Terug
Gepubliceerd op 22/03/2024

2024_CBS_02771 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Offerlaan - correctie en nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 21/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 21/03/2024 - 08:53
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02771 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Offerlaan - correctie en nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling 2024_CBS_02771 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Offerlaan - correctie en nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, zijn de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap tegenover huisnummer 3 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

    Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 22 december 2022 werden de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van M2/M4 naar respectievelijk M11/M17 veranderd. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval. Tot slot is de D1f verwijderd aan het kruispunt met de R40 omdat deze geen verkeerskundige meerwaarde heeft.

  • Bij collegebesluit van 25 november 2021 werd de tegenstrijdige voorrangsituatie aangepast. De Neermeerskaai heeft voorrang op de Offerlaan door het verkeersbord B15a. Op de Offerlaan ontbreken haaientanden en een B1. We kozen om de haaientanden en B1 toe te voegen op de Offerlaan om de fietsers die van de fietssuggestiestroken komen naar het dubbelrichtingsfietspad meer comfort te geven. Bijkomende kwam er een voetgangersoversteek om de toegankelijkheid van de bibliotheek te verbeteren.

  • Bij collegebesluit van 22 augustus 2018 werd een verhoogde inrichting aan het kruispunt Neermeerskaai - Offerlaan - Noorderdoorgang ingericht en het niet terug voorzien van de gele onderbroken strepen op de locatie waar de verhoogde inrichting komt te liggen.

  • Bij collegebesluit van 17 augustus 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd, waarbij één nieuwe maatregel werd ingevoerd. Dit is de aanpassing van de verkeersborden voor het aanduiden van het eenrichtingsverkeer. Het eenrichtingsverkeer werd aangeduid door de verkeersborden C33 en C5, maar door de gewijzigde wetgeving en het verkeersbord C5 dat verouderd is, is het aangewezen dit te vervangen door de verkeersborden F19 en C1.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Offerlaan, goedgekeurd in zitting van 22 december 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Offerlaan.