De nieuwe maatregelen die bij dit besluit getroffen worden, zijn: ten eerste het inrichten van 3 parkeerplaatsen voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummers 3-5. Ten tweede het inrichten van 2 taxistandplaatsen ter hoogte van de overzijde van huisnummers 3-5. Het onderbord omvat de tekst 'standplaatstaxi met machtiging Stad Gent’. Volgens het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer van 29 maart 2019 mag niemand een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente. Door het wijzigen van het onderbord naar een meer juridisch sluitende tekst, kan er geen discussie meer ontstaan over het feit of de parkeerplaats voor alle taxi’s is voorbehouden, dan wel voor taxi’s met een standplaatsmachtiging. Op grondgebied Gent is iedere parkeerplaats voor taxi’s een standplaats voorbehouden voor taxi’s met machtiging. Zowel de 3 parkeerplaatsen voor personen met een handicap als de 2 taxistandplaatsen worden ingericht als voorafname van de integrale heraanleg van de Petercelle-as, die ook na de heraanleg op deze locatie zullen voorzien worden. Deze voorbehouden plaatsen zijn momenteel voorzien op het Koophandelsplein, maar de zone daar wordt ingericht als laad- en loszone. Ten derde wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.
Bij collegebesluit van 27 oktober 2022 werden verkeersmaatregelen getroffen in kader van het creëren van meer en veiligere ruimte voor zowel voetgangers als fietsers in de zone Jakobijnenstraat, Ajuinlei en het kruispunt met Recollettenbrug, Gebroeders Vandeveldstraat en Recolettenlei: het inrichten van een fietsstraat tussen de Gebroeders Vandeveldestraat en Lindenlei en verder richting Coupure (Rechts), het signaleren van een afslagverbod richting het Koophandelsplein behalve voor vergunninghouders en bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P. Ter hoogte van Pekelharing wordt de uitzonderingsregel op het verplicht naar links afslaan gewijzigd alsook wordt binnen dezelfde visie de uitzonderingsregel op het eenrichtingsverkeer gewijzigd. Zo worden speedpedelecs zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.
Bij collegebesluit van 12 mei 2021 werd een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen aan de overzijde van huisnummers 19-31 ingericht in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats wordt door een erkende autodeelorganisatie gebruikt.
Bij collegebesluit van 19 januari 2017 werd in kader van het Circulatieplan Binnenstad Gent, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 februari 2016, de rijrichting op de Recollettenlei omgekeerd. Als compensatiemaatregel voor de parkeerplaatsen die werden verwijderd bij de uitbreiding van het autovrij gebied werd aan de twee bestaande parkeerplaatsen voor personen met een handicap een voorbehouden parkeerplaats toegevoegd. Dit reglement regulariseerde de bestaande toestand.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Recollettenlei, goedgekeurd in zitting van 27 oktober 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.