Terug
Gepubliceerd op 07/06/2024

2024_CBS_05881 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Moerstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 06/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 06/06/2024 - 09:20
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_05881 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Moerstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_05881 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Moerstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is het voorzien van een denkbeeldige rand van de rijbaan ter hoogte van het kruispunt met Booiebos aan de oostelijke kant van de weg. Ondanks de bestaande signalisatie op dit locatie, onder meer het toegangsverbod C5-C9 voor bestuurders van motorfietsen en motorvoertuigen met meer dan twee wielen, blijft sluipverkeer zorgen voor onveiligheid. Na veel klachten vanuit de buurt (zowel individuele burgers als vanuit belangengroepen) werd politioneel gehandhaafd. Dit had slechts kortstondige effecten zodat diende overgegaan te worden tot het fysiek afsluiten van de Moerstraat op deze locatie voor het gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van landbouwvoertuigen en de hulpdiensten. Hiertoe wordt een verkeersfilter in de vorm van een tractorsluis, aangevuld met groene plooibakens, voorzien.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 13 april 2023 werden de lokale C43 borden geschrapt die 70 km/u of 50 km/u als maximumsnelheid signaleerden, dit in het kader van de ruime zone 50 die voor de omgeving werd ingevoerd. De nieuwe zone aanduiding past binnen het streven binnen het snelheidsplan naar uniforme snelheidsregimes buiten de bebouwde kom. Op alle gemeentewegen buiten de bebouwde kom wordt 50 km/u de norm. 

  • Bij collegebesluit van 19 november 2020 werden de onderborden die voertuigen van De Lijn, komende van Booiebos, toelaten om links de Moerstraat in te rijden. Verder werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Moerstraat, goedgekeurd in zitting van 13 april 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Moerstraat.