliteit B tot C1.
Data IKZ vergaderingen:
01/02/2024
Consultatie bevolking:
Er is geen algemene consultatie met de bevolking geweest. De bewoners die onteigend werden, zijn op de hoogte dat de onteigening dient voor het aanleggen van een fiets- en wandelpad. Eén bewoner had een juridische procedure ingesteld. Deze procedure is afgerond en de onteigening blijft behouden zoals oorspronkelijke voorzien.
Uit te voeren werken
De werken omvatten:
Ter hoogte van de schoolpoort in de Schoolstraat wenst de stad Gent de schoolomgeving veiliger te maken.
Er zal meer ruimte gegeven worden aan de voetganger en een aangenamer verblijfplaats.
We vormen de oude parkeerstrook - waar nu antiparkeerpalen op staan - om tot fietsvakken en plaats voor fietsrekken. We voorzien een ruim plantvak en 2 banken. Ook wordt een spelprikkel op het voetpad aangebracht.
Het verkeersjuridisch statuut blijft gelijk: zone 30.
De rijrichtingen blijven gelijk.
De voetpaden worden in klinkers 22/22 voorzien.
In de bestaande toestand zijn er geen parkeerplaatsen voor auto’s en 2 fietsmoduleparkeerplaatsen.
In de nieuwe toestand zijn er eveneens geen parkeerplaatsen voor auto’s. Het aantal fietsparkeerplaatsen (rekken) blijft gelijk. Er komen 2 fietsparkeervakken bij.
Verhardingsbalans
| Bestaande toestand | Ontworpen toestand | Verschil | ||
Verharding | 372 m² | % | 1329 m² | % | + 257% |
Halfverharding | 0 m² | % | 0 m² | % | 0 % |
Groen | 1753m² | % | 993 m² | % | -43% |
Raming: 365.900,25 euro incl. btw.
De ontworpen toestand omvat een groot stuk privaat eigendom en eigendom De Lijn dat via een erfdienstbaarheid toegevoegd wordt aan het openbare domein.
| Toename openbaar domein | Specifieke elementen/projecten |
DWBW (grijs) | 957 m² x 2,40 euro btwi | 2296,8 euro btwi |
GD (groen) | 595,7 m² x 2,34 euro btwi | 1393,9 euro btwi |
Voor de realisatie van dit fietspad zijn er drie verwervingen waarvoor betaald is, met name twee particulieren en de school. De bedragen omvatten de transactiekosten en notariskosten:
Daarnaast is er de particulier/verkavelaar die de nodige grond (lot = 475,64 m²) kosteloos heeft afgestaan in/via de verkavelingsvergunning.
Over het volledige traject van het fietspad langsheen de tramlijn is grond (lot = 620,47 m²) nodig van De Lijn die kosteloos via een erfdienstbaarheid zal worden verkregen. Alle kosten wat betreft aanleg, onderhoud en herstellingen zijn door de stad te dragen. De stad voorziet een omheining tussen het fiets- en wandelpad en de overgebleven tramzone.
Het fietspad dient toegankelijk te zijn voor dienstvoertuigen in functie van het maaibeheer. Er zijn dus wegneembare of plooibakens te voorzien.
De sneeuw- en ijzelbestrijding gebeurt best zonder gebruik van strooizouten om private en openbare bomen te beschermen.
Voorafgaand dient de impact op de bomen langs het fietspad kant Hoevestraat door een European Tree Technician (een ETT’er) te worden onderzocht. Indien de bomen moeten verplant worden, moet dit tijdig voorbereid worden én moet het verplanten gebeuren onder begeleiding van een European Tree Worker (een ETW’er).
Indien de bomen niet verplant noch behouden kunnen worden, moet dit gecompenseerd worden met 14 bomen, maat 14-16.
De dienst heeft enkel nog een bedenking bij de afwatering van de verharding onder de fietsenstallingen in de Frans Louwersstraat richting groenzones.
Dit is op het plan zo al aangepast.
Ter hoogte van de Frans Louwersstraat dienen de hoeken naar de fiets- en wandelpaden maximaal afgerond te worden zoals bij de Hoevestraat. Een bochtstraal van 0,50 m is te weinig. Naar de perrons is dit minder belangrijk want hier zijn enkel wandelaars.
De dienst geeft geen advies aangezien het projectgebied niet gelegen is binnen CHE-gebied of binnen een beschermde context.
Keurt goed de bij dit besluit gevoegde ontwerpplannen voor het aanleggen van het fietspad in de Hoevestraat te Wondelgem.