Terug
Gepubliceerd op 05/04/2024

2024_CBS_03507 - OMV_2023084883 - aanvraag omgevingsvergunning voor het veranderen van een afvalverwerkend bedrijf (IIOA) - met openbaar onderzoek - Hulsdonk, 9042 Gent - Advies

college van burgemeester en schepenen
do 04/04/2024 - 09:02 Virtueel - via Microsoft Teams
Datum beslissing: do 04/04/2024 - 09:08
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Tine Heyse

Aanwezig

Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen-voorzitter; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Mathias De Clercq, burgemeester; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen-voorzitter
2024_CBS_03507 - OMV_2023084883 - aanvraag omgevingsvergunning voor het veranderen van een afvalverwerkend bedrijf (IIOA) - met openbaar onderzoek - Hulsdonk, 9042 Gent - Advies 2024_CBS_03507 - OMV_2023084883 - aanvraag omgevingsvergunning voor het veranderen van een afvalverwerkend bedrijf (IIOA) - met openbaar onderzoek - Hulsdonk, 9042 Gent - Advies

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

 

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 24 en 42.

 

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.

 

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

 

Het college van burgemeester en schepenen geeft geen advies.

 

WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?

 

Veolia Environmental Services BE NV met als contactadres Lilsedijk 19, 2340 Beerse heeft een aanvraag (OMV_2023084883) ingediend bij de deputatie op 12 januari 2024.

 

De aanvraag omgevingsvergunning van de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit handelt over:

Onderwerp: het veranderen van een afvalverwerkend bedrijf (IIOA)

• Adres: Hulsdonk 1, 9042 Gent

Kadastrale gegevens: afdeling 13 sectie A nr. 245K

 

Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 21 februari 2024.

De deputatie heeft het college van burgemeester en schepenen om advies gevraagd op 21 februari 2024.

De aanvraag volgde de gewone procedure.

Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 26 maart 2024.

 

OMSCHRIJVING AANVRAAG

 

1.       BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT

Het betreft het veranderen van een afvalverwerkend bedrijf (IIOA).

 

De site te Gent Hulsdonk 1 is een specifiek verwerkingscentrum. De afvalstoffen die worden aangeleverd zijn afkomstig van intercommunales, KMO’s en grote bedrijven uit alle takken van de industrie. De aanlevering gebeurt rechtstreeks door Veolia of externen.

 

De lopende vergunning dateert van 25 januari 2007 en werd verleend voor een termijn van 20 jaar.

 

Volgende activiteiten met betrekking tot afvalbewerking en-verwerking zijn heden vergund:

- Op- en overslag van gevaarlijk behandeld houtafval;

- Opslag van niet-gebroken niet gevaarlijk houtafval;

- Een breekinstallatie voor houtafval (breken en zeven);

- Opslag en overslag van diverse niet gevaarlijke en inerte afvalstoffen (inerten, PVC, glas, PE buizen, harde kunststoffen, gips, cellenbeton, etiketten, kokers, veegvuil);

- Opslag en mechanische behandeling (zeven en scheiden) van non-ferromateriaal/voorbehandelde bodemassen;

- Opslag en shedderen van kartonnen kokers.

 

Met voorliggende aanvraag beoogt de exploitant een verandering van de vergunning door wijziging en uitbreiding. De activiteiten op het terrein worden herschikt en er worden een aantal bijkomende maatregelen voorgesteld opdat kan voldaan worden aan de BREF Waste Treatment.

 

Samengevat wijzigen volgende zaken:

 

Het breken van hout wordt terug verplaatst van de A hal naar de B hal. Nu zijn beide hallen voorzien voor de houtbehandelingsactiviteiten. De A hal voor het zeven en breken van hout, de B hal voor het afzeven. Veolia wenst de A hal voor andere activiteiten te gebruiken en de houtbehandelingsactiviteiten te concentreren in de B hal zodat breken, zeven en opslaan van afgezeefde/gebroken fracties in de B hal plaatsvindt. Gelijktijdig wordt ook de opslag van het ongebroken hout terug verplaatst van het noordelijk buitenterrein naar het zuidelijk buitenterrein.

De vergunde zone voor het breken van hout in de A hal en het opslaan van het ongebroken houtafval op het noordelijk buitenterrein wordt nog louter als back-up aangehouden in geval van onbeschikbaarheid van de B hal.

 

Naast het luik herschikken van afvalstromen wordt volgend project toegevoegd aan het dossier:

Het balen en wikkelen van geshredderd restafval. Deze activiteit zal seizoenaal plaatsvinden op de site. Het aangevoerde materiaal betreft reeds geshredderd restafval. Dit restafval wordt reeds geshredderd aangevoerd (afkomstig van de site Hulsdonk 20) en opgeslagen in de loods waar het zal worden opgebaald en gewikkeld. De gewikkelde balen zelf worden voorzien op te slaan in de loods en op het buitenterrein. Er wordt voorzien in de opslag van max. 1.000 ton geshredderd restafval van A en B kwaliteit en de opslag van max. 8.000 ton gewikkelde balen. De gewikkelde balen wegen tussen de 800 kg en 1 ton en zijn gemakkelijk stapelbaar.

 

Ook het opslaan en voorsorteren van max. 200 ton bedrijfsrestafval wordt toegevoegd aan de aanvraag. Dit betreft de voorsortering voordat het materiaal naar de sorteerlijn op Hulsdonk 20 verder mechanisch gesorteerd wordt. De inputzone ter hoogte van de sorteerlijn op Hulsdonk 20 blijkt te klein waardoor een bijkomende ruimte nodig is voor het organiseren van deze voorsortering. Deze voorsortering zal worden ingericht in de A hal op de site Hulsdonk 1.

 

Tot slot wordt de opslag van max. 10.000 ton bodemassen en 10.000 ton non ferro toegevoegd aan de vergunning. Dit betreft loutere opslag en overslag. De verdere handelingen hierop gebeuren bij de vergunde inrichtingen van Veolia Treatment & Recycling te Grimbergen. Momenteel doet zich regelmatig plaats tekort voor waardoor Veolia extern opslagruimte dient te huren. Middels voorliggende aanvraag wordt gevraagd deze opslagmogelijkheid toe te voegen aan de vergunning voor de site Hulsdonk 1.

 

Volgende rubrieken worden aangevraagd:

 

Rubriek

Omschrijving

Hoeveelheid

2.1.2.d)2°

opslag en overslag van afvalstoffen die niet aan verwerking verbonden zijn, met een opslagcapaciteit van (overslag van afvalstoffen is het bijeenvoegen van gelijksoortige afvalstoffen in grotere recipiënten of transportmiddelen met het oog op een rendabeler transport ervan): meer dan 1 ton andere afvalstoffen dan de afvalstoffen,  vermeld in e) en f) meer dan 100 ton | verplaatsen vergunde opslaglocatie van vlak glas, PE buizen, PVC, harde plastics

toevoegen opslag en overslag van 10.000 ton ruwe bodemassen en 10.000 ton non ferro materialen | klasse 1 | Verandering

20000 ton

2.2.1.a)

opslag en sortering van inerte afvalstoffen | Locatiewijziging | klasse 2 | Verandering

0 ton

2.2.1.c)2°

opslag en sortering van niet gevaarlijke afvalstoffen (meer dan 100 ton) | opslag en sorteren van max. 200 ton restafval incl uitgesorteerde fracties | klasse 1 | Nieuw

200 ton

2.2.2.f)2°

opslag en mechanische behandeling van andere niet gevaarlijke afvalstoffen (meer dan 100 ton) | Locatiewijziging houtopslag : wijziging opslagzone ongebroken hout +verplaatsing grofbreker en nabreker naar B hal en behoud bestaand vergunde opstelling in A hal als back up.

 

toevoegen opslag en balen + wikkelen van geshredderd restafval: opslag van max. 1000 ton geshredderd restafval kwaliteit A en B , opslag van max. 8000 ton gebaald en gewikkeld restafval d.m.v. mobiele baal- en wikkelmachine 120 kW | klasse 1 | Verandering

9000 ton

2.4.3.b)2°

nuttige toepassing van niet-gevaarlijke afvalstoffen met een capaciteit van meer dan 75 ton per dag, d.m.v. voorbehandeling van afval voor verbranding of meeverbranding | Locatiewijziging:  wijziging opslagzone ongebroken hout +  +verplaatsing grofbreker en nabreker naar B hal (en behoud bestaand vergunde opstelling in A hal als back up)

 

toevoegen voorbehandeling restafval voor verbranding of meeverbranding (d.m.v. baal- en wikkelmachine) met een verwerkingscapaciteit van 200 ton/dag en 16000 ton/jaar | klasse 1 | Verandering

200 ton/dag

 

Volgende rubrieken zijn ongewijzigd:

2.1.2.f) | De maximale op- en overslag van 500 ton gevaarlijk verontreinigd behandeld houtafval en de maximale op- en overslag van 50 ton P+MD. | 550 ton

2.2.2.b)2° | De maximale opslag van. 200 ton kartonnen kokers en de mechanische behandeling ervan dmv een mobiele shredder | 200 ton

2.4.3.b)3° | De behandeling van max. 50 ton/dag voorbehandelde bodemassen/ non-ferrofracties | 50 ton/dag

2.4.5. | De tijdelijke opslag van 500 ton gevaarlijk behandeld houtafval in afwachting van behandeling. | 500 ton

3.4.2° | De lozing van maximaal 98,58m³/u – 248 m³/dag en 5270 m³/jaar bedrijfsafvalwater in de Moervaart. | 98,58 m³/uur

6.4.1° | De maximale opslag van 6.745 l brandbare vloeistoffen  in verplaatsbare recipiënten | 6745 liter

6.5.1° | een verdeelslang voor gasolie. | 1 verdeelslang

12.1.2.1°a) | Een stroomgroep met een totaal elektrisch vermogen van 400 kW | 400 kW

12.2.2° | Twee transformatoren met een individueel nominaal vermogen van respectievelijk 1.600 kVA en 2.500 kVA. | 4100 kVA

15.1.1° | Het stallen van 13 voertuigen | 13 voertuigen

16.3.2°a) | Drie luchtcompressoren met een totaal geïnstalleerde drijfkracht van respectievelijk 3 kW en 7,5 kW en een airco met een totaal geïnstalleerde drijfkracht van 1 kW | 11,5 kW

17.3.2.1.1.1°b) | De maximale opslag van 4,1ton gasolie in een bovengrondse dubbelwandige houder van  4.900 liter. | 4,9 ton

17.3.2.1.2.1° | De maximale opslag van 320 kg ontvetter in verplaatsbare recipiënten | 0,32 ton

17.3.6.1°a) | De maximale opslag van 320 kg ontvetter in verplaatsbare recipiënten | 0,32 ton

17.3.7.1°a) | De maximale opslag van 320 kg ontvetter in verplaatsbare recipiënten | 0,32 ton

17.3.8.1° | De maximale opslag van 320 kg ontvetter in verplaatsbare recipiënten | 0,32 ton

17.4. | De maximale opslag van 100l en 19 kg gevaarlijke stoffen in kleine verpakkingen | 150 liter

29.5.2.1°a) | Diverse metaalbewerkingstoestellen met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 30 kW | 30 kW

31.1.1°a) | Een stroomgroep met een totaal electrisch vermogen van 400 kW | 400 kW

 

Volgende bijstelling van de bijzondere voorwaarden wordt aangevraagd:

 

Omschrijving

Veolia vraagt een bijstelling van de bijzondere voorwaarde 1d uit de laatst afgeleverde omgevingsvergunning:

 

Veolia vraagt de passage m.b.t. het gelijktijdig draaien van de installaties aan te passen opdat enkel nog het breken en zeven van hout niet gelijktijdig kunnen plaatsvinden.

 

In afwijking van artikel 5.2.1.2.§3 van Vlarem II mag de aan- en afvoer van afvalstoffen gebeuren tussen 6 uur en 22 uur. De behandeling van afvalstoffen mag enkel doorgaan tijdens de dagperiode (d.i. tussen 7 uur en 19 uur) en niet op zon- en feestdagen. De activiteiten met bodemassen, het breken of het zeven van hout vinden niet gelijktijdig plaats.

 

Voorstel

Er wordt gevraagd de voorwaarde als volgt aan te passen:

In afwijking van artikel 5.2.1.2.§3 van Vlarem II mag de aan- en afvoer van afvalstoffen gebeuren tussen 6 uur en 22 uur. De behandeling van afvalstoffen mag enkel doorgaan tijdens de dagperiode (d.i. tussen 7 uur en 19 uur) en niet op zon- en feestdagen. De activiteiten met bodemassen, het breken of het zeven van hout vinden niet gelijktijdig plaats.

 

Motivatie

Er werd in 2023 een geluidsstudie/modellering uitgevoerd waaruit blijkt dat er geen relevante geluidsbijdrage is bij het gezamenlijk laten draaien van de bodemasverwerking en de houtbehandeling.

 

Omschrijving

Veolia vraagt een bijstelling van de bijzondere voorwaarde 7 fijn stof uit de laatst afgeleverde omgevingsvergunning:

 

Veolia vraagt de bestaande toegekende afwijkingen op de BREF Waste Treament/BBT conclusies afvalbehandeling (BBT’s 14D/25D/) te bevestigen binnen de gewijzigde opstelling van de houtbehandeling zoals nu voorgesteld. Er wordt gevraagd de tekst van de bijzondere voorwaarde te actualiseren m.b.t. de verwijzing naar de huidig voorliggende aanvraag.

 

voor de Houtafvalzone:

Rekening houdend met de toepasbaarheden omwille van veiligheidsoverwegingen en rekening houdend met art. 1.7. van Vlarem III wordt toegestaan af te wijken van punt 4 van Vlarem III, art. 3.14.2.4.6. voor de mechanische behandeling van calorisch afval (houtafval) onder toepassing van de beheersmaatregelen voor diffuse emissies zoals beschreven in aanvraag met kenmerk OMV 2022029244 en specifiek in Addendum Q4. Het toestaan van deze afwijking houdt ook in dat de toepassing van BBT 25 (Vlarem III, art. 3.14.3.1.2.) niet relevant is.

 

Voorstel

Er wordt gevraagd de voorwaarde als volgt aan te passen:

voor de Houtafvalzone:

Rekening houdend met de toepasbaarheden omwille van veiligheidsoverwegingen en rekening houdend met art. 1.7. van Vlarem III wordt toegestaan af te wijken van punt 4 van Vlarem III, art. 3.14.2.4.6. voor de mechanische behandeling van calorisch afval (houtafval) onder toepassing van de beheersmaatregelen voor diffuse emissies zoals beschreven in aanvraag met kenmerk OMV 2022029244 OMV 2023084883 en specifiek in Addendum Q4. Het toestaan van deze afwijking houdt ook in dat de toepassing van BBT 25 (Vlarem III, art. 3.14.3.1.2.) niet relevant is.

 

Motivatie

De motivatie m.b.t. de afwijkingen op de BREF/Vlarem III bepalingen is analoog aan de motivatie gegeven bij de voorgaande vergunde opstelling.

 

2.       HISTORIEK

De vergunningverlenende overheid staat in voor de historiek van de inrichting.

 

BEOORDELING AANVRAAG

 

3.       EXTERNE ADVIEZEN

Wettelijk verplichte externe adviezen worden opgevraagd door de vergunningverlenende overheid.

 

4.       TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN

4.1.   Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg

Het project ligt in regionaal bedrijventerrein met openbaar karakter volgens het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 28 oktober 1998).

Een regionaal bedrijventerrein met openbaar karakter is bestemd voor de vestiging van bedrijven zoals bedoeld in artikelen 7 en 8, lid 2.1.1. en lid 2.1.2. van het koninklijk besluit van 28 december 1972. Het kan evenwel alleen worden gerealiseerd door de overheid. Bij de inrichting van het gebied zal rekening gehouden worden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het terrein en de onmiddellijke omgeving. Hierbij wordt aandacht besteed aan het karakter van het terrein, de aard van de activiteiten, de omvang van de bebouwing, het architecturaal karakter, de breedte en de wijze van aanleg van de omringende bufferzone.

De Vlaamse regering kan bepalen dat een bijzonder plan van aanleg voorafgaand aan de ontwikkeling van dat gebied dient goedgekeurd te worden.

Het project ligt in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening Zeehavengebied Gent - Inrichting R4-oost en R4-west' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 15 juli 2005), maar niet in een gebied waarvoor er stedenbouwkundige voorschriften zijn bepaald.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.

 

4.2.   Vergunde verkavelingen

De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.

 

5.       WATERPARAGRAAF

De vergunningverlenende overheid staat in voor de opmaak van de waterparagraaf.

 

6.       OPENBAAR ONDERZOEK

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 1 maart 2024 tot 30 maart 2024.

Gedurende dit openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.

 

7.       OMGEVINGSTOETS

 

Milieuhygiënische en veiligheidsaspecten

Er wordt geen advies gegeven over de milieuhygiënische en veiligheidsaspecten van de aangevraagde ingedeelde inrichtingen.

 

CONCLUSIE

Er wordt geen advies gegeven.

 

De aanvraag wordt beslist door de deputatie (art. 15 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014).

 

Waarom wordt deze beslissing genomen?

 

 

WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?

 

Het college van burgemeester en schepenen moet advies uitbrengen bij de deputatie over omgevingsvergunningsaanvragen die door de deputatie worden behandeld (klasse 1 inrichtingen en/of provinciale projecten).

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.

 

 

Communicatie

 

Niet van toepassing.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen geeft geen advies over de omgevingsaanvraag voor het veranderen van een afvalverwerkend bedrijf (IIOA) van Veolia Environmental Services BE nv, gelegen te Hulsdonk 1, 9042 Gent.


Artikel 2

Er worden geen aandachtspunten meegegeven.