De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische deelwagens ter hoogte van huisnummers 64-68 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. En alsook de wijziging van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen naar een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 70. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
Bij collegebesluit van 28 maart 2024 werd het onderbord VIId ‘taxi’, dat aangeeft dat het parkeren voorbehouden is voor taxi’s, aangepast naar ‘standplaatstaxi met machtiging Stad Gent’. Volgens het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer van 29 maart 2019 mag niemand een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente. Door het wijzigen van het onderbord naar een meer juridisch sluitende tekst, kan er geen discussie meer ontstaan over het feit of de parkeerplaats voor alle taxi’s is voorbehouden, dan wel voor taxi’s met een standplaatsmachtiging. Op grondgebied Gent is iedere parkeerplaats voor taxi’s een standplaats voorbehouden voor taxi’s met machtiging.
Bij collegebesluit van 10 maart 2023 werd een vaste taxistandplaats ingericht ter hoogte van de Overpoortstraat/Normaalschoolstraat. Dit wil zeggen dat er binnen een wandelafstand van 200 meter geen klanten mogen opgepikt worden door straattaxi's. De klant betaalt bijgevolg het door het stadsbestuur vastgelegde tarief.
Bij collegebesluit van 8 september 2022 werd een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen gewijzigd naar een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 51-51B. Gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Op 24 augustus 2022 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel.
Bij collegebesluit van 9 september 2021 werd volgende maatregel getroffen: het verbieden van vergunninghouders tot het autovrije gebied om rechts af te slaan naar de Overpoortstraat komende uit de richting van de Sint-Lievenslaan. Dit is een flankerende maatregel bij het inrichten van éénrichtingsverkeer staduitwaarts in de Overpoortstraat. Fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen deze afslagbeweging wel nog maken gezien zij toegelaten zijn om in tegenrichting te rijden in de Overpoortstraat. Verder werd ook de bestaande toestand geregulariseerd.
Bij collegebesluit van 15 april 2021 werd een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen gewijzigd naar een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van huisnummer 51. Dit betrof een correctie in het aanvullend reglement, omdat de signalisatie op het terrein reeds gewijzigd was. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Op 26 maart 2021 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel.
Bij collegebesluit van 25 februari 2021 werd een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen en een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 70, gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Op 14 december 2020 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel.
Bij collegebesluit van 17 september 2020 werd de bestaande toestand geregulariseerd in het gedeelte tussen het kruispunt met de Isabellakaai/de Stropkaai (exclusief kruispunt) en het kruispunt met de Jan Frans Willemsstraat (exclusief kruispunt) en werd één nieuwe maatregel getroffen. Dit was de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 51-51B gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Op 1 september 2020 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gewestweg Citadellaan, goedgekeurd in zitting van 28 maart 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.