Terug
Gepubliceerd op 28/06/2024

2024_CBS_06517 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Hippoliet Lippensplein - toplaagvernieuwing - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 27/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 27/06/2024 - 08:41
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Afwezig

Bram Van Braeckevelt, schepen

Verontschuldigd

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_06517 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Hippoliet Lippensplein - toplaagvernieuwing - Vaststelling 2024_CBS_06517 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Hippoliet Lippensplein - toplaagvernieuwing - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit worden in kader van de toplaagvernieuwing van de Brabantdam volgende nieuwe maatregelen getroffen: ten eerste het wijzigen van de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van M12/M18 naar respectievelijk M11/M17 in het deel tussen de Vlaanderenstraat en de Belgradostraat. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval. De tweede maatregel is uitsluitend een correctie van het reglement. De oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van huisnummer 24 in de richting van de Belgradostraat ontbreekt in dit reglement en wordt toegevoegd.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 13 juli 2023 werden maatregelen getroffen die kaderen in de definitieve inrichting van de TIOD ter hoogte van de verkeersfilter Hippoliet Lippensplein en die het comfort en de veiligheid van voetgangers en fietsers verhogen.

    • Voor het gemotoriseerd verkeer blijft het verkeersjuridisch statuut van de verkeersfilter gelijk en er worden geen rijrichtingen veranderd. We bestendigen de bestaande signalisatie.

    • Er worden zo weinig mogelijk verkeerspaaltjes voorzien. Er zijn er nog enkele nodig om parkeren te beletten en ervoor te zorgen dat het verkeerfiltersysteem werkt . Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Die paaltjes worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.

    • Er worden parkeermaatregelen genomen waarbij ter hoogte van de Kuiperskaai het parkeren van kant gewisseld wordt naar de kant van de even huisnummers. Na de voetpaduitstulping voorzien we drie plaatsen voor kort-parkeren. Daarnaast voorzien we nog twee reguliere parkeerplaatsen. We voorzien na deze vijf parkeerplaatsen een verdrijvingsvlak, zodat de drie bestaande parkeerplaatsen tussen de bomen (waarvan 1 MVPP) toegankelijk blijven. Verderop in de Kuiperskaai wordt het parkeren t.h.v. huisnr. 33 tot 37 niet aangepast

    • Daarnaast wijzigen we de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere masse een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.

    • Het verplicht voorrang verlenen voor geautoriseerde weggebruikers richting oostelijke richting wordt geregulariseerd als ook het eenrichtingsverkeer dat verdergaat in de Kuiperskaai op een beter zichtbare locatie aangeduid.

  • Bij collegebesluit van 26 januari 2017 werd in het kader van het Circulatieplan Binnenstad Gent, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 februari 2016, het Hippoliet Lippensplein afgesloten voor gemotoriseerd verkeer in oost-westelijke richting. Deze maatregel gold niet voor fietsers, bromfietsers, speedpedelecs en vergunninghouders op de as Brabantdam. Deze maatregel gold niet voor fietsers, bromfietsers, speedpedelecs, bussen, taxi's en prioritaire voertuigen op de as Lange Boomgaardstraat-Kuiperskaai. Dit reglement regulariseerde de bestaande toestand.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Hippoliet Lippensplein, goedgekeurd in zitting van 13 juli 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Hippoliet Lippensplein.