Terug
Gepubliceerd op 17/05/2024

2024_CBS_05160 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Winkelstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 16/05/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 16/05/2024 - 09:08
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Isabelle Heyndrickx, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_05160 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Winkelstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_05160 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Winkelstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is het wisselen van de parkeerkant in een gedeelte van de Winkelstraat ter bescherming van de voetgangers.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 21 maart 2024 werd als nieuwe maatregel getroffen, het aanbrengen van 2 oversteekplaatsen voor voetgangers.
  • Bij collegebesluit van 14 december 2023 werd een parkeerverbod ingevoerd tussen de inrij tot de westelijke private brandweerweg naar de gerealiseerde ontwikkeling 'De Wondel' (assistentiewoningen) en de inrij van huis met nummer 13 op uitdrukkelijke vraag van de brandweer. Op basis van draaicirkelsimulaties van de ladderwagen werd bepaald dat een gele onderbroken streep van ca. 3,5 m (of dus 2 gele strepen) hiertoe noodzakelijk is.
  • Bij collegebesluit van 1 juni 2023 werden de noodzakelijke signalisatieborden bij de fietsenstalling geplaatst, goedgekeurd door College van Burgemeester en Schepenen op 25 mei 2022.
  • Bij collegebesluit van 3 februari 2022 wordt als nieuwe maatregel getroffen, het voorzien van anti-parkeermaatregelen op vraag van de burger. Er worden 2 parkeerhaken voorzien ter hoogte van huisnummer 53 en ter hoogte van huisnummer 55. Dit ter vrijwaring van en met het oog op het toegankelijk maken van de inrit. De doorgangsruimte op de rijweg is smal en er mag langs beide zijden van de weg geparkeerd worden. De resterende ruimte is bijgevolg niet voldoende voor het in- en/of uitrijden van de private inrit in minder dan 3 bewegingen.
  • Bij collegebesluit van 22 juni 2017 werd beslist tot het invoeren van geschrankt parkeren om de doorstroming te waarborgen.
  • Bij collegebesluit van 24 november 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Winkelstraat, goedgekeurd in zitting van 21 maart 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Winkelstraat.