Bij dit collegebesluit worden in kader van de toplaagvernieuwing van de Brabantdam volgende nieuwe maatregelen getroffen: ten eerste het wijzigen van de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van M12/M18 naar respectievelijk M11/M17 in het deel tussen de Vlaanderenstraat en de Belgradostraat. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval. De tweede maatregel is uitsluitend een correctie van het reglement. De oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van huisnummer 24 in de richting van de Belgradostraat ontbreekt in dit reglement en wordt toegevoegd.
Bij collegebesluit van 13 juli 2023 werden maatregelen getroffen die kaderen in de definitieve inrichting van de TIOD ter hoogte van de verkeersfilter Hippoliet Lippensplein en die het comfort en de veiligheid van voetgangers en fietsers verhogen.
Voor het gemotoriseerd verkeer blijft het verkeersjuridisch statuut van de verkeersfilter gelijk en er worden geen rijrichtingen veranderd. We bestendigen de bestaande signalisatie.
Er worden zo weinig mogelijk verkeerspaaltjes voorzien. Er zijn er nog enkele nodig om parkeren te beletten en ervoor te zorgen dat het verkeerfiltersysteem werkt . Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Die paaltjes worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.
Er worden parkeermaatregelen genomen waarbij ter hoogte van de Kuiperskaai het parkeren van kant gewisseld wordt naar de kant van de even huisnummers. Na de voetpaduitstulping voorzien we drie plaatsen voor kort-parkeren. Daarnaast voorzien we nog twee reguliere parkeerplaatsen. We voorzien na deze vijf parkeerplaatsen een verdrijvingsvlak, zodat de drie bestaande parkeerplaatsen tussen de bomen (waarvan 1 MVPP) toegankelijk blijven. Verderop in de Kuiperskaai wordt het parkeren t.h.v. huisnr. 33 tot 37 niet aangepast
Daarnaast wijzigen we de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere masse een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.
Het verplicht voorrang verlenen voor geautoriseerde weggebruikers richting oostelijke richting wordt geregulariseerd als ook het eenrichtingsverkeer dat verdergaat in de Kuiperskaai op een beter zichtbare locatie aangeduid.
Bij collegebesluit van 26 januari 2017 werd in het kader van het Circulatieplan Binnenstad Gent, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 februari 2016, het Hippoliet Lippensplein afgesloten voor gemotoriseerd verkeer in oost-westelijke richting. Deze maatregel gold niet voor fietsers, bromfietsers, speedpedelecs en vergunninghouders op de as Brabantdam. Deze maatregel gold niet voor fietsers, bromfietsers, speedpedelecs, bussen, taxi's en prioritaire voertuigen op de as Lange Boomgaardstraat-Kuiperskaai. Dit reglement regulariseerde de bestaande toestand.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Hippoliet Lippensplein, goedgekeurd in zitting van 13 juli 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.