In het college van burgemeester en schepenen van 11 juni 2020 werd beslist de bevoegdheid om aan het gebruik van een zaal (al dan niet voor een bepaalde activiteit) de voorwaarde van een voorafgaande tegensprekelijke plaatsbeschrijving te verbinden (zoals bepaald in artikel 5 §4 van het Algemeen huishoudelijk reglement voor het gebruik van zalen van de Stad Gent) en om een ingebruikname toe te staan (zoals bepaald in artikel 6 §2, c van het Algemeen huishoudelijk reglement voor het gebruik van zalen van de Stad Gent) aan de algemeen directeur te delegeren. Er werd aan de algemeen directeur een mogelijkheid gelaten tot subdelegatie aan andere door haar nader te bepalen personeelsleden.
Volgende voorwaarden werden vastgesteld:
§1. Het college van burgemeester en schepenen delegeert de bevoegdheid om aan het gebruik van een zaal (al dan niet voor een bepaalde activiteit) de voorwaarde van een voorafgaande tegensprekelijke plaatsbeschrijving te verbinden (zoals bepaald in artikel 5 §4 van het Algemeen huishoudelijk reglement voor het gebruik van zalen van de Stad Gent) aan de algemeen directeur.
§2. Het college van burgemeester en schepenen delegeert de bevoegdheid om een ingebruikname toe te staan (zoals bepaald in artikel 6 §2, c van het Algemeen huishoudelijk reglement voor het gebruik van zalen van de Stad Gent) aan de algemeen directeur. Het college van burgemeester en schepenen blijft evenwel bevoegd om:
a) een ingebruikname te weigeren, ongeacht de reden van weigering. Onder weigering wordt evenwel niet begrepen:
- de loutere vaststelling van de onbeschikbaarheid van een zaal op een bepaalde datum;
- de loutere vaststelling dat de aanvrager zonder enige twijfel niet behoort tot de specifieke doelgroep bepaald in het toepasselijk bijzonder huishoudelijk reglement;
- de loutere vaststelling dat de zaal wordt aangevraagd voor een activiteit die zonder enige twijfel uitdrukkelijk wordt uitgesloten in het Algemeen huishoudelijk reglement voor het gebruik van zalen van de Stad Gent of in het toepasselijk bijzonder huishoudelijk reglement.
b) te beslissen over de toelating of weigering wanneer de gedelegeerd bevoegde door twijfel of om welke reden dan ook geen beslissing kan nemen.
c) in alle gevallen te beslissen over de toelating of weigering tot ingebruikname van de zalen in het Stadhuis.
§3. Bij het uitoefenen van deze bevoegdheden wordt rekening gehouden met de voorwaarden zoals opgenomen in het Algemeen huishoudelijk reglement voor het gebruik van zalen van de Stad Gent.
§4. De aan de algemeen directeur gedelegeerde bevoegdheden kunnen het voorwerp uitmaken van een subdelegatie aan andere door haar nader te bepalen personeelsleden.
§5. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen over de uitvoering van deze bevoegdheden.
§6. Deze delegaties zullen in werking treden op 01/07/2020.
Deze subdelegatie werd gegeven bij besluit van de algemeen directeur van 15 juni 2020. Daarbij werd de bevoegdheid doorgedelegeerd aan
1) de personeelsleden van de Cultuurdienst,
2) de heer Stefan Van Hove, directeur Dienst Ontmoeten en Verbinden, en plaatsvervanger
3) mevrouw Kathleen Snoeck, directeur Jeugddienst, en plaatsvervanger
4) mevrouw Els Mechant, directeur Groendienst, en plaatsvervanger
5) de heer Adelbrecht Haenebalcke, departementshoofd Departement Onderwijs, Opvoeding en Jeugd, en plaatsvervanger
6) mevrouw Doreen Gaublomme, directeur IVA Historische Huizen Gent, en plaatsvervanger
7) aan de personeelsleden van de Dienst Werk
8) mevrouw Anja Van den Durpel, directeur Dienst Internationale relaties en netwerken, en plaatsvervanger
onder de volgende voorwaarden:
§1. De individuele delegaties betreffen steeds welbepaalde zalen die beheerd worden door de dienst of het departement waarvan de gedelegeerde het dienst- of departementshoofd is. Deze zalen werden bepaald door het college van burgemeester en schepenen op 11 juni 2020;
§2. Bij het uitoefenen van de bevoegdheden wordt rekening gehouden met de voorwaarden zoals opgenomen in het Algemeen huishoudelijk reglement voor het gebruik van zalen van de Stad Gent;
§3. De bij deze delegatie bevoegde personen rapporteren zesmaandelijks aan de algemeen directeur over de uitoefening van deze bevoegdheden, waarbij voor elke aanvraag minstens de gegevens worden meegedeeld zoals vastgesteld door de algemeen directeur.
In de delegatie van college naar de algemeen directeur werd een rapportering over de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheid voorzien.
Gedurende 2023 werden in totaal 106.514 aanvragen voor terbeschikkingstelling van zalen verwerkt, waarvan:
- Dienst Ontmoeten en Verbinden 28.514 aanvragen toegestaan
- Departement Onderwijs, Opvoeding en Jeugd 71.061 aanvragen toegestaan
- Cultuurdienst 3.695 aanvragen toegestaan
- Groendienst 70 aanvragen toegestaan
- Historische Huizen 2.726 aanvragen toegestaan
- Balenmagazijn (Dienst Werk) 448 aanvragen toegestaan
Het Vredeshuis heeft geen zaalverhuur meer.
De lijsten van de verschillende diensten, met vermelding van specifieke gegevens per aanvraag zijn als bijlage toegevoegd.
Neemt kennis van de bij dit besluit gevoegde rapporteringen over de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheid inzake de terbeschikkingstelling van zalen in 2023.