Terug
Gepubliceerd op 22/03/2024

2024_CBS_02774 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Mimosastraat - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 21/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 21/03/2024 - 08:53
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02774 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Mimosastraat - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling 2024_CBS_02774 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Mimosastraat - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 152 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 1 februari 2024 werden als nieuwe maatregelen getroffen: ten eerste de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 140-146B gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

    Ten tweede werden 2 voorbehouden parkeerplaatsen ingericht voor elektrische of hybride elektrische deelwagens ter hoogte van huisnummer 177 (ten oosten van Hogekouterstraat 52) gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.

    Ten derde werd een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht hoogte van de huisnummers 36 en 38 in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 3 november 2022 werden er nieuwe maatregelen getroffen in kader van de definitieve heraanleg van de Hippoliet Van Peenestraat. Het projectgebied van de heraanleg Hippoliet Van Peenestraat start vanaf de Petrus de Broestraat tot aan de Mimosastraat en het vrijliggend fietspad parallel aan de Hippoliet van Peenestraat; een fietspad dat deel uitmaakt van het Westerringspoor. Ook de kruispunten met de Mimosastraat en de Petrus de Broestraat werden hierin opgenomen. Ter hoogte van de Mimosastraat werden de fietsers en voetgangers op het Westerringspoor in de voorrang gestoken uniform aan de kruisingen van het Westerringspoor met de Morekstraat en de Westergemstraat. Dit kruispunt werd verhoogd aangelegd waarbij er ook de nodige haaientanden, voorrangsborden en markering werd voorzien zodat de voorrangsregeling duidelijk zichtbaar is voor alle weggebruikers.

    Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer plichtig is.

  • Bij collegebesluit van 9 december 2021 is een parkeerverbod ingesteld door middel van gele onderbroken belijning ter hoogte van huisnummer 89. Door de heraanleg van de Narcisstraat als woonerf wordt de inrit tot de Narcisstraat uitgestulpt, waardoor de de Mimosastraat ter hoogte van huisnummer 89 versmalt. Om kruisend verkeer mogelijk te houden wordt hier een parkeerverbod ingesteld.

  • Bij collegebesluit van 15 juli 2021 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingesteld ter hoogte van huisnummer 87 vermits de aanvrager voldeed aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

  • Bij collegebesluit van 15 april 2021, is er een voorbehouden parkeerplaats ingericht voor autodelen ter hoogte van huisnummers 71-73 in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 17 januari 2019 werd een asverschuiving ingevoerd door middel van parkeerverboden en het plaatsen van fietsenstallingen ter hoogte van huisnummers 27, 40, overzijde 48, 67, 70 en 98. Er heerst een hoge fietsparkeerdruk op deze locatie. Het werd dan ook nodig geacht om hier een fietsenstalling te voorzien. De noodzakelijke snelheidsbeheersing in deze straat kan door asverschuivingen met wisselende parkeerstroken in te passen. Door het plaatsen van fietsenstallingen met beugels aan de kop van de parkeerstroken blijft ook de snelheidsremming overdag overeind.

  • Bij collegebesluit van 21 september 2017 werd een gele onderbroken streep voorzien ter hoogte van huisnummer 26 om de toegang tot de eigendom met een rolstoel(wagen) te garanderen.

  • Bij collegebesluit van 10 november 2016 werden in kader van het parkeerplan 2020 van de Stad Gent de parkeerplaatsen op de Mimosastraat van huisnummer 141 tot huisnummer 127 betalend.

  • Bij collegebesluit van 16 juni 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Mimosastraat, goedgekeurd in zitting van 1 februari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Mimosastraat.