In het kader van het proces “Heraanleg wegen” is voorzien dat, na het voeren van overleg met de diverse diensten, aan de hand waarvan het voorontwerp en ontwerp worden opgemaakt, de plannen voor goedkeuring voorgelegd worden aan het bestuur. Op die manier kunnen, na goedkeuring, bepaalde stappen vervroegd genomen worden, zoals verspreiding van de plannen naar nutsmaatschappijen, eerste coördinatievergadering ter voorbereiding van de uitvoering, de terugkoppeling naar bewoners, …
Oorsprong van het dossier:
Na de ontwikkeling van het Noordelijk bouwveld langs de Schipperskaai moet de hoger gelegen kaaizone, waar de toegangen tot de woningen zich bevinden, aangelegd worden.
Data IKZ vergaderingen:
01/02/2024 – 09/11/2023
Staat van de wegenis volgens WIS:
Steenslagverharding in kwaliteit B
Consultatie bevolking:
Bewoners zijn op de hoogte gebracht door middel van een infobrief (dd. 22/03/2024).
Uit te voeren werken
De werken omvatten:
De Sleepbootstraat is de verhoogde zone langs de ontwikkeling van het Noordveld, dat op zijn beurt deel uitmaakt van de Schipperskaai binnen het gebied van de Oude Dokken. Deze verhoging werd gerealiseerd tijdens de heraanleg van de Schipperskaai en is afgescheiden van de verkeersvrije promenade door middel van een betonnen zitmuurtje met in het midden een trap.
Momenteel is de bebouwing in het noordelijke bouwveld bijna voltooid. Binnen het project zullen we de verhoogde kaaizone definitief afwerken, zodat gebruikers hun intrek kunnen nemen in hun nieuwe woning via een kwalitatief openbaar domein.
Gezien de kaai louter gebruikt zal worden door voetgangers en fietsers wordt de verharding tot het functioneel noodzakelijke beperkt.
Al de verhardingen binnen het project bestaan uit vlakke gréskeien. Er wordt een loper van 2,45m breed tegen het bestaande muurtje gerealiseerd, de toegangen naar het binnengebied en de voordeuren van de gebouwen worden voldoende breed voorzien.
Voor en na de betonnen zitmuur is een voldoende grote inrijzone voor het wandel- en fietsverkeer ontworpen om via een helling op de verhoogde kaaizone te komen.
Tussen de gebouwen en de loper worden brede geveltuinen van 2,2m breed voorzien.
Er zijn vandaag geen parkeerplaatsen en die zullen er na de aanleg ook niet zijn. Ook laden en lossen is niet toegestaan langsheen de Sleepbootstraat. Laden en lossen is wel mogelijk in de breedste verbinding richting het binnengebied van het bouwveld. Om te verhinderen dat men toch de kaai zou proberen oprijden wordt in het plantvak langs de brede doorgang richting het binnengebied een plantvakbescherming aangebracht.
Verhardingsbalans
| Bestaande toestand | Ontworpen toestand | Verschil | ||
Verharding | 0 m² | 0 % | 315,50 m² | 71 % | +71% |
Halfverharding | 446,90 m² | 100 % | 0 m² | % | -100% |
Groen | 0 m² | 0% | 131,40 m² | 29 % | +29% |
De werken worden geraamd op 92.000 EURO ten laste van de stad.
| Toename openbaar domein | Specifieke elementen/projecten |
DWBW (grijs) | 315,5 m² x 2,48 euro btwi | 883,4 euro btwi |
GD (groen) | 131,4 m² x 2,80 euro btwi | 326,3 euro btwi |
Er zijn geen rioleringswerken voorzien. De afwatering van het pad gaat richting de plantvakken en naastgelegen groenzone en zal daar infiltreren.
De plannen werden gecommuniceerd via een infobrief aan de bewoners. De enige opmerking van de bewoners was het ontbreken van de relatie tussen de brievenbussen en de toegangspaden naar de woningen. De toegangspaden zijn hiervoor verschoven zodat de brievenbussen toegankelijk zijn van op de paden.
Keurt goed de bij dit besluit gevoegde ontwerpplannen voor het aanleggen van de Sleepbootstraat te Gent.