Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56
VLAREM II, artikel 5.32.2.2bis en hoofdstuk 6.7 (artikels 6.7.1 tot en met 6.7.4)
Het college van burgemeester en schepenen geeft toelating om af te wijken van de geluidsniveaus vastgelegd in hoofdstuk 6.7 van Vlarem II en legt voorwaarden op.
WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?
Dupro Projects bv heeft een aanvraag ingediend bij het college van burgemeester en schepenen op 4 april 2024 om een afwijking te krijgen van de geldende geluidsniveaus voor de organisatie van geluidsuitzendingen.
Volgende wordt aangevraagd:
• Onderwerp: op zaterdag 24 augustus 2024 (Summerthing O Gand) op het terras en binnen in O Gand in de Griendijk 17 te Gent
• Locatie: Griendijk 17,9000 Gent (binnen en buiten op privé domein)
• Verwacht aantal bezoekers: 100
Datum aanvang | Uur aanvang | Datum einde | Uur einde | Max. dB(A) LAeq,15min |
24/08/2024 | 20:00 | 25/08/2024 | 5:00 | 95 |
BEOORDELING
Volgend voorwaardelijk gunstig advies werd uitgebracht door de Dienst Milieu en Klimaat op 6 mei 2024.
EVENT BUITEN:
EVALUATIE VAN DE AANVRAAG
Algemene krijtlijnen
In de stedelijke Beleidsnota Lucht en Geluid 2020-2025 van de Stad Gent (gemeenteraadsbeslissing dd. 19 oktober 2020) werden een aantal krijtlijnen uitgezet m.b.t. evenementenbeleid.
Volgende elementen zijn van belang voor evenementen in openlucht:
1. Het aantal bezoekers op een piekmoment: hoe groter het bezoekersaantal, hoe hoger het toegekende maximaal geluidsniveau. Men maakt onderscheid tussen kleinschalig, midschalig en grootschalige evenementen.
2. Tijdstip van het evenement: tijdens de week moet de muziek vroeger stoppen dan in het weekend. Een weekend-avond wordt hierbij gedefinieerd als een avond die voorafgaat aan een zaterdag, zondag of een officiële feestdag.
Het geluidsdrukniveau wordt uitgedrukt met behulp van de parameters, vastgelegd in Vlarem II: er wordt een gemiddelde norm over 15 minuten (LAeq,15 min) en een toetsingsnorm (LA,slow,max) vastgelegd. Als voldaan is aan de toetsingsnorm, wordt geacht voldaan te zijn aan de gemiddelde norm.
Voor een klein evenement geldt:
| Maximale venstertijden | Toegestaan geluidsdrukniveau | |
| U | dB(A) - LAeq,15 min | dB(A) - LA,slow, max |
Weekend-avond | 10:00-19:00 | 90 | 97 |
| 19:00-2:00 | 85 | 92 |
Week-avond | 10:00-19:00 | 90 | 97 |
| 19:00 - 0:00 | 85 | 92 |
Voor een klein evenement moeten dus, buiten de dagperiode, de ‘standaard’ bepalingen van hoofdstuk 6.7 van Vlarem II (exclusief omgevingsnormen) in acht genomen worden.
Als het 'piekniveau' niet overschreden wordt, wordt geacht voldaan te zijn aan 'het energetisch gemiddeld geluidsniveau over 15 minuten'.
Hinder maatregelen
De afdeling milieutoezicht van de Dienst Toezicht Wonen, Bouwen en Milieu ontving, evenals andere stadsdiensten en de lokale politie, tijdens voorgaande evenementen in de zaak O'Gand klachten van geluidshinder uit de buurt. Het ging hierbij over hinder door muziek en basgeluiden maar ook over afgeleide hinder door bezoekers. Tijdens een controle zowel in de zaak als bij buren op 26 augustus 2023 werden overtredingen op de geluidsnormen vastgesteld, deze vaststellingen werden opgenomen in een proces-verbaal.
Uit een analyse van klachten van muziekgeluid blijkt dat basgeluiden vaak als hinderlijk worden ervaren. Daarom wordt een extra geluidsnorm opgelegd die de basgeluiden aan banden legt. Deze extra geluidsnorm wordt uitgedrukt als LCeq,15 minuten. Met deze gemiddelde norm correspondeert ook een toetsingsnorm (LC,slow,max). Deze geluidsnorm in dB(C) ligt maximum 13 dB hoger dan de geluidsnorm in dB(A).
De exploitant dient zowel de dB(A) als de dB(C) geluidsniveaus te meten en controleren.
Men dient ervoor te zorgen dat het geluid niet naar de omliggende woningen en de openbare weg wordt gericht (bijvoorbeeld door een aangepaste opstelling van de geluidsbronnen). Bij een toegestane geluidsafwijking zijn de omgevingsnormen bij buren niet van toepassing. De politie behoudt evenwel haar bevoegdheid om op te treden bij overmatige hinder.
De uitbater dient erop toe te zien dat lawaai door bezoekers (ondermeer bij aankomst, bij vertrek alsook bij het gebruik van rookplaatsen) de bewoners uit de buurt niet stoort. De politie is bevoegd om op te treden bij niet naleving.
VOORWAARDEN
Rekening houdend met de algemene krijtlijnen, locatie/evenement specifieke criteria én het voorwerp van de aanvraag worden voorwaarden opgelegd qua einduur en geluidsniveau.
Het toegelaten geluidsdrukniveau bedraagt:
Datum | Start uur | Eind uur | dB(A) | dB(A) | dB(C) | dB(C) |
24/08/2024 |
| 19:00 | 90 | 97 | 103 | 110 |
19:00 | 1:00 | 85 | 92 | 98 | 105 |
Als het 'piekniveau' niet overschreden wordt, wordt geacht voldaan te zijn aan 'het energetisch gemiddeld geluidsniveau over 15 minuten'.
De geluidsdrukniveaus gelden in het midden van de publieksruimte.
De organisator moet de buurtbewoners per brief op de hoogte brengen van de geplande activiteit. In de brief moet de organisator een telefoonnummer vermelden waarop de buurtbewoners bij overlast tijdens de activiteit contact kunnen opnemen. De organisator moet dit telefoonnummer ook vooraf doorgeven aan de politie. De brief moet, minstens twee werkdagen vóór de aanvang van het evenement, bezorgd worden aan dienst Toezicht van Stad Gent (toezicht@stad.gent).
De organisator moet zelf, gedurende de volledige periode van de activiteit, minstens de toetsingsnorm controleren. De exploitant dient zowel de dB(A) als de dB(C) geluidsniveaus te meten en controleren.
De organisator moet de bezoekers en de persoon die hij heeft aangesteld informeren over het maximaal toegestane geluidsniveau. Daartoe wordt het maximaal toegestane geluidsniveau, weergegeven als LAeq,15min, op een duidelijk zichtbare plaats geafficheerd, zowel ter hoogte van de toegang tot de muziekactiviteit als ter hoogte van de mengtafel.
Men dient ervoor te zorgen dat het geluid niet naar de omliggende woningen en de openbare weg wordt gericht (bijvoorbeeld door een aangepaste opstelling van de geluidsbronnen). Bij een toegestane geluidsafwijking zijn de omgevingsnormen bij buren niet van toepassing. De politie behoudt evenwel haar bevoegdheid om op te treden bij overmatige hinder.
De uitbater dient erop toe te zien dat lawaai door bezoekers (ondermeer bij aankomst, bij vertrek alsook bij het gebruik van rookplaatsen) de bewoners uit de buurt niet stoort. De politie is bevoegd om op te treden bij niet naleving.
EVENT BINNEN:
EVALUATIE VAN DE AANVRAAG
Algemene krijtlijnen
In de stedelijke Beleidsnota Lucht en Geluid 2020-2025 van de Stad Gent (gemeenteraadsbeslissing dd. 19 oktober 2020) werden een aantal krijtlijnen uitgezet m.b.t. evenementenbeleid.
Voor evenementen die binnen plaatsgrijpen zijn normaal gezien de omgevingsnormen voor geluid van toepassing (hindernormen voor de buurt): deze bepalen hoe luid muziek mag gespeeld worden om de buurt niet te hinderen (reguliere maximum geluidsdrukniveau).
Uitzonderlijk geldt dat er, mits toestemming van het college van burgemeester en schepenen, mag afgeweken worden van de omgevingsnormen voor geluid en dit met een maximum van 12 gelegenheden per jaar en maximum 2 gelegenheden per maand.
Hierbij wordt uitzonderlijk 10 dB(A) extra toegestaan, bovenop het reguliere maximum geluidsdrukniveau.
Er zijn geen gegevens bekend over de akoestische eigenschappen van het pand waardoor er in dit besluit van uitgegaan wordt dat het reguliere maximum geluidsdrukniveau 85 dB(A) bedraagt, gemeten als LAeq, 15 minuten.
Het maximum geluidsdrukniveau dat bij wijze van uitzondering toegestaan is, is 95 dB(A) gemeten als LAeq, 15 minuten. Dit correspondeert met een toetsingsnorm van 102 dB(A) gemeten als LA,slow, max.
Dit geluidsdrukniveau kan toegestaan worden tot 2.00 u op een weekend-avond (avond die voorafgaat aan een zaterdag, een zondag of feestdag). Op een week-avond wordt voor dit geluidsdrukniveau een einduur van 1.00 u vooropgesteld.
Later op de avond moet het maximum geluidsdrukniveau zakken tot het geluidsdrukniveau waarbij voldaan is aan de omgevingsnormen, in dit geval 85 dB(A), gemeten als LAeq,15 minuten. Dit correspondeert met een toetsingsnorm van 92 dB(A), gemeten als LA,slow,max. Voor dit laatste geluidsdrukniveau wordt geen einduur opgelegd.
Hinder maatregelen
Ook voor het event binnen wordt een extra geluidsnorm opgelegd die de basgeluiden aan banden legt. Deze extra geluidsnorm wordt uitgedrukt als LCeq,15 minuten. Met deze gemiddelde norm correspondeert ook een toetsingsnorm (LC,slow,max). Deze geluidsnorm in dB(C) ligt maximum 13 dB hoger dan de geluidsnorm in dB(A).
De exploitant dient maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat verspreiding van luide muziek tot het openbaar domein door het gebruik van toegangsdeuren wordt vermeden.
De exploitant dient zowel de dB(A) als de dB(C) geluidsniveaus te meten en controleren.
Men dient ervoor te zorgen dat het geluid niet naar de omliggende woningen en de openbare weg wordt gericht (bijvoorbeeld door een aangepaste opstelling van de geluidsbronnen). Bij een toegestane geluidsafwijking zijn de omgevingsnormen bij buren niet van toepassing. De politie behoudt evenwel haar bevoegdheid om op te treden bij overmatige hinder.
De uitbater dient erop toe te zien dat lawaai door bezoekers (ondermeer bij aankomst, bij vertrek alsook bij het gebruik van rookplaatsen) de bewoners uit de buurt niet stoort. De politie is bevoegd om op te treden bij niet naleving.
VOORWAARDEN
Rekening houdend met de algemene krijtlijnen en het voorwerp van de aanvraag worden voorwaarden opgelegd qua einduur en geluidsdrukniveau.
Het toegelaten geluidsdrukniveau bedraagt:
Datum | Start uur | Eind uur | dB(A) | dB(A) | dB(C) | dB(C) |
24/08/2024 |
| 2:00 | 95 | 102 | 108 | 115 |
| 2:00 | NVT | 85 | 92 | 98 | 105 |
Als het 'piekniveau' niet overschreden wordt, wordt geacht voldaan te zijn aan 'het energetisch gemiddeld geluidsniveau over 15 minuten'.
De geluidsdrukniveaus gelden in het midden van de publieksruimte.
De ramen en deuren moeten gesloten blijven. De exploitant dient maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat verspreiding van luide muziek tot het openbaar domein door het gebruik van toegangsdeuren wordt vermeden.
De organisator moet de buurtbewoners per brief op de hoogte brengen van de geplande activiteit. In de brief moet de organisator een telefoonnummer vermelden waarop de buurtbewoners bij overlast tijdens de activiteit contact kunnen opnemen. De organisator moet dit telefoonnummer ook vooraf doorgeven aan de politie. De brief moet, minstens twee werkdagen vóór de aanvang van het evenement, bezorgd worden aan Dienst Toezicht van Stad Gent (toezicht@stad.gent).
De organisator moet zelf, gedurende de volledige periode van de activiteit, minstens de toetsingsnorm controleren. De exploitant dient zowel de dB(A) als de dB(C) geluidsniveaus te meten en controleren.
De organisator moet de bezoekers en de persoon die hij heeft aangesteld informeren over het maximaal toegestane geluidsniveau. Daartoe wordt het maximaal toegestane geluidsniveau, weergegeven als LAeq,15min, op een duidelijk zichtbare plaats geafficheerd, zowel ter hoogte van de toegang tot de muziekactiviteit als ter hoogte van de mengtafel.
Men dient ervoor te zorgen dat het geluid niet naar de omliggende woningen en de openbare weg wordt gericht (bijvoorbeeld door een aangepaste opstelling van de geluidsbronnen). Bij een toegestane geluidsafwijking zijn de omgevingsnormen bij buren niet van toepassing. De politie behoudt evenwel haar bevoegdheid om op te treden bij overmatige hinder.
De uitbater dient erop toe te zien dat lawaai door bezoekers (ondermeer bij aankomst, bij vertrek alsook bij het gebruik van rookplaatsen) de bewoners uit de buurt niet stoort. De politie is bevoegd om op te treden bij niet naleving.
Het college van burgemeester en schepenen moet over de ingediende afwijkingsaanvraag conform hoofdstuk 6.7 van VLAREM II een beslissing nemen.
Het college van burgemeester en schepenen volgt het advies van de Dienst Milieu en Klimaat en neemt het tot haar eigen motivatie.
De afwijking wordt voorwaardelijk toegestaan.
Beroepsmogelijkheden
Ter voldoening aan artikel 19, tweede lid van de gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973, wordt hierbij gewezen op de mogelijkheid een vordering tot nietigverklaring en/of tot schorsing (artikel 14 en 17 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State) in te stellen, tegen de beslissing die u heden wordt betekend.
De vormvoorschriften en termijn na te leven bij het indienen van een beroep tot nietigverklaring worden bepaald in Titel I, Hoofdstuk I, Sectie I en II van het meermaals gewijzigd besluit van de Regent van 23 augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling administratie van de Raad van State (ook wel procedurereglement genaamd).
De procedurevoorschriften die bij het indienen van een schorsingsberoep moeten worden nageleefd worden bepaald in artikel 17, § 3 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State en in artikel 8 van het koninklijk besluit van 5 december 1991 tot bepaling van de rechtspleging in kort geding voor de Raad van State.
Beroepen tot nietigverklaring (en eventueel schorsing) moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid worden ingesteld binnen de zestig dagen nadat de beslissingen, reglementen of besluiten werden bekendgemaakt of betekend (artikel 4 procedurereglement - artikel 17, § 3, eerste lid van de gecoördineerde wetten op de Raad van State).
De termijn gaat in daags na de betekening van de beslissing. De vervaldag wordt in de termijn gerekend. Is die dag echter een zaterdag, zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst op de eerstvolgende werkdag (artikel 88 procedurereglement).
Het verzoekschrift moet bij een ter post aangetekende brief aan de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel, worden gestuurd (artikel 84 procedurereglement) en op hetzelfde ogenblik als zij haar verzoekschrift indient, stuurt de verzoekende partij een kopie daarvan ter informatie aan het Stadsbestuur van Gent, Botermarkt 1, 9000 Gent, (artikel 3 ter procedurereglement).
Het verzoekschrift moet gedagtekend en ondertekend worden, hetzij door de partij zelf, hetzij door een op de tabel van de Orde ingeschreven advocaat, alsmede door personen die in één van de lidstaten van de Europese Gemeenschappen gevestigd zijn en er tenminste sedert drie jaar gerechtigd zijn om het beroep van advocaat uit te oefenen (artikel 1 procedurereglement - artikel 19, derde lid van de gecoördineerde wetten op de Raad van State).
Het verzoekschrift omvat het volgende (artikel 2 en 3 procedurereglement - artikel 8 koninklijk besluit van 5 december 1991) :
*het verzoekschrift moet de Raad van State inlichten nopens de identiteit (naam, hoedanigheid, woonplaats of zetel van de verzoekende en van de verwerende partij;
*op straffe van niet-ontvankelijkheid moet het voorwerp van het beroep nauwkeurig worden aangegeven en moeten de feiten en middelen waarop het beroep berust worden uiteengezet;
*de verzoekende partij voegt bij haar verzoekschrift een afschrift van de bestreden beslissing.
Bij ieder verzoekschrift moeten drie afschriften worden gevoegd die door de ondertekende voor eensluidend zijn gewaarmerkt. Dit aantal wordt met zoveel exemplaren vermeerderd als er bij de zaak betrokken tegenpartijen zijn (artikel 85 procedurereglement).
Mededeling
De privacywet van 8 december 1992 voorziet het recht van toegang en verbetering van de opgenomen persoonsgegevens, evenals het consultatierecht van het register bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Het college van burgemeester en schepenen verleent onder voorwaarden de toelating voor de afwijking van de geluidsnormen aan Dupro Projects bv op zaterdag 24 augustus 2024 (Summerthing O Gand) op het terras en binnen in O Gand in de Griendijk 17 te Gent.
Het college van burgemeester en schepenen legt volgende toelatingsvoorwaarden op:
EVENT BUITEN:
1. Het toegelaten geluidsdrukniveau bedraagt:
Datum | Start uur | Eind uur | dB(A) | dB(A) | dB(C) | dB(C) |
24/08/2024 |
| 19:00 | 90 | 97 | 103 | 110 |
19:00 | 1:00 | 85 | 92 | 98 | 105 |
Als het 'piekniveau' niet overschreden wordt, wordt geacht voldaan te zijn aan 'het energetisch gemiddeld geluidsniveau over 15 minuten'.
2. De geluidsuitzendingen buiten moeten stoppen om 1:00 u.
EVENT BINNEN:
1. Het toegelaten geluidsdrukniveau bedraagt:
Datum | Start uur | Eind uur | dB(A) | dB(A) | dB(C) | dB(C) |
24/08/2024 |
| 2:00 | 95 | 102 | 108 | 115 |
| 2:00 | NVT | 85 | 92 | 98 | 105 |
Als het 'piekniveau' niet overschreden wordt, wordt geacht voldaan te zijn aan 'het energetisch gemiddeld geluidsniveau over 15 minuten'.
2. Ramen en deuren moeten gesloten blijven. De exploitant dient maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat verspreiding van luide muziek tot het openbaar domein door het gebruik van toegangsdeuren wordt vermeden.
ALGEMENE VOORWAARDEN (binnen/buiten):
1. De geluidsdrukniveaus gelden in het midden van de publieksruimte.
2. De organisator moet de buurtbewoners per brief op de hoogte brengen van de geplande activiteit. In de brief moet de organisator een telefoonnummer vermelden waarop de buurtbewoners bij overlast tijdens de activiteit contact kunnen opnemen. De organisator moet dit telefoonnummer ook vooraf doorgeven aan de politie. De brief moet, minstens twee werkdagen vóór de aanvang van het evenement, bezorgd worden aan Dienst Toezicht van Stad Gent (toezicht@stad.gent).
3. De organisator moet zelf het toegelaten geluidsniveau op zijn terrein controleren met een sonometer. De exploitant dient zowel de dB(A) als de dB(C) geluidsniveaus te meten en controleren.
4. De organisator moet de bezoekers en de persoon die hij heeft aangesteld informeren over het maximaal toegestane geluidsniveau. Daartoe wordt het maximaal toegestane geluidsniveau, weergegeven als LAeq,15min, op een duidelijk zichtbare plaats geafficheerd, zowel ter hoogte van de toegang tot de muziekactiviteit als ter hoogte van de mengtafel.
5. Men dient ervoor te zorgen dat het geluid niet naar de omliggende woningen en de openbare weg wordt gericht (bijvoorbeeld door een aangepaste opstelling van de geluidsbronnen). Bij een toegestane geluidsafwijking zijn de omgevingsnormen bij buren niet van toepassing. De politie behoudt evenwel haar bevoegdheid om op te treden bij overmatige hinder.
De uitbater dient erop toe te zien dat lawaai door bezoekers (ondermeer bij aankomst, bij vertrek alsook bij het gebruik van rookplaatsen) de bewoners uit de buurt niet stoort. De politie is bevoegd om op te treden bij niet naleving.
Opmerking
De politie behoudt haar bevoegdheid om op te treden bij overmatige hinder.