In het kader van het proces “Heraanleg wegen” is voorzien dat, na het voeren van overleg met de diverse diensten, aan de hand waarvan het voorontwerp en ontwerp worden opgemaakt, de plannen voor goedkeuring voorgelegd worden aan het bestuur. Op die manier kunnen, na goedkeuring, bepaalde stappen vervroegd genomen worden, zoals verspreiding van de plannen naar nutsmaatschappijen, eerste coördinatievergadering ter voorbereiding van de uitvoering, de terugkoppeling naar bewoners, …
Oorsprong van het dossier:
De halfverharding in gestabiliseerde porfier op fietssnelweg F7, aangelegd in 2016 en 2018 ter hoogte van het Parkbos, vanaf de Zoë Borluutbrug tot te Klossestraat, leidt schade door gebruik en weer.
De verharding is beschadigd door centimeters diepe fietssporen wat leidt tot plasvorming, vervuiling aan kledij, verlaagd comfort, verhoogd valrisico, stof, etc. Een bindend advies van Onroerend Erfgoed heeft destijds geleid tot de aanleg van deze halfverharding. De toenmalig ingeschatte levensduur was 5 jaar.
In 2022 heeft het Agentschap Onroerend Erfgoed zich akkoord verklaard met het vervangen van deze halfverharding door een bitumineuze verharding, afgewerkt met een bestrijking gebaseerd op gebroken steenpuin uit Noord-Frankrijk met de kleur “markies”.
Data IKZ vergaderingen:
18/01/2024
Consultatie bevolking:
geen
Uit te voeren werken
De huidige gebonden halfverharding wordt afgefreesd en gevangen door een onderlaag en toplaag in asfalt. Op de topplaag in asfalt wordt een éénlaagse bestrijking uitgevoerd met Markies steenslag.
Aan de contour van het fietspad zelf worden geen wijzigingen aangebracht.
De paaltjes die het fietspad beschermen worden vervangen volgens de laatste IPOD-richtlijnen.
Verhardingsbalans
Ongewijzigd.
Raming opgesplitst per opdrachtgever:
Totale raming: 168.108,93 EUR excl. BTW
Stad Gent: 56.036,31 EUR excl. BTW
Provincie Oost-Vlaanderen als meegaande partner: 56.036,31 EUR excl. BTW
MOW in de vorm van een subsidie aan de Stad Gent: 56.036,31 EUR excl. BTW
Gunstig mits voorwaarden:
Deze voorwaarden zijn opgenomen in het uitvoeringsbestek en zullen worden opgevolgd door de controleur van de werken.
Het projectgebied is gelegen binnen het Beschermd Cultuurhistorisch Landschap van de Kastelensite (zie: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/8951).
Het voorstel voorziet om de toplaag van de fietspaden in halfverharding te vervangen door een bitumineuze verharding, afgewerkt met een bestrijking gebaseerd op gebroken steenpuin uit Noord-Frankrijk met de kleur “markies”.
De bestaande paaltjes op het fietspad worden vervangen door nieuwe paaltjes met een meer sobere vormgeving.
De Dienst Stadsarcheologie en Monumentenzorg beoordeelt deze werken gunstig.
Gunstig mits voorwaarden:
Beide fietssnelwegen, Modderenmanpad en Oudespoorweg, moeten bereikbaar zijn/blijven voor hulpdiensten. Enkel overrijdbare of dynamisch verzinkbare palen zijn aanvaardbaar.
Het toekomstig fietspad van Rijvisschehof naar Modderenmanpad is reeds uitgevoerd. Dit best ook op het plan voorzien. Dit wordt binnenkort opgeleverd (01 maart). 3 foto’s hierbij.
Aan deze voorwaarde zal voldaan worden. Er wordt IPOD3 flexibele paaltjes voorzien.
Deze werken stemmen volledig overeen met afspraken die voorafgaand met het Mobiliteitsbedrijf waren gemaakt.
Keurt goed de bij dit besluit gevoegde ontwerpplannen voor het vervangen van de verharding op de Oudespoorweg en het Modderenmanpad (Fietssnelweg F7 Parkbos).