Bij dit collegebesluit worden in het kader van de toplaagvernieuwing volgende nieuwe maatregelen getroffen: ten eerste het wijzigen van de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van M2/M4 naar respectievelijk M11/M17 in het gedeelte tussen het Sint-Annaplein en de Belgradostraat. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval. De tweede maatregel is louter een correctie van het reglement. Ter hoogte van het kruispunt met de Belgradostraat en het Sint-Annaplein liggen oversteekplaatsen voor voetgangers. Deze worden hernomen in kader van de toplaagvernieuwing. Aangezien deze ontbreken in dit reglement worden beide oversteekplaatsen voor voetgangers toegevoegd aan dit reglement. Ten derde wordt het onderbord Xc aangepast bij de parkeerplaatsen met parkeersensoren ter hoogte van huisnummer 73 tot en met huisnummers 79-99 van 12 meter naar 14 meter, zodat de afstand op het onderbord overeenstemt met de lengte van de parkeerplaatsen. Ten vierde worden de bestaande anti-parkeermaatregelen ter hoogte van huisnummer 92 en 96 niet meer terug aangebracht, aangezien de rijbaanbreedte voldoende breed is om vlot in en uit de garage te rijden. Ten vijfde wordt ter hoogte van huisnummer 119 en ter hoogte van het kruispunt met de Sint-Kristoffelstraat (aan beide zijden van het kruispunt) een denkbeeldige rand van de rijbaan aangebracht. Ten zesde worden de gele onderbroken strepen ter hoogte van huisnummers 98-98F tot huisnummers 100-100D aan de kant van de pare huisnummers verwijderd uit dit reglement als correctie, aangezien deze al enige tijd niet meer op terrein aanwezig zijn. De laatste maatregel betreft louter een correctie van dit reglement. De signalisatie ter hoogte van het kruispunt met Sint-Annaplein ontbreekt in dit reglement en wordt toegevoegd. Het gaat om de verkeersborden B1, D1 en C1 en de haaientanden als wegmarkering.
Bij collegebesluit van 7 december 2023 werden enerzijds 2 ultrakortparkeerplaatsen omgevormd naar parkeerplaatsen met parkeersensoren ingericht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord 'max 30 min van 7u tot 19u' en onderbord Xc ter hoogte van huisnummer 73 tot en met huisnummers 79-99 en anderzijds 2 ultrakortparkeerplaatsen omgevormd naar 1 parkeerplaats met parkeersensoren ingericht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord 'max 30 min van 7u tot 19u' en onderbord Xc ter hoogte van huisnummers 160-162 in het kader van de uitrol van het proefproject Shop &Go in uitvoering van het Parkeerplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 november 2014. Ter hoogte van de ‘shop & go zone’ wordt een infobord voorzien waarop de modaliteiten van de betreffende parkeerplaatsen opgenomen worden. Volgens het Parkeerplan omvat het nieuwe parkeerbeleid: ‘Streef naar een betere benutting van het beschikbare parkeeraanbod’, dit via ‘Onderzoek naar geautomatiseerde handhaving: Nieuwe trends in geautomatiseerde handhaving (bijvoorbeeld parkeersensoren, kentekenparkeren, …) worden van nabij opgevolgd. De Stad zal starten met een proefproject waarbij parkeersensoren worden gebruikt op laad- en loszones. Deze parkeersensoren monitoren de effectieve parkeerduur waardoor men de handhaving op een efficiënte en gerichte manier kan bijsturen’. Deze parkeerplaatsen staan ten dienste van bezoekers die snel iets willen brengen of ophalen. Ze worden op specifieke plaatsen aangelegd om in deze korte parkeerbehoefte te voorzien, waarmee volgende effecten beoogd worden: verhogen van de parkeerrotatie, verhogen van de parkeerkans, verhogen van de gastvrijheid, voorkomen van 'overstays' (parkeergedrag beïnvloeden), ‘overstays’ efficiënter monitoren en handhaven.
Bij collegebesluit van 13 juli 2023 werden maatregelen getroffen die kaderen in de definitieve inrichting van de TIOD ter hoogte van de verkeersfilter Hippoliet Lippensplein en die het comfort en de veiligheid van voetgangers en fietsers verhogen.
- Voor het gemotoriseerd verkeer bleef het verkeersjuridisch statuut van de verkeersfilter gelijk en er werden geen rijrichtingen veranderd. De bestaande signalisatie werd bestendigd.
- Er werden zo weinig mogelijk verkeerspaaltjes voorzien. Er zijn er nog enkele nodig om parkeren te beletten en ervoor te zorgen dat het verkeerfiltersysteem werkt . Tevens werden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Die paaltjes werden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.
- Er werden parkeermaatregelen genomen waarbij ter hoogte van de Kuiperskaai het parkeren van kant gewisseld werd naar de kant van de even huisnummers. Na de voetpaduitstulping werden er we drie plaatsen voor kort-parkeren voorzien. Daarnaast werden nog twee reguliere parkeerplaatsen voorzien. Na deze vijf parkeerplaatsen werd een verdrijvingsvlak voorzien, zodat de drie bestaande parkeerplaatsen tussen de bomen (waarvan 1 MVPP) toegankelijk blijven. Verderop in de Kuiperskaai werd het parkeren t.h.v. huisnrummer 33 tot 37 niet aangepast.
- De onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) werden gewijzigd naar respectievelijk M11/M17. Speedpedelecs werden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere masse een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.
Bij collegebesluit van 3 december 2020 werd als nieuwe maatregel getroffen, het verwijderen van de autodeelplaatsen ter hoogte van huisnummers 80-84, aangezien deze niet meer in gebruik zijn.
Bij collegebesluit van 30 april 2020 werd een regularisatie uitgevoerd van de bestaande toestand nav het plaatsen van een fietsenstalling met signalisatie ter hoogte van huisnummer 201.
Bij collegebesluit van 29 november 2018 werd als maatregel de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 205-241 ingevoerd.
Bij collegebesluit van 22 maart 2018 werd op de Brabantdam ter hoogte van het kruispunt met de Zuidstationstraat een afslagverbod geplaatst. Dit om de rijrichtingen op de Zuidstationstraat te verduidelijken. Deze beperking geldt niet voor fietsers, bussen en taxi's.
Bij collegebesluit van 7 december 2017 werden twee parkeerplaatsen voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 80 tot huisnummer 84.
Bij collegebesluit van 23 november 2017 werd het parkeerverbod ter hoogte van het kruispunt met de Pieter Vanderdoncktdoorgang uitgebreid met vier meter, dit om de politiediensten toe te laten halt te houden bij interventies.
Bij collegebesluit van 18 mei 2017 werd om de doorgang te reglementeren voor het openbaar vervoer, alsook voor de shuttle bussen voor het autovrij gebied, de busbaan doorgetrokken vanaf de knip Koophandelsplein tot aan de knip Hippoliet Lippensplein, op de straatdelen waar regulier verkeer slechts in één rijrichting is toegelaten.
Bij collegebesluit van 15 september 2016 werden de bestaande bewoners- en ultrakortparkeerplaatsen geregulariseerd.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Brabantdam, goedgekeurd in zitting van 7 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.