Terug
Gepubliceerd op 05/04/2024

2024_CBS_03450 - OMV_2024006582 R - aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen van een opslagplaats - zonder openbaar onderzoek - Wiedauwkaai, 9000 Gent - Weigering

college van burgemeester en schepenen
do 04/04/2024 - 09:02 Virtueel - via Microsoft Teams
Datum beslissing: do 04/04/2024 - 09:07
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen-voorzitter; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Mathias De Clercq, burgemeester; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen-voorzitter
2024_CBS_03450 - OMV_2024006582 R - aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen van een opslagplaats - zonder openbaar onderzoek - Wiedauwkaai, 9000 Gent - Weigering 2024_CBS_03450 - OMV_2024006582 R - aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen van een opslagplaats - zonder openbaar onderzoek - Wiedauwkaai, 9000 Gent - Weigering

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

 

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikel 15.

 

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.

 

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

 

Het college van burgemeester en schepenen weigert de aanvraag.

 

WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?

 

De heer Luc Van Caenegem met als contactadres Bremstraat 1, 9920 Lievegem heeft een aanvraag (OMV_2024006582) ingediend bij het college van burgemeester en schepenen op 18 januari 2024.

 

De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen handelt over:

Onderwerp: het bouwen van een opslagplaats

• Adres: Wiedauwkaai 87, 9000 Gent

Kadastrale gegevens: afdeling 7 sectie G nr. 474B3

 

Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 14 februari 2024.

De aanvraag volgde de vereenvoudigde procedure.

Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 28 maart 2024.

 

OMSCHRIJVING AANVRAAG

1.       BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag omvat het bouwen van een opslagplaats langsheen de Wiedauwkaai. Een industriële omgeving gekenmerkt door opslagplaatsen en productiebedrijven.

 

Het nieuwe gebouw met een oppervlakte van 1877m² sluit aan op de twee bestaande gebouwen. Het nieuwe gebouw komt tot vlak voor de achterliggende perceelsgrens, net zoals het aanpalende gebouw rechts. De raamopeningen in het rechtse gebouw zullen worden dichtgemaakt in beton (REI 120), het nieuwe gebouw wordt via een brandpoort in de compartimentswand ontsloten naar de gebouwen die Eurabo huurt. Het gebouw heeft een hoogte van 8,55m en wordt afgewerkt met een plat dak.
De heraanleg en vergroening van de parking wordt meegenomen in een volgend dossier (welke geen deel uitmaakt van deze aanvraag) waarbij de gebouwen van Eurabo links deels herbouwd en gerenoveerd zullen worden.

Het nieuwe gebouw wordt voorzien van 480 zonnepanelen in een oost-west oriëntatie, welke groene energie zullen leveren voor alle gebouwen op de site.

2.       HISTORIEK

 

Volgende vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:

Stedenbouwkundige vergunningen

- Op 01/03/1965 werd een vergunning afgeleverd voor het oprichten van een loods. (Litt. W-12-64)

- Op 11/06/2009 werd een vergunning afgeleverd voor het plaatsen van een dubbelzijdige publiciteitsdrager, type 16 (14m² affichageoppervlakte) met afwisselende commerciële mededelingen en mededelingen eigen aan de zaak. (2009/40154)

- Op 23/12/2010 werd een vergunning afgeleverd voor de sloop van een loods + de nieuwbouw van een industrieel pand tegen een bestaand industrieel pand.. (2010/40410)

- Op 20/01/2011 werd een vergunning afgeleverd voor de bouw van een tellerlokaal. (2010/40458)

- Op 17/02/2011 werd een weigering afgeleverd voor het plaatsen van een publiciteitspaneel type 30m² op gevel. (2010/40478)

- Op 27/06/2013 werd een vergunning afgeleverd voor de sloop van een loods en de bouw van een industrieel pand tegen een bestaand industrieel pand. (2013/40099)

 

BEOORDELING AANVRAAG

3.       EXTERNE ADVIEZEN

Volgende externe adviezen zijn gegeven:

3.1.   WEGEN EN VERKEER

Voorwaardelijk gunstig advies van AWV - District Gent Gewestwegen afgeleverd op 1 maart 2024 onder ref. AV/411/2024/00255:
Het Agentschap Wegen en Verkeer adviseert GUNSTIG betreffende de voorliggende aanvraag gezien de aanvraag in overeenstemming is met vermelde inlichtingen en beperkingen.

Bij de uitvoering van de vergunning dient de aanvrager rekening te houden met de omschreven aandachtspunten.

Integrale advies te raadplegen op het omgevingsloket.

3.2.   BRANDWEER

Voorwaardelijk gunstig advies van Brandweerzone Centrum afgeleverd op 6 maart 2024 onder ref. 031640-028/JT/2024:
Besluit: GUNSTIG, mits te voldoen aan de hiervoor vermelde maatregelen en reglementeringen. 

 

Bijzondere aandachtspunten: 

* De brandweerstand van de structurele elementen is minimaal R 60, vermits de geveldelen die op of dicht bij de perceelsgrens ingeplant worden een brandweerstand EI 60 moeten vertonen. 

* Voorzien van een centrale controle- en bedieningspost.

3.3.   DE VLAAMSE WATERWEG

Gunstig advies van De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio West afgeleverd op 12 maart 2024 onder ref. AB/2024/208:
De Vlaamse Waterweg nv – afdeling Regio West verleent aan vermelde omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van een opslagplaats in de Wiedauwkaaai 87 (kadaster: Afd: 7 Sec: G 474B3) te 9000 Gent een gunstig advies.

De voorwaarde waaraan voldaan moet worden, is:

* Interferentie met voorgaand advies (ons kenmerk: AB2021370, uw kenmerk 2021070772). De daarbij horende voorwaarde omtrent het nagaan van potenties voor watergebonden transporteris niet meer van kracht. aangezien de kaai van Varo al deels ter hoogte van Eurabo ligt, samen met de mogelijke publiek-private samenwerking (PPS) uitbreiding is daar geen ruimte meer. De beschikbare breedte is gering en rekening houdend met de Wiedauwkaai als gewestweg met 2 fietsstroken maakt het onrealistisch voor de bestaande activiteiten van Eurabo om daar veilig over te slaan zonder de gewestweg te blokkeren.

De vergunningverlenende overheid (Stad Gent) dient als beheerder van de Oude Lieve zelf advies op te maken i.k.v. de watertoets.

 

A) Advies m.b.t. het beheer en de exploitatie van de waterweg en het patrimonium van De Vlaamse Waterweg nv

 

Er is geen interferentie met het beheer en/of de exploitatie van de waterweg. Het projectgebied ligt op meer dan 23m van het Kanaal Gent-Terneuzen, hiervan gescheiden door de Wiedauwkaai.

B) Watertoetsadvies

Het projectgebied ligt naast het Kanaal Gent-Terneuzen (beheerder: De Vlaamse Waterweg), maar stroomt in eerste instantie af naar de Oude Lieve, een geklasseerde waterloop van 3de categorie, beheerd door de Stad Gent. Het projectgebied ligt evenmin in overstromingsgevoelig gebied. Bijgevolg is De Vlaamse Waterweg niet bevoegd voor watertoetsadvies in dit dossier. De vergunningverlenende overheid (Stad Gent) dient als beheerder van de Oude Lieve zelf advies op te maken i.k.v. de watertoets.

 

4.       TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN

4.1.   Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg

Het project ligt in industriegebied volgens het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 14 september 1977).
Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de ander industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.
 

Het project ligt in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening grootstedelijk gebied Gent' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 16 december 2005), maar niet in een gebied waarvoor er stedenbouwkundige voorschriften zijn bepaald.

4.2.   Vergunde verkavelingen

De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.

4.3.   Verordeningen

Algemeen Bouwreglement
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023, van kracht sinds 23 juni 2023.

 

Het ontwerp is in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement.

 

Gewestelijke verordening hemelwater

De aanvraag werd getoetst aan de gewestelijke hemelwaterverordening 2023. (Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023)

Zie waterparagraaf.

 

Gewestelijke verordening publiciteit

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de gewestelijke publiciteitsverordening. (Besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023)

Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.

4.4.   Uitgeruste weg

Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste gewestweg.

4.5.   Archeologienota

Niet van toepassing voor deze aanvraag.

5.       WATERPARAGRAAF

 

5.1. Ligging project

Het project ligt in een afstroomgebied in beheer van Stad Gent (Oude Lieve). Het project ligt in de nabijheid van waterloop in beheer van De Vlaamse Waterweg nv - Afd Regio West (kanaal Gent-Terneuzen).

Volgens de kaarten bij het Watertoetsbesluit is het project:

- niet gelegen in een overstromingsgevoelig gebied voor zeeoverstroming.

- niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen vanuit een waterloop (fluviaal).

- niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen door intense neerslag (pluviaal).

- niet gelegen in een signaalgebied.

 

Het perceel is momenteel bebouwd. Het nieuwe gebouw sluit aan tegen 2 bestaande gebouwen.

 

5.2. Verenigbaarheid van het project met het watersysteem

Droogte

Het hemelwater dat neervalt moet op eigen terrein maximaal vastgehouden worden en niet afgevoerd. Om hier concreet uitvoering aan te geven werd het project aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening en het algemeen bouwreglement van de stad Gent inzake hemelwater getoetst:

 

Gescheiden stelsel

Volgens het aanvraagdossier zal er enkel een RWA aangelegd worden.

 

Verharding

Een zone ten zuiden van Eurabo en het nieuwe gebouw, op de perceelsgrens, wordt onthard, voor de aanleg van een infiltratiekom, dewelke het hemelwater van het nieuwe gebouw zal infiltreren.

 

Hemelwaterput

Er wordt een hemelwaterput van 40m³ voorzien. De loods zal verhuurd worden. Er wordt geen sanitair voorzien. Er is nog niet geweten welke functie de loods zal vervullen.

Volgens het aanvraagdossier:  het hemelwater zal gebruikt worden voor de toiletspoelingen van het naastgelegen gebouw Eurabo en ook enkele buitenkraantjes en uitgietbakken

De hemelwaterput moet voorzien zijn van een operationeel pompsysteem dat hergebruik mogelijk maakt.

Het opgevangen hemelwater dient maximaal gebruikt voor toepassingen waar geen drinkwaterkwaliteit voor nodig is. Uit het dossier kan niet opgemaakt worden of het Eurabo is die voorzien wordt van dienstkranen of het nieuwe gebouw daarom wordt bijkomend volgende voorwaarde opgelegd: het nieuwe gebouw dient voorzien te worden van enkele dienstkranen (binnen en buiten).

 

Groendak

Conform artikel 3.8 van het ABR wordt een uitzondering gevraagd voor de aanleg van een groendak. In een nota/plan wordt aangetoond dat het dak volledig zal voorzien worden van zonnepanelen. De uitzondering kan aanvaard worden.

 

Infiltratievoorziening

De infiltratievoorziening is bovengronds (infiltratiekom). De voorziening dient een inhoud te hebben van 61,88m³ en een oppervlakte van 148,56m². De bouwheer voorziet een infiltratievoorziening van 65m³ en een oppervlakte van 165m². De bodem zal zich 40cm onder het maaiveld bevinden.

 

Er kan voldaan worden aan de GSV en het ABR indien bovenstaande maatregelen worden toegepast.

Voor de praktische toepassing van de regelgeving wordt verwezen naar het Technisch achtergronddocument bij de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater (CIW-rapport, 2023).

 

Structuurkwaliteit en ruimte voor waterlopen

Er is geen interferentie met het beheer en/of de exploitatie van de waterweg. Het projectgebied ligt op meer dan 23m van het Kanaal Gent-Terneuzen, hiervan gescheiden door de Wiedauwkaai.

 

Overstromingen

Er wordt geen impact op het overstromingsregime verwacht. Ernstiger overstromingen dan in het verleden zijn niet uit te sluiten en er kan geen sluitende garantie gegeven worden dat er zich op het perceel in de toekomst geen wateroverlast zal voordoen.

 

Waterkwaliteit

Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.

 

5.3. Conclusie

Er kan besloten worden dat voorliggende aanvraag mits toepassing van bovenstaande maatregelen de watertoets doorstaat.

6.       PROJECT-M.E.R.-SCREENING

De aanvraag heeft geen milieueffectrapport of project-MER-screening nodig.

7.       BEKENDMAKING

De aanvraag volgt de vereenvoudigde procedure en moest dus niet aan een openbaar onderzoek worden onderworpen.

 

Aangezien de vergunningsaanvraag betrekking heeft op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom, werd met een beveiligde zending het standpunt van de eigenaars van de aanpalende percelen gevraagd. Er werden geen bezwaren ingediend binnen de vervaltermijn van dertig dagen die ingaat op de dag na de dag van ontvangst van het verzoek om een standpunt.

8.       OMGEVINGSTOETS

 

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

INPLANTING VOLUME

Ruimtelijk is naar volume, inplanting en materiaal gebruik het oprichten van een nieuwe industriële loods inpasbaar binnen zijn omgeving. Deze aanvraag wordt voorgesteld als de eerste fase van een totaal project waarbij de bestaande loods van Eurabo later zal worden herbouwd /verbouwd. Echter de totaalvisie ontbreekt voor dit perceel. Hoe wordt er omgegaan met de omgevingsaanleg? De ingetekende parkeerplaatsen getuigen niet van een optimale ruimte inname. Er wordt geen fietsenbergplaats voorzien. Is er ontharding voorzien? Hoe zal het gebouw van Eurabo zich organiseren op dit perceel? De auto’s en logistiek verkeer wordt vermengd met elkaar is naar veiligheid niet optimaal. Een totaalvisie is noodzakelijk vooraleer de eerste fase in aanmerking komt voor vergunning.

MOBILITEIT

Situering en historiek

Het project omvat de bouw van een nieuwe opslagplaats/loods. De aanvraag situeert zich op de achterkant van het terrein Wiedauwkaai 87, en sluit aan tegen de 2 bestaande gebouwen van de aanvrager, waarin Eurabo en ISS gehuisvest zijn. De aanvrager wenst op dit perceel 1 opslagplaats te bouwen die later verhuurd zal worden.

Het nieuwe gebouw sluit aan tegen de 2 bestaande gebouwen, welke aparte compartimenten zullen vormen.

De gebouwen links (Eurabo) zullen later ver/herbouwd worden, maar dit maakt nog geen deel uit van deze omgevingsaanvraag. De heraanleg en vergroening van de parking wordt meegenomen in een volgend dossier (welke geen deel uitmaakt van deze aanvraag) waarbij de gebouwen van Eurabo links deels herbouwd en gerenoveerd zullen worden.

Er was een voorbespreking voor dit perceel (Wiedauwkaai 87). Die voorbespreking bevatte naast de bouw van een magazijn (wat grotendeels overeenkomt met de voorliggende aanvraag) ook de ver/herbouw van de gebouwen links (Euroba). In de feedback van deze voorbespreking hadden we verschillende vragen voor de aanvrager waaronder de vraag naar het gebruik van de huidige parking. Hierop is tot op heden nog geen antwoord gekomen en ook in de aanvraag is hierop geen antwoord geboden.

 

Parkeren

Om de aanvraag te toetsen aan de goede ruimtelijke ordening, bekijken we de voorgestelde parkeeroplossingen. De Stad beoogt de leefbaarheid en kwaliteit van de stad te bewaren en zelfs te versterken zonder de parkeeroverlast op de omgeving zonder meer te verhogen. De Stad stelde hiertoe een set van fiets- en autoparkeerrichtlijnen op, opgenomen in het Parkeerplan Gent, deel uitmakend van het Mobiliteitsplan van de Stad.  De parkeerrichtlijnen worden gebruikt om aan de hand van objectieve criteria de gewenste parkeerratio te berekenen:

1. Type functie: Opslagplaats/loods
2. Ligging: witte zone
3. Grootte: 1877m² bvo

Rekening houdend met bovenstaande, vragen de parkeerrichtlijnen min 11 fietsparkeerplaatsen en 8 à 17 autoparkeerplaatsen voor dit project. Aangezien er geen verdere info wordt gegeven over het project (werking, aantal medewerkers, etc) voor eventueel maatwerk, moeten we uitgaan van dit aantal parkeerplaatsen. De voorgestelde plannen voldoen niet want:

 

Fiets

-      Er worden in de plannen en in de nota niets vermeld over het voorzien van fietsparkeerplaatsen. Dit is niet conform en moet aangepast worden.

Auto

-      In de bestaande toestand zijn er op de parking 28 autoparkeerplaatsen. Deze worden momenteel al gebruikt door de aanpalende gebouwen voor Eurabo en ISS.

-      Rekening houdend met het voorliggende project zou de parking in de nieuwe toestand dus minstens 36 parkeerplaatsen moeten bevatten (28 + 8).

-      In de nieuwe toestand worden er slechts 23 autoparkeerplaatsen voorzien. Dit is niet conform en moet aangepast worden.

 

Logistiek verkeer

-      In het dossier wordt niets vermeld over laden en lossen. Het lijkt erop alsof dit in het gebouw kan gebeuren of net voor de poort, maar graag hierover wat info in het dossier.

 

De Nota fiets- en autoparkeerrichtlijnen is géén op zichzelf staand, verordenend instrument maar houdt wél rekening met de decretaal vastgestelde beoordelingselementen die de goede ruimtelijke ordening mee vorm geven. In die zin is deze nota dan ook te beschouwen als ‘beleidsmatig gewenst met betrekking tot de mobiliteitsimpact’, in de zin van art. 4.3.1 §2 2° a) van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening.

 

Aangezien het aantal fiets-en autoparkeerplaatsen niet conform is, aangezien er geen info wordt gegeven om eventueel op maat te kunnen werken en aangezien er geen uitleg over het gebruik van de bestaande parking wordt gegeven (zoals gevraagd in de voorbespreking) kunnen we dit project niet gunstig adviseren.

 

INGEDEELDE INRICHTINGEN EN ACTIVITEITEN

Voor alle inrichtingen en activiteiten voorkomend in de als bijlage I toegevoegde lijst van Vlarem II dient te allen tijde voldaan te zijn aan de meldings- of vergunningsplicht.


CONCLUSIE

Ongunstig

-      Deze nieuwe loods is een eerste fase, zonder zicht te hebben op de totale ontwikkeling van het geheel kan geen vergunning worden afgeleverd.

-      Aanvraag is niet in overeenstemming met de parkeerrichtlijn van de stad.

 

Waarom wordt deze beslissing genomen?

 

 

WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?

 

Het college van burgemeester en schepenen moet over de ingediende omgevingsvergunningsaanvraag een beslissing nemen.

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.

 

 

Communicatie

 

 

Bekendmaking
De beslissing wordt bekendgemaakt conform Titel 3, Hoofdstuk 9, Afdeling 3 van het Omgevingsvergunningsbesluit.

Beroepsmogelijkheden – uittreksel uit het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

Artikel 52. De Vlaamse Regering is bevoegd in laatste administratieve aanleg voor beroepen tegen uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissingen van de deputatie in eerste administratieve aanleg.

De deputatie is voor haar ambtsgebied bevoegd in laatste administratieve aanleg voor beroepen tegen uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissingen van het college van burgemeester en schepenen in eerste administratieve aanleg.

Artikel 53. Het beroep kan worden ingesteld door:
1° de vergunningsaanvrager, de vergunninghouder of de exploitant;
2° het betrokken publiek;
3° de leidend ambtenaar van de adviesinstanties of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde als de adviesinstantie tijdig advies heeft verstrekt of als aan hem ten onrechte niet om advies werd verzocht;
4° het college van burgemeester en schepenen als het tijdig advies heeft verstrekt of als het ten onrechte niet om advies werd verzocht;
5° de leidend ambtenaar van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde;
6° de leidend ambtenaar van het Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde.

Artikel 54. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat:
1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;
3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.

Artikel 55. Het beroep schorst de uitvoering van de bestreden beslissing tot de dag na de datum van de betekening van de beslissing in laatste administratieve aanleg.

In afwijking van het eerste lid werkt het beroep niet schorsend ten aanzien van:
1° de vergunning voor de verdere exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit waarvoor ten minste twaalf maanden voor de einddatum van de omgevingsvergunning een vergunningsaanvraag is ingediend;
2° de vergunning voor de exploitatie na een proefperiode als vermeld in artikel 69;
3° de vergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit die vergunningsplichtig is geworden door aanvulling of wijziging van de indelingslijst.

Artikel 56. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending ingesteld bij de bevoegde overheid, vermeld in artikel 52.

Degene die het beroep instelt, bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig en per beveiligde zending een afschrift van het beroepschrift aan:
1° de vergunningsaanvrager behalve als hij zelf het beroep instelt;
2° de deputatie als die in eerste administratieve aanleg de beslissing heeft genomen;
3° het college van burgemeester en schepenen behalve als het zelf het beroep instelt.

De Vlaamse Regering bepaalt de bewijsstukken die bij het beroep moeten worden gevoegd opdat het op ontvankelijke wijze wordt ingesteld.

Artikel 57. De bevoegde overheid, vermeld in artikel 52, of de door haar gemachtigde ambtenaar onderzoekt het beroep op zijn ontvankelijkheid en volledigheid.

Als niet alle stukken als vermeld in artikel 56, derde lid, bij het beroep zijn gevoegd, kan de bevoegde overheid of de door haar gemachtigde ambtenaar de beroepsindiener per beveiligde zending vragen om binnen een termijn van veertien dagen die ingaat de dag na de verzending van het vervolledigingsverzoek, de ontbrekende gegevens of documenten aan het beroep toe te voegen.

Als de beroepsindiener nalaat de ontbrekende gegevens of documenten binnen de termijn, vermeld in het tweede lid, aan het beroep toe te voegen, wordt het beroep als onvolledig beschouwd.

Beroepsmogelijkheden – regeling van het besluit van de Vlaamse Regering decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

Het beroepschrift bevat op straffe van onontvankelijkheid:
1° de naam, de hoedanigheid en het adres van de beroepsindiener;
2° de identificatie van de bestreden beslissing en van het onroerend goed, de inrichting of exploitatie die het voorwerp uitmaakt van die beslissing;
3° als het beroep wordt ingesteld door een lid van het betrokken publiek:
een omschrijving van de gevolgen die hij ingevolge de bestreden beslissing ondervindt of waarschijnlijk ondervindt;
b) het belang dat hij heeft bij de besluitvorming over de afgifte of bijstelling van een omgevingsvergunning of van vergunningsvoorwaarden;
4° de redenen waarom het beroep wordt ingesteld.

Het beroepsdossier bevat de volgende bewijsstukken:
1° in voorkomend geval, een bewijs van betaling van de dossiertaks;
2° de overtuigingsstukken die de beroepsindiener nodig acht;
3° in voorkomend geval, een inventaris van de overtuigingsstukken, vermeld in punt 2°.

Als de bewijsstukken, vermeld in het tweede lid, ontbreken, kan hieraan verholpen worden overeenkomstig artikel 57, tweede lid, van het decreet van 25 april 2014.

Het beroepsdossier wordt ingediend met een analoge of een digitale zending.

Het bevoegde bestuur kan bij de beroepsindiener, de vergunningsaanvrager of de overheid die in eerste administratieve aanleg bevoegd is, alle beschikbare informatie en documenten opvragen die nuttig zijn voor het dossier.

De beroepsindiener geeft, op straffe van verval, uitdrukkelijk in zijn beroepschrift aan of hij gehoord wil worden.

Als de vergunningsaanvrager gehoord wil worden, brengt hij het bevoegde bestuur daarvan uitdrukkelijk op de hoogte met een beveiligde zending uiterlijk vijftien dagen nadat hij een afschrift van het beroepschrift als vermeld in artikel 56 van het decreet van 25 april 2014, heeft ontvangen, op voorwaarde dat hij niet de beroepsindiener is.

Mededeling
Deze gegevens kunnen worden opgeslagen in een of meer bestanden. Die bestanden kunnen zich bevinden bij de gemeente, waar u de aanvraag hebt ingediend, bij de provincie, en ook bij de Vlaamse administratie, bevoegd voor de omgevingsvergunning. Ze worden gebruikt voor de behandeling van uw dossier. Ze kunnen ook gebruikt worden voor het opmaken van statistieken en voor wetenschappelijke doeleinden. U hebt het recht om uw gegevens in deze bestanden in te kijken en zo nodig de verbetering ervan aan te vragen.

 

 

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen weigert de omgevingsvergunning voor het bouwen van een opslagplaats aan de heer Luc Van Caenegem gelegen te Wiedauwkaai 87, 9000 Gent.

 

 

Artikel 2

Opmerkingen

Bij een herwerking van de aanvraag

Brandweer
 
De brandweervoorschriften, die betrekking hebben op deze omgevingsvergunning, moeten strikt nageleefd worden (zie advies van 6 maart 2024 met kenmerk 031640-028/JT/2024).

Wegen en Verkeer

Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer (advies van 1 maart 2024, met kenmerk AV/411/2024/00255) moeten strikt nageleefd worden. 

Riolering:

De bouwheer moet zelf instaan voor de zuivering van zijn afvalwater.

Openbaar domein:

Oprit:

Er zal slechts één oprit met een breedte van maximum 6 meter op het openbaar domein worden toegestaan, dit is de bestaande oprit. Alle parkeerplaatsen op het private domein moeten via deze oprit bereikbaar zijn. 

Watertoets – hergebruik hemelwater

De hemelwaterput moet voorzien zijn van een operationeel pompsysteem dat hergebruik mogelijk maakt.

Het opgevangen hemelwater dient maximaal gebruikt voor toepassingen waar geen drinkwaterkwaliteit voor nodig is. Naast Eurabo dient ook het nieuwe gebouw voorzien te worden van enkele dienstkranen (binnen en buiten), zodat hergebruik van hemelwater mogelijk is.

Ingedeelde inrichtingen en activiteiten 

Voor alle inrichtingen en activiteiten voorkomend in de als bijlage I toegevoegde lijst van Vlarem II dient te allen tijde voldaan te zijn aan de meldings- of vergunningsplicht.