Terug
Gepubliceerd op 17/05/2024

2024_CBS_05150 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Stukwerkersstraat - nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 16/05/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 16/05/2024 - 09:06
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Isabelle Heyndrickx, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_05150 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Stukwerkersstraat - nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen - Vaststelling 2024_CBS_05150 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Stukwerkersstraat - nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 5 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 19 mei 2022 werden fietssuggestiestroken ingevoerd in de Dampoortstraat, de onderborden gewijzigd bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17 in de zijstraten van de Dampoortstraat. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt éénrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.

  • Bij collegebesluit van 17 oktober 2019 werd als nieuwe maatregel getroffen, het opnieuw omkeren van de rijrichting op de Stukwerkersstraat. Dit is één van de nazorgmaatregelen die beslist werden in het kader van de evaluatie van het Circulatieplan voor de binnenstad en meer specifiek, binnen de wijk Tolhuis.

  • Bij collegebesluit van 28 juni 2018 werd de rijrichting op de Stukwerkersstraat omgekeerd. Dit paste in een pakket maatregelen om de circulatie binnen de Tolhuiswijk te verbeteren.

  • Bij collegebesluit van 20 april 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd.
    De Stukwerkersstraat maakt deel uit van de zone 30 (binnen de R40 Stadsring).

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Stukwerkersstraat, goedgekeurd in zitting van 19 mei 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Stukwerkersstraat.