Terug
Gepubliceerd op 22/03/2024

2024_CBS_02767 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Recollettenlei - correctie en anti-parkeermaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 21/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 21/03/2024 - 08:53
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02767 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Recollettenlei - correctie en anti-parkeermaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_02767 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Recollettenlei - correctie en anti-parkeermaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit getroffen worden, zijn: ten eerste het inrichten van 3 parkeerplaatsen voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummers 3-5. Ten tweede het inrichten van 2 taxistandplaatsen ter hoogte van de overzijde van huisnummers 3-5. Het onderbord omvat de tekst 'standplaatstaxi met machtiging Stad Gent’. Volgens het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer van 29 maart 2019 mag niemand een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente. Door het wijzigen van het onderbord naar een meer juridisch sluitende tekst, kan er geen discussie meer ontstaan over het feit of de parkeerplaats voor alle taxi’s is voorbehouden, dan wel voor taxi’s met een standplaatsmachtiging. Op grondgebied Gent is iedere parkeerplaats voor taxi’s een standplaats voorbehouden voor taxi’s met machtigingZowel de 3 parkeerplaatsen voor personen met een handicap als de 2 taxistandplaatsen worden ingericht als voorafname van de integrale heraanleg van de Petercelle-as, die ook na de heraanleg op deze locatie zullen voorzien worden. Deze voorbehouden plaatsen zijn momenteel voorzien op het Koophandelsplein, maar de zone daar wordt ingericht als laad- en loszone. Ten derde wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 27 oktober 2022 werden verkeersmaatregelen getroffen in kader van het creëren van meer en veiligere ruimte voor zowel voetgangers als fietsers in de zone Jakobijnenstraat, Ajuinlei en het kruispunt met Recollettenbrug, Gebroeders Vandeveldstraat en Recolettenlei: het inrichten van een fietsstraat tussen de Gebroeders Vandeveldestraat en Lindenlei en verder richting Coupure (Rechts), het signaleren van een afslagverbod richting het Koophandelsplein behalve voor vergunninghouders en bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P. Ter hoogte van Pekelharing wordt de uitzonderingsregel op het verplicht naar links afslaan gewijzigd alsook wordt binnen dezelfde visie de uitzonderingsregel op het eenrichtingsverkeer gewijzigd. Zo worden speedpedelecs zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.

  • Bij collegebesluit van 12 mei 2021 werd een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen aan de overzijde van huisnummers 19-31 ingericht in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats wordt door een erkende autodeelorganisatie gebruikt.

  • Bij collegebesluit van 19 januari 2017 werd in kader van het Circulatieplan Binnenstad Gent, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 februari 2016, de rijrichting op de Recollettenlei omgekeerd. Als compensatiemaatregel voor de parkeerplaatsen die werden verwijderd bij de uitbreiding van het autovrij gebied werd aan de twee bestaande parkeerplaatsen voor personen met een handicap een voorbehouden parkeerplaats toegevoegd. Dit reglement regulariseerde de bestaande toestand.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Recollettenlei, goedgekeurd in zitting van 27 oktober 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Recollettenlei.