Op 15 oktober 2021 besliste de Vlaamse regering om het DBFM project “Gent-Dampoort en Vertramming Lijn 4 en 7” uit te werken als potentieel Vlaams PPS project, en de lead voor het DBFM project op te dragen aan De Werkvennootschap (DWV). Ondertussen kreeg het project de naam "Gentspoort" en besliste de Vlaamse regering op 23 december 2023 om Gentspoort ook effectief te erkennen als Vlaams PPS-project, en om DWV te gelasten met de opstart van de plaatsingsprocedure voor het DBFM-project.
Het DBFM project betreft een multimodaal mobiliteitsinfrastructuurproject dat ook aspecten inzake verkeersleefbaarheid en een kwalitatieve invulling van de publieke ruimte incorporeert. Het project bestaat uit drie onderling samenhangende delen (voorheen afzonderlijke projecten in Sirius):
• Aanleg van traminfrastructuur voor de vertramming van de buslijnen 7, enerzijds tussen Gent-Dampoort en Gent-Sint-Pieters (inclusief de heraanleg van het kruispunt Heuvelpoort), en anderzijds de doortrekking tot Sint-Denijs-Westrem. De vertramming beoogt de realisatie van een tramverbinding tussen Sint-Denijs-Westrem Parkbos, station Gent Sint-Pieters, knooppunt Zuid en station Dampoort.
• Verlenging van tramlijn 4 van de Verapazbrug tot de Dampoort via de Oude Dokken over een afstand van 1,5 kilometer. De tramverlenging Oude Dokken vergt tevens een aanpassing van de bestaande traminfrastructuur, en impliceert een ontdubbeling van de bestaande tramlijn 4, in enerzijds een noord-zuid tramlijn met eindhalte ter hoogte van de Muidebrug, en anderzijds een oost-west tramlijn met eindhalte ter hoogte van de Dampoort. De ontdubbeling van tramlijn 4 impliceert een integrale heraanleg van de Voormuide en van het Neuseplein.
• Heraanleg van de stationsomgeving rond Gent-Dampoort: dit omvat de herinrichting van de Dampoortknoop met ondermeer de intunneling van de R40, de bovengrondse aanleg van nieuwe voetgangers- en fietsinfrastructuur en de aanleg van een nieuw bus- en tramstation.
De projecten PR40161 (heraanleg stationsomgeving Dampoort), PR40421 (verlengen tramlijn 4) en PR40174 (aanleggen tramlijn 7) blijven bestaande deelprojecten onder dit project.
Het project heeft als doelstelling:
Dit project kadert oa in het Pegasusplan en geeft vorm aan de ambitie om het tramnet verder uit te bouwen en een grote doorstroming te voorzien, onder andere door de realisatie van de tramverlenging Oude Dokken en door een vertramming van de busbundel 7. Het is tevens de bedoeling om, naar aanleiding van de aanleg en aanpassing van de traminfrastructuur, de aansluitende publieke ruimtes op een kwaliteitsvolle wijze her in te richten.
Verder wordt de onmiddellijke omgeving van de Dampoort omgebouwd tot een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke openbaarvervoersknoop en toegangspoort tot de stad. De herontwikkeling van de Dampoort beoogt enerzijds het definitief ontwarren van de verkeersknoop uitgaande van het STOP-principe, en anderzijds de realisatie van een volwaardig nieuw stadsdeel (verdichten van de stationsomgeving), met kwalitatieve openbare ruimtes. De krijtlijnen voor de herontwikkeling van de Dampoort werden uitgezet naar aanleiding van het “Stedenbouwkundig Plan voor de Dampoort” (Omgeving, 2018) en RUP Dampoort (2023).
Alle doelstellingen voor het project zijn uitgebreid omschreven in het Ambitiecharter.
De goedkeuring van de projectfiche na onderzoeksfase impliceert een goedkeuring voor de verdere uitwerking van het project, nl. om tegen 31/10/2026 een projectfiche na ontwerpfase op te maken en tegen 31/10/2032 een projectfiche na uitvoeringsfase.De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Projectbureau Ruimte |
Budgetplaats | |
Categorie* | I |
Subsidiecode | |
Later | 32.627.500 |
Totaal |
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Keurt goed de bij dit besluit gevoegde projectfiche na onderzoeksfase 'Ondersteunen van het DBFM-project voor tramlijnen 4 en 7 en de Dampoort (Gentspoort)'.
Geeft toestemming om de middelen, die nodig zijn voor het project, hiervoor aan te wenden.