Terug
Gepubliceerd op 07/06/2024

2024_CBS_05877 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Voskenslaan - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 06/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 06/06/2024 - 09:19
Opgeheven
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).
Dit besluit werd Opgeheven

Opgeheven door het college van burgemeester en schepenen op 27 februari 2025 (2025_CBS_01971)

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_05877 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Voskenslaan - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_05877 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Voskenslaan - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit wordt de bestaande toestand geregulariseerd en volgende verkeersmaatregelen getroffen: ten eerste het signaleren van de bijzonder overrijdbare bedding tussen de Sint-Denijslaan en Maaltebruggestraat. Ten tweede de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische deelwagens ter hoogte van huisnummers 406-408 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Ten derde worden 3 laad- en loszones, aangeduid met de verkeersborden E1 met tijdsvenster en Xc, verwijderd ter hoogte van huisnummer 173 tot huisnummer 167, ter hoogte van huisnummer 147 tot huisnummer 145 en ter hoogte van huisnummer 289. De 3 bedrijven waarvoor destijds de laad- en loszone werd aangevraagd, zijn hier vandaag niet meer gevestigd. De huidige bedrijven werden aangesproken en bevestigen niet langer de noodzaak van een laad- en loszone. Ten vierde wordt het verdrijvingsvlak ter hoogte van huisnummer 173, aangezien hier een oprit aanwezig is. Ten vijfde wordt de parkeerhaak ter hoogte van huisnummer 291 verwijderd. De parkeerhaak is overbodig, aangezien de laad- en loszone hier ook verwijderd wordt. Ten zesde word het gebod ter hoogte van de Reigerstraat om rechtdoor te rijden ter hoogte van het kruispunt gewijzigd naar een verbod om linksaf te slaan, behalve voor fietsers en bromfietsen klasse P,  welke duidelijker is. Ten zevende wordt gesignaleerd dat fietsers en bromfietsers klasse A en P niet het gebod moeten opvolgen om het perron ter hoogte van de Maaltebruggestraat langs links voorbij te rijden. Ten achtste worden de fietsoversteken door middel van evenwijdige onderbroken strepen dwars over de rijbaan verwijderd wegens niet conform en misleidend. Ten negende wordt de signalisatie aan de fietsenstalling ter hoogte van huisnummer 405 verwijderd, aangezien dit overbodig is. Ten tienden wordt komende van het woonerf langs de Kortrijksesteenweg gesignaleerd dat er voorrang moet worden verleend aan de fietsers op de Voskenslaan welke deel uitmaakt van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk. 

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 16 maart 2023 werden diverse verkeersmaatregelen geregulariseerd zoals de parkeerhaken overeenkomstig de situatie op het terrein. De artikels betreffende het verkeersplateau en de drempel werden verwijderd uit het aanvullend reglement omdat dit niet langer AR-plichtig is. 

  • Bij collegebesluit van 24 maart 2022 werd een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 151-165A in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 17 juni 2021 werd beslist tot het voorzien van een veiligere voetgangers- en fietsersoversteek ter hoogte van de Sint-Denijslaan, het beter aanduiden van het gedeelte voor voetgangers en fietsers op de openbare weg, het aanduiden van de voorrangsregeling ter hoogte van Overwale alsook de uitzondering op het gebod om rechtdoor te rijden ter hoogte van huisnummer 38 uitbreiden naar bromfietsers klasse A en P. Speedpedelecs en bromfietsen klasse A worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen. Bromfietsen klasse B worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

  • Bij collegebesluit van 3 december 2020 werd de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 165 wegens verhuis van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap verwijderd.

  • Bij collegebesluit van 17 september 2020 werd het parkeerverbod voor de kiss-and ride tussen huisnummers 29-33 en 17-23 opgeheven aangezien er op het Koningin Mathildeplein een park-and-ride wordt ingericht. Ten opzichte van de vorige beslissing werd er geen dambordmarkering meer opgenomen op de bus- en trambaan en ook geen fietsoversteek omdat na overleg tussen de verschillende partners in de stationsomgeving is gebleken dat deze nog verder geoptimaliseerd moet worden.

  • Bij collegebesluit van 3 september 2020 werd er een oversteekplaats voor voetgangers en fietsers ter hoogte van de centrale toegang van en naar de nog verder te ontwikkelen site van de Hogeschool Gent in de Voskenslaan ingesteld. Deze nieuwe oversteek verhoogt de verkeersveiligheid en zorgt voor een vlottere verbinding richting onder andere het station Gent-Sint-Pieters.

  • Bij collegebesluit van 23 april 2020 werden diverse verkeersmaatregelen genomen in functie van de aanleg van een park-and-ride ten noordoosten van Voskenslaan nr. 17-23. Tevens werden diverse verkeersmaatregelen geregulariseerd.

  • Bij collegebesluit van 22 maart 2018 werd er een parkeerplaats voorbehouden voor fietsers. Dit omdat extra fietsparking daar nodig is en tevens om de uitrit van het grootwarenhuis Delhaize veiliger te maken.

  • Bij collegebesluit van 21 maart 2016 werden maatregelen getroffen die kaderen binnen een geheel circulatieconcept van de zuidelijke stationsomgeving om het sluipverkeer te minimaliseren, waarbij er ter hoogte van het kruispunt met de Reigerstraat en de Tuinwijklaan een gebodsbord om rechtdoor te rijden werd geplaatst zodoende dat de afslagbeweging onmogelijk is.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Voskenslaan, goedgekeurd in zitting van 16 maart 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Voskenslaan.