De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen is de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummers 55-87 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Bij collegebesluit van 14 december 2023 werden verkeersborden geplaatst die het voor fietsers mogelijk maken om op de betreffende locaties rechtsaf te slaan bij rood. De argumenten hierbij zijn dat de regeling op die manier sneller kan dan met verkeerslichten, maar ook dat de keuze voor verkeersborden goedkoper is. Deze maatregelen zijn positief geadviseerd door de politie en door MOW.
Op 19 september 23 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen en District Gent voor deze verkeersmaatregelen. Op 6 november 23 werd het positief advies verkregen van de politie. De maatregelen worden uitgevoerd door AWV.
Bij collegebesluit van 21 september 2023 werd als nieuwe maatregel getroffen, het inrichten van twee parkeerplaatsen voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van enerzijds huisnummer 41 tot en met 39 en anderzijds ter hoogte van huisnummer 189-227 vermits de aanvragers voldoen aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Bij dit collegebesluit van 17 mei 2023 werd als nieuwe maatregel getroffen, het plaatsen van verkeersborden die het voor fietsers mogelijk maken om op de betreffende locaties rechtdoor of rechtsaf te slaan bij rood. De argumenten hierbij zijn dat de regeling op die manier sneller kan dan met verkeerslichten, maar ook dat de keuze voor verkeersborden goedkoper is. Deze maatregelen zijn positief geadviseerd door de politie en door MOW.
Op 7 maart 2023werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen en District Gent voor deze verkeersmaatregelen.
Bij collegebesluit van 6 april 2023 werd een nieuwe maatregel getroffen die kadert in een actieplan dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes. De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.
Daarnaast worden de routes eveneens gescreend op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer worden hierbij aangepast voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M12 en M18, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.
Op 30 maart 2023 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel.
Bij collegebesluit van 6 oktober 2022 werd als nieuwe maatregel getroffen, de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 147 tot en met huisnummer 143 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Op 23/09/2022 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregelen.
Bij collegebesluit van 13 januari 2022 werd een nieuwe voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummers 114-120 in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie. Op 03/01/2022 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregelen.
Bij collegebesluit van 25 maart 2021 werden, in het kader van de realisatie van de nieuwe verkaveling ter hoogte van huisnummer 353, zijnde het woonerf 'Oostbergstraat', de volgende maatregelen getroffen: bij het verlaten van dit woonerf werd een B1-bord voorzien t.a.v. de voorrangsweg, de Victor Braeckmanlaan. Daarnaast werden 3 verdrijvingsvlakken aangebracht aan weerszijden van de aansluiting van de Oostbergstraat en de aanpalende brandweerweg, die ook deel uitmaakt van deze nieuwe verkaveling, met de Victor Braeckmanlaan. Op 15/03/2021 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregelen.
Bij besluit van 16 april 2020 werden maatregelen doorgevoerd in het kader van de heraanleg van de cluster Salviastraat, Rozebroekslag, Bromeliastraat, Oscar De Reuzestraat, Rozebroekstraat. Op de Victor Braeckmanlaan werd tevens een afslagverbod voor + 3.5t gesignaleerd ter hoogte van het kruispunt met de Rozebroekstraat.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gewestweg Victor Braeckmanlaan, goedgekeurd in zitting van 14 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.