Terug
Gepubliceerd op 05/04/2024

2024_CBS_03411 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Europalaan- nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 04/04/2024 - 09:02 Virtueel - via Microsoft Teams
Datum beslissing: do 04/04/2024 - 09:06
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen-voorzitter; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Mathias De Clercq, burgemeester; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen-voorzitter
2024_CBS_03411 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Europalaan- nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_03411 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Europalaan- nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit getroffen wordt is de Europalaan signaleren als voorrangsas ter hoogte van het parkeerterrein aan de woonblokken met huisnummers 133 tot en met 264 zodat eenzelfde uniformiteit geldt voor de volledige as Europalaan - Zuiderlaan. Verder worden voetgangersoversteekplaatsen over het fietspad aangebracht ter hoogte van de blindengeleiding aan de integraal toegankelijk aangelegde bushaltes.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 17 maart 2022 werd B9 gewijzigd naar B15. Voor alle straten binnen de bebouwde kom wordt geopteerd om de bestaande B9 bordjes te vervangen door een duidelijkere signalisatie die voor het kruispunt de voorrangssituatie aangeeft in plaats van erna. Bovendien is B9 bedoeld om wegen te signaleren als voorrangsweg, terwijl met B15 beperkte voorrang over bepaalde segmenten kan worden ingevoerd. Dit wordt meer en meer belangrijk omdat voorrang binnen de stad gekoppeld wordt aan netwerken in plaats van wegen. Dus tenzij de voorrang rechtlijnig en consistent is over de hele as wordt geen B9 meer toegepast.
  • Bij collegebesluit van 1 april 2021 werd de nodige signalisatie voor het aankondigen van de fietsstraat voorzien, dit is noodzakelijk om een veilig verloop van het verkeer te verzekeren in de fietsstraat op de Neermeerskaai. Hierbij wordt ook de voorrangsregeling aangepast waarbij voorrang dient gegeven te worden aan de fietsstraat. De fietsstraat (met name de bebording en fietsstraatpictogrammen) zal pas na invoering van het nieuw vervoersnet van De Lijn worden gerealiseerd, de andere maatregelen opgenomen in dit collegebesluit zullen al samen met de toplaagvernieuwing worden gerealiseerd.
  • Bij collegebesluit van 9 mei werden ter hoogte van de Europabrug volgende maatregelen voorzien. Het gaat om: het reduceren van de 2 voorsorteerstroken richting Verenigde-Natieslaan tot 1 rijstrook, het voorzien van een fietspad richting Rijsenbergstraat, het voorzien van een denkbeeldige rand van de rijbaan aan beide zijden, en het wijzigen van het verkeersbord F13 naar een F14.
  • Bij collegebesluit van 13 september 2018 werden drie parkeerplaatsen voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummers 221-264 volgens uniformiteit met de andere appartementsgebouwen in de Europalaan en werd een parkeerplaats verwijderd in het midden van de parkeerplaatsen.
  • Bij collegebesluit van 28 september 2017 werden de voorrangsregeling nog duidelijker gesignaleerd ter hoogte van het kruispunt met de Verenigde-Natieslaan en werd de Neermeerskaai afgesloten door middel van paaltjes. Ter hoogte van het kruispunt met de Neermeerskaai wordt het fietspad doorgetrokken.
  • Bij collegebesluit van 2 juni 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werd een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap verwijderd.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Europalaan, goedgekeurd in zitting van 17 maart 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Europalaan.