De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is het uitbreiden van de betalende parkeerzone in het gebied Gent. De bestaande grens in Gentbruggekouter ter hoogte van het kruispunt met de Klokstraat wordt verplaatst naar Gentbruggekouter ter hoogte van het kruispunt met de Rodebeukendreef aan de westelijke zijde van het kruispunt.
Bij collegebesluit van 11 januari werd het betalend gebied uitgebreid. Ten eerste werd in de wijk Brugse Poort de grens verplaatst naar de Drongensesteenweg ter hoogte van het 'Park Halfweg' en de Brugsesteenweg ter hoogte van kruispunt met de Fluweelstraat, aan de oostelijke zijde van het kruispunt. Ten tweede werd het betalend gebied uitgebreid in de wijken Dampoort en Sint-Amandsberg. De grens werd verplaatst naar de Victor Braeckmanlaan ter hoogte van huisnummer 361, de Herlegemstraat ter hoogte van kruispunt met de Dendermondsesteenweg, de Dendermondsesteenweg ter hoogte van kruispunt met de Herlegemstraat aan de oostelijke zijde van het kruispunt, de Destelbergenstraat ter hoogte van huisnummer 100, de Nekkersvijverstraat ter hoogte van kruispunt met de Emiel Lossystraat en de Nijverheidskaai ter hoogte van kruispunt met de Emiel Lossystraat aan de westelijke zijde van het kruispunt. Op 20/12/2023 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregelen. Op hun vraag werden bijkomend volgende aanvullingen en correcties uitgevoerd aan dit reglement: er werd benoemd langs welke tak van het kruispunt de zone aangeduid wordt, indien dezelfde straatnaam doorloopt. Er werd 1 grens van het Rerum-Novarumplein ter hoogte van kruispunt met de Zwijnaardsesteenweg verwijderd, aangezien er maar 1 toegang aansluit op de Zwijnaardsesteenweg. De grens 'Robert Rinskopflaan ter hoogte van kruispunt met de Frederik Burvenichstraat x Leo Tertzweillaan' wordt verduidelijkt. De grens 'Aan de Bocht ter hoogte van kruispunt met Griendijk', de grens 'Jan Samijnstraat ter hoogte van kruispunt met de Frederik Burvenichstraat' en de grens 'Dulle-Grietlaan ter hoogte van de in- en uitritten van het parkeergebouw' werden verwijderd, aangezien deze niet correct zijn.
Bij collegebesluit van 14 september 2023 werd het begin- en eindbord van de betalende parkeerzone in de Hundelgemsesteenweg naar de andere zijde van de brug E17 verplaatst dit net voorbij de laatste reguliere parkeerplaats, met name ter hoogte van huisnummer 218A. Dit naar aanleiding van een vraag van een burger, die aangaf dat de bestaande situatie verwarrend is. Het beginbord- en eindbord van de betalende parkeerzone staan namelijk net voorbij de brug E17, terwijl er volgens de Wegcode niet geparkeerd mag worden op de rijbaan in de onderbruggingen.
Bij collegebesluit van 11 mei 2023 wordt de uitbreiding van de betalende parkeerzone in het gebied Gent, die goedgekeurd werd bij het vorige collegebesluit van 23 maart 2023, gewijzigd. Op 28 maart 2023 werd de Stad Gent een verbod opgelegd om over te gaan tot concrete uitvoering van het Wijkmobiliteitsplan Dampoort – Oud Gentbrugge, met inbegrip van verdere voorbereidende werken ter plaatse en dit tot wanneer een uitspraak ten gronde betreffende de wettigheid van dit Wijkmobiliteitsplan wordt geveld. Een aantal straten waar betalend parkeren zou ingevoerd worden, zitten vervat in het doelgebied van het Wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge. Om te vermijden dat de invoering van het betalend parkeren in die straten zou beschouwd worden als een uitvoering van het Wijkmobiliteitsplan, wordt in het aanvullend reglement de uitbreiding van de betalende parkeerzone in Sint-Amandsberg gewijzigd. De grens wordt vervangen als volgt: de Heiveldstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bromeliastraat, de Bromeliastraat ter hoogte van het kruispunt met de Victor Braeckmanlaan en de Rozebroekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Victor Braeckmanlaan. De uitbreiding van de betalende parkeerzone van de Yachtdreef blijft behouden. De ingangsdatum van dit aanvullend reglement blijft 3 juli 2023.
Bij collegebesluit van 23 maart 2023 werd de betalende parkeerzone in het gebied Gent uitgebreid. Ten eerste werd de Yachtdreef opgenomen in de betalende parkeerzone en werd de grens verplaatst naar de Noorderlaan ter hoogte van het kruispunt met de Constant Dosscheweg. Ten tweede werd de betalende parkeerzone in Sint-Amandsberg uitgebreid. De grens werd verplaatst naar de Heiveldstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bromeliastraat, de Victor Braeckmanlaan ter hoogte van het kruispunt met de Bromeliastraat, de Dendermondsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Herlegemstraat, de Herlegemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dendermondsesteenweg, de Destelbergenstraat ter hoogte van kruispunt met de Asterdreef, de Nekkersvijverstraat ter hoogte van kruispunt met de Emiel Lossystraat en de Nijverheidskaai ter hoogte van kruispunt met de Emiel Lossystraat. De ingangsdatum van dit aanvullend reglement was 3 juli 2023.
Bij collegebesluit van 3 maart 2022 werd de grens van de betalende parkeerzone gelegen op de Hundelgemsesteenweg gecorrigeerd in dit reglement. De grens werd gewijzigd van 'ter hoogte van het kruispunt met de Frans De Coninckstraat' naar 'ter hoogte van de brug E17'. Op deze manier stemt de locatie in het reglement overeen met de locatie op terrein. Deze aanpassing is niet van toepassing op een gewestweg.
Bij collegebesluit van 16 september 2021 werd een nieuw zonaal begin- en eindbord geplaatst met betrekking tot het betalend parkeren in Maaltebrugge-Park ter hoogte van de ingang van de Park & Ride Maaltebruggepark. De P&R is niet betalend, maar valt wel binnen de betalende parkeerzone. De zonale signalisatie wordt in die zin aangepast, zodat de P&R buiten de betalende parkeerzone valt.
Bij collegebesluit van 17 september 2020 werd de betalende parkeerzone aan de Zwijnaardsesteenweg, wegens de hoge parkeerdruk en ontwijkingsgedrag in de Gestichtstraat, uitgebreid naar de Gestichtstraat. Op 2 september 2020 werd er een akkoord van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen verkregen. Ook worden de straten ten westen van de Afrikalaan (N424) zoals voorzien in het Parkeerplan, een zone voor betalend parkeren in functie van de verschillende ontwikkelingen. In de Derbystraat werd de zone ter hoogte van de Putkapelstraat en tram-en busbaan richting de Hélène Dutrieulaan geregulariseerd.
Bij collegebesluit van 15 maart 2018 werd de uitbreiding van de betalende parkeerzone in Overzet ingevoerd.
Bij collegebesluit van 21 december 2017 werd de uitbreiding van de betalende parkeerzone in de Striemenbergstraat en de Grondwetlaan ingevoerd.
Bij collegebesluit van 17 augustus 2017 werd de uitbreiding van de betalend parkeerzone op de Arbedsite te Gentbrugge ingevoerd, namelijk in de straten Dulle-Grietlaan, Maagd van Gentstraat en de Boudewijn van der Lorestraat. Het parkeergebouw gelegen in de Dulle-Grietlaan zal geen betalend parkeerregime kennen. Dit is conform de afspraak met SoGent, eigenaar van het parkeergebouw.
Bij collegebesluit van 19 januari werd de laatste uitbreiding van de betalende parkeerzone, zoals voorzien in het parkeerplan 2020 van de stad Gent, ingevoerd. De uitbreiding van de betalende zone werd in de loop van 2016-2017 gefaseerd doorgevoerd. Het aanvullend reglement van de politie op het parkeren voor een beperkte tijd, het betalend parkeren en het parkeren op plaatsen voorbehouden aan houders van een gemeentelijke parkeerkaart van 22/6/2015 werd stapsgewijs aangepast en zal opgeheven worden van zodra alle bepalingen in het oude besluit in nieuwe besluiten werden overgenomen. Er dienen nog enkele besluiten genomen te worden voor blauwe zones in randgemeenten. Er worden duidelijke grenzen gekozen die de zone logisch afbakenen. De Jan Samijnstraat (bedrijventerrein Gentbrugge II zone B) en de parking aan de Yachtdreef zullen geen betalend parkeerregime krijgen.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de betalende parkeerzones, goedgekeurd in zitting van 11 januari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.