Terug
Gepubliceerd op 22/03/2024

2024_CBS_02586 - 953/PRMER/2 - 2de scopingsadvies voor het project ‘Hernieuwing van de bestaande activiteiten en uitbreiding van de productiecapaciteit van CCEP Belgium Gent’ - voorwaardelijk gunstig advies

college van burgemeester en schepenen
do 21/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 21/03/2024 - 08:58
Ingetrokken
Dit besluit werd ingetrokken

Het college van burgemeester en schepenen heeft dit besluit ingetrokken op 25 maart 2024 (cfr.2024_CBS_03243)

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Tine Heyse

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02586 - 953/PRMER/2 - 2de scopingsadvies voor het project ‘Hernieuwing van de bestaande activiteiten en uitbreiding van de productiecapaciteit van CCEP Belgium Gent’ - voorwaardelijk gunstig advies 2024_CBS_02586 - 953/PRMER/2 - 2de scopingsadvies voor het project ‘Hernieuwing van de bestaande activiteiten en uitbreiding van de productiecapaciteit van CCEP Belgium Gent’ - voorwaardelijk gunstig advies

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

*Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

*Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) met een titel betreffende milieueffect- en veiligheidsrapportage van 18 december 2002.

*Besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten onderworpen aan milieueffectrapportage, en de wijzigingen van 29 april 2013.

*Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Op 12/02/2024 werd er een adviesvraag gesteld aan het college van burgemeester en schepenen door het Departement Omgeving, Team Milieueffectrapportage met volgend onderwerp:

 

Aanvrager

COCA-COLA EUROPEAN PARTNERS BELGIUM BVBA

 

Omschrijving

2de scopingsadvies voor het project ‘Hernieuwing van de bestaande activiteiten en uitbreiding van de productiecapaciteit van CCEP Belgium Gent’

 

Referentienummer van de aanvraag

PR3541

Adres van het project

Zwijnaardsesteenweg 811

9000 Gent

Kadastrale gegevens

Gent (afd. 24) sectie B 463 V

 

 

 

De Dienst Milieu en Klimaat vroeg verschillende stadsdiensten om advies. Volgend gecoördineerd advies werd uitgebracht door de Dienst Milieu en Klimaat op 7 maart 2024:

1. Omschrijving

Het voorgenomen project waarvoor voorliggende aanmelding voor het project-MER (inclusief verzoek om scopingadvies) is ingediend, betreft het hernieuwen en uitbreiden van de huidige en vergunde activiteiten en inrichtingen van Coca-Cola Europacific Partners Belgium bvba te Gent (CCEP Belgium).

 

Coca-Cola Europacific Partners Belgium bvba (CCEP Belgium) te Gent is een afdeling van The Coca-Coca Company en betreft een productie- en distributievestiging. De site aan de Zwijnaardsesteenweg 811 te Gent betreft een inrichting voor het produceren en verdelen van siropen en frisdranken.

 

De geplande uitbreiding omvat het verhogen van de vergunde productiecapaciteit van 350 naar 450 miljoen liter per jaar. Deze productieverhoging zal worden bewerkstelligd door het verhogen van de efficiëntie en het uitbreiden van het ploegenstelsel. Fysieke wijzigingen aan de site of installaties vinden hierbij niet plaats.

 

Het is de bedoeling van het MER om na te gaan of het voorgestelde project voldoet aan de vigerende wetgeving en te onderzoeken of er door de exploitatie schadelijke effecten voor het milieu kunnen ontstaan en op welke wijze deze kunnen voorkomen of gemilderd worden.

 

De huidige vergunning van CCEP Belgium te Gent voor de site aan de Zwijnaardsesteenweg loopt tot 02/03/2028. Voor de hervergunning en geplande uitbreiding dient CCEP Belgium een omgevingsvergunningsaanvraag in te dienen. Het project MER, waarin voorliggend scoping-advies kadert, zal deel uitmaken van deze aanvraag.

 

2. Beoordeling

Ruimtelijke situering

Het project ligt in industriegebied volgens het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 14 september 1977).

De industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. 

 

Het projectgebied grenst volgens het gewestplan in het noorden en westen aan woongebied. In het oosten grenst het projectgebied aan de overkant van de E17 aan industriegebied. In het zuiden grenst het projectgebied van noord naar zuid aan: R4, Ringvaart, buffergebied, E40. Ten zuiden van de de E40 is er industriegebied (zuid en zuidoost) en woongebied (zuidwest) gelegen.

 

Het project situeert zich teven binnen de grenzen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening grootstedelijk gebied Gent' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 16 december 2005), maar niet in een gebied waarvoor er stedenbouwkundige voorschriften zijn bepaald.

Het betreft het louter een hernieuwing van de bestaande vergunning en een interne productie-uitbreiding, wat geen effect (of zelfs wijziging) met zich zal meebrengen in de ruimtelijke hoedanigheid van het projectgebied of -omgeving ten aanzien van voorliggend project.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt zijn er dan ook geen bezwaren.

 

Milieuhygiënische en veiligheidsaspecten

De noodzakelijke voorwaarden kunnen in de aan te vragen omgevingsvergunning worden opgenomen.

 

Biodiversiteit

Geen opmerkingen. Bij de beschrijving van de aanwezige natuurwaarden is correct verwezen naar de BWK-Gent zoals gevraagd in het eerste scopingadvies.

 

Mobiliteit

Beschrijving bestaande en toekomstige situatie

Coca-Cola vraagt een nieuwe milieuvergunning voor de huidige activiteiten, en voor een uitbreiding van het jaarlijkse volume van 350 naar 450 miljoen liter per jaar. Dit betekent een gemiddelde productiecapaciteit van ca 1233 ton/dag, en een maximale van 2.000 ton/dag (nu max 1400 ton/dag). Om dit te bereiken wil men de efficiëntie verhogen en de ploegen uitbreiden. De installaties worden niet uitgebreid. Er zullen wel interne verschuivingen gebeuren, zoals het stopzetten van de karton-lijnen en het uitbreiden van de glas- en de blik-lijn.

Men voorziet verschillende soorten ploegen: enerzijds de dagploeg, die voor de arbeiders van 8-16 u loopt en voor de bedienden van 8-17 u. Daarnaast heeft men een weekploegenstelsel in de 3 klassieke shiften (6-14/14-22/22-6 u) en een weekendploeg (6-18 en 18-6 u). Er komen in wezen geen extra personeelsleden bij: slechts +5 tov de situatie in 2022. Er werken dan ca 430 werknemers in dit bedrijf, waarvan 374 in een ploegensysteem.

Door de grotere productie zullen er wel meer transporten zijn: aanvoer van grondstoffen en verpakkingen 12.607 transporten/jaar; afvoer van afvalstoffen 2.938 transporten/jaar en afvoer van eindproducten 48.544 transporten/jaar. Samen vormen dit reeds 64.089 transporten/jaar.

Door de bouw van het ASRS-gebouw zal men tussentijdse producten op eigen terrein kunnen opslaan, waardoor tussentijdse transporten naar externe warehouses gereduceerd worden met 8070 transporten/jaar. Op basis van de gegevens over de interne transporten (full service CCEP en conventional CCEP) over de jaren 2021 en 2022 kan men veronderstellen dat er daarna nog een grootte-orde van ca 1500 interne transporten overblijven.

Wanneer we deze 1500 interne warehousing-transporten bijtellen bij de ingeschatte 64.089 transporten op jaarbasis voor de uitgebreide productie, komt dit neer op ca 65.589 transporten per jaar.

In de Project-MER-nota staat dit vrij onduidelijk omschreven. Hier spreekt men over de huidige transporten uit 2022 van 35.626 vrachtwagens (37.663 vrachtwagens voor de totale nu vergunde hoeveelheden), maar dit slaat enkel op de verdeling van de eindproducten. Hierbij dient men dan nog de aanvoer van verpakkingen en grondstoffen (ca 12.607/jaar) en de afvoer van afvalstoffen (ca 2938/jaar) bij te tellen, wat een totaal van een grootte-orde van 53.208 vrachtwagenbewegingen zou betekenen voor de momenteel vergunde productiehoeveelheden.

 

Door de voorziene afsluiting van de Gestichtstraat heeft CCEP Belgium een nieuwe ontsluitingsweg nodig, die reeds ontworpen en ingepland werd aan de oostzijde van het bedrijf. Deze nieuwe weg gaat onder de E17 door, passeert aan de sites van Kaasboer en Ghelamco, en sluit aan op de rotonde die de uitwisseling vormt tussen de Ottergemsesteenweg-Zuid en de R4 Binnenring. Deze nieuwe ontsluiting is een noodzaak opdat het verkeer van Coca-Cola niet doorheen de woonbuurten van Zwijnaarde of Nieuw-Gent naar het hoger wegennet zou rijden.

 

Van het personeel komt nu 67% met de eigen wagen, 11% met een bedrijfswagen, wat een totaal wagengebruik van 78% impliceert. 14% komt nu per fiets, 4% met de bromfiets/moto, 4% per openbaar vervoer. De 1% carpoolers werd geëlimineerd in dit overzicht aangezien men op 101% uitkwam. De meeste werknemers komen uit Gent of uit de directe randgemeenten. Naast de werknemers heeft de site ook een aantal bezoekers, die voornamelijk per wagen komen. In de MER wijst men overduidelijk op het extra potentieel naar fietsers dat hier aanwezig is, en dat geactiveerd kan worden mits er meer kwalitatievere fietsenstallingen zouden bijkomen. Dit moet zeker een aandachtspunt zijn voor Coca-Cola Belgium, om het aantal fietsenstallingen én hun uitrustingsniveau op peil te brengen cfr de vereisten die de Stad Gent vraagt volgens de Parkeerrichtlijnen en de inrichtingsvoorwaarden voor fietsenstallingen. De gewneste bijkomende fietsenstalingen moeten zich voornamelijk richten op elektrische fietsen en speed-pedelecs. Deze laatsten zijn breder en vereisen bijgevolg meer ruimte (minimale onderlinge afstand van 50 cm bij een hoog-laag rek of 75 cm wanneer alle fietsen op 1 niveau staan).

Door extra kwalitatieve fietsenstallingen te voorzien kan men het nodige aantal autoparkeerplaatsen beperken, wat een positief gegeven is in het kader van het zuinig ruimtegebruik.

 

Er kan akkoord gegaan worden met een verhoging van de capaciteit van CCEP mits:

  • De nieuwe ontsluitingsweg naar de rotonde van de Ottergemsesteenweg-Zuid er zo snel als mogelijk komt
  • Men op zeer korte termijn reeds inzet op een omschakeling naar meer fietsgebruik door het personeel, meer bepaald door het installeren van veel meer diefstalveilige en kwalitatieve fietsenstallingen gericht op elektrische fietsen en speed-pedelecs, en men deze fietsen ook aanbiedt aan het personeel
  • Met vrachtverkeer zich houdt aan de hen opgelegde routes en timings, teneinde de school- en leefomgeving errond zo weinig mogelijk te belasten

 

3. Conclusie

Het voorliggende scopingadvies kan, mits aanvullingen/verduidelijking conform bovenstaande opmerkingen, gunstig geadviseerd worden.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Het college van burgemeester en schepenen moet over het ingediende scopingadvies een advies uitbrengen. Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand gecoördineerd advies van de Dienst Milieu en Klimaat en neemt het tot haar eigen motivatie.

Activiteit

AC34245 Adviseren en afleveren van omgevingsvergunningen en MER's

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen geeft een voorwaardelijk gunstig advies voor het 2de scopingsadvies voor het project ‘Hernieuwing van de bestaande activiteiten en uitbreiding van de productiecapaciteit van CCEP Belgium Gent’ ingediend door Coca-Cola European Partners Belgium BVBA, gevestigd in de Zwijnaardsesteenweg 811 te 9000 Gent, kadastraal bekend als Gent (afd. 24) sectie B 463 V

Artikel 2

Volgende aanbevelingen worden meegegeven:

Er kan akkoord gegaan worden met een verhoging van de capaciteit van CCEP mits:

  • De nieuwe ontsluitingsweg naar de rotonde van de Ottergemsesteenweg-Zuid er zo snel als mogelijk komt
  • Men op zeer korte termijn reeds inzet op een omschakeling naar meer fietsgebruik door het personeel, meer bepaald door het installeren van veel meer diefstalveilige en kwalitatieve fietsenstallingen gericht op elektrische fietsen en speed-pedelecs, en men deze fietsen ook aanbiedt aan het personeel
  • Met vrachtverkeer zich houdt aan de hen opgelegde routes en timings, teneinde de school- en leefomgeving errond zo weinig mogelijk te belasten