Terug
Gepubliceerd op 07/06/2024

2024_CBS_05909 - Projectfiche na onderzoekfase 'Opmaken strategische visienota 'Spoor in en naar de stad'' - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 06/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 06/06/2024 - 09:28
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_05909 - Projectfiche na onderzoekfase 'Opmaken strategische visienota 'Spoor in en naar de stad'' - Goedkeuring 2024_CBS_05909 - Projectfiche na onderzoekfase 'Opmaken strategische visienota 'Spoor in en naar de stad'' - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 1 en § 3, 3°.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Het Belgische spoornet evolueert steeds verder, wat leidt tot zowel opportuniteiten voor verdere (ruimtelijke) ontwikkeling als een groeiende druk op de Gentse stedelijke ruimte en de daaraan gepaarde uitdagingen (cf. Spoorvisie 2040, Ruimte voor Gent). Enkele van deze opportuniteiten en uitdagingen komen nu al aan de oppervlakte in verschillende ruimtelijke projecten, maar worden voorlopig vaak ad hoc opgevangen omdat een gedragen, gezamenlijke visie ontbreekt.

Stad Gent wenst te komen tot een onderbouwde stedelijke strategische visie op de spoorinfrastructuur in de stad, ondersteund door Infrabel en NMBS. Deze visie wordt ook afgestemd op de operationele lijnvorming van en naar de stad zoals besproken in de Vervoerregio. Elke partner informeert en draagt bij vanuit de eigen autonomie. 

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Het project heeft als doelstelling:

De hoofddoelstelling is het uitwerken van een onderbouwde stedelijke strategische visienota van Stad Gent over de spoorinfrastructuur in de stad. De visienota beschrijft een beleidskader voor de stad voor toekomstige ambities op (middel)lange termijn en een leidraad voor concrete ontwikkelingen en projecten.

De deeldoelstellingen zijn:

- stimuleren en verhogen van het gebruik van de spoorweginfrastructuur voor duurzame mobiliteit;

- inzetten van spoorinfrastructuur als hefboom naar een klimaatneutrale wijk, stad en regio;

- inzetten van spoorinfrastructuur om de economie in de wijk, stad en regio te versterken;

- verhogen van de ruimtelijke kwaliteit en leefkwaliteit langs het spoor en rond stations en stopplaatsen;

- actief op zoek gaan naar koppelkansen voor buurtgebonden en bovenlokale noden.

Waar nodig wordt de visienota afgestemd met andere partners, zoals al zeker met de bevoorrechte partners North Sea Port en De Lijn.

De goedkeuring van de projectfiche na onderzoeksfase impliceert een goedkeuring voor de verdere uitwerking van het project, nl. om tegen 30/06/2025 een projectfiche na ontwerpfase op te maken en tegen 31/12/2025 een projectfiche na uitvoeringsfase.

Adviezen

strategische coördinatie Gunstig advies
financiën Onthouding
stadsontwikkelingscomité Gunstig advies

Activiteit

PR40961 Opmaken strategische visienota 'Spoor in en naar de stad'

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Keurt goed de bij dit besluit gevoegde projectfiche na onderzoekfase 'Opmaken strategische visienota 'Spoor in en naar de stad''.


Bijlagen

  • Projectfiche