Terug
Gepubliceerd op 07/06/2024

2024_CBS_05882 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Isabella van Oostenrijkstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 06/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 06/06/2024 - 09:21
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_05882 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Isabella van Oostenrijkstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_05882 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Isabella van Oostenrijkstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit worden een aantal zaken geregulariseerd na de uitvoering. De parkeerverbodsborden worden op twee kleinere locaties in het begin van de straat vervangen door gele onderbroken markeringen zodat dit duidelijker is voor de bestuurders.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 28 maart 2024 werd na de invoering van de eerder besliste en ingestelde signalisatie op het terrein volgende bijsturing gedaan: het regulariseren van de doorlopende regeling van het parkeerverbod aan de zijde van even huisnummers tot aan de noordelijke gevel van huisnummer 38 door middel van het onderbord Xd. Daardoor kan er vlotter rondom de middengeleider worden teruggedraaid door het verkeer dat nog niet allemaal weet dat het niet meer mogelijk is om naar de Heerweg-Noord te rijden.

  • Bij collegebesluit van 1 februari 2024 werd er een optimalisatie aan de signalisatie aangebracht. Daarbij werd er beperkt enkelrichtingsverkeer ingevoerd in de Isabella van Oostenrijkstraat vanaf huisnummer 4 tot aan het kruispunt met de Hofakkerstraat. Verder gelden de maatregelen zoals goedgekeurd in het college van 16 maart 2023.

  • Bij collegebesluit van 16 maart 2023 werden volgende verkeersmaatregelen ingevoerd in het kader van het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde: er werd beperkt enkelrichtingsverkeer ingevoerd in de Isabella van Oostenrijkstraat. Tevens werd een extra parkeerverbod ingevoerd vanaf de Heerweg-Noord tot huisnummer 9 en ook vanaf huisnummer 37-37B tot aan het kruispunt met de Hofakkerstraat. Het beperkt enkelrichtingsverkeer beperkt het sluipverkeer van zowel autoverkeer als vrachtverkeer naar het nabijgelegen bedrijventerrein dat via de Heerweg-Noord bereikbaar is. Door het geschrankt parkeren werd de snelheid beperkt waardoor de straat meer geschikt is voor fietsverplaatsingen tussen de Heerweg-Noord en Zwijnaarde Dorp.

  • Bij collegebesluit van 22 maart 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd en de nieuwe maatregel die bij dit besluit werd getroffen is het afschaffen van een parkeerverbod tussen huisnummer 30 en het kruispunt met de Adolphe Della Faillelaan. De rijrichting werd aangepast waardoor hier parkeren niet hinderlijk meer is. Hierdoor kwamen er 8 parkeerplaatsen bij.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Isabella van Oostenrijkstraat, goedgekeurd in zitting van 28 maart 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Isabella van Oostenrijkstraat.