Terug
Gepubliceerd op 22/03/2024

2024_CBS_02777 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Siervogelstraat - diverse maatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 21/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 21/03/2024 - 08:53
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02777 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Siervogelstraat - diverse maatregelen - Vaststelling 2024_CBS_02777 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Siervogelstraat - diverse maatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, zijn ten eerste de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische deelwagens ter hoogte van de huisnummers 125-149 van de Goudvinkstraat, gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.

    Ten tweede wordt een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht, ook ter hoogte van ter hoogte van de huisnummers 125-149 van de Goudvinkstraat, in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

    Ten derde wordt in de Siervogelstraat het bestaande woonerfstatuut opgeheven aangezien dit statuut in het wegdeel ten oosten van de verkeersfilter (ter hoogte van huisnummer 3) niet strookt met de vele parkeerbewegingen van voertuigen naar en van de haakse parkeerplaatsen ten noorden en ten zuiden van dit wegdeel en van de afvalwagen van IVAGO naar en van de afvalcontainers ten zuidoosten van dit wegdeel. Het is er dan ook te onveilig om kinderen te laten spelen en fietsen. Het kabinet wenst in dergelijke parkeerzones geen woonerf. Bovendien waren er fouten in de signalisatie van dit woonerf.

    Ten vierde wordt het overbodige onderbord ‘Uitgezonderd brandweerauto’s’ bij het C3-bord bij de verkeersfilter ter hoogte van huisnummer 3 verwijderd. Aangezien dit wegdeel als een park is ingericht en ten westen van de straat ook overgaat in het Malpertuuspark, worden ook fietsers en bestuurders van speed pedelecs hier niet toegelaten.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 7 februari 2019 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden er geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Siervogelstraat, goedgekeurd in zitting van 7 februari 2019, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Siervogelstraat.