Terug
Gepubliceerd op 28/06/2024

2024_CBS_06513 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Kasteellaan - correcties en nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 27/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 27/06/2024 - 08:40
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Afwezig

Bram Van Braeckevelt, schepen

Verontschuldigd

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_06513 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Kasteellaan - correcties en nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen - Vaststelling 2024_CBS_06513 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Kasteellaan - correcties en nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4, § 1, 2de lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit getroffen worden, zijn: de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 371-371A tot en met huisnummers 367-367D gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Op 17/06/2024 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel. Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is. De laatste maatregel is uitsluitend een correctie van dit reglement. De tekst 'en ter hoogte van de aftakking naar station Dampoort' wordt verwijderd uit het artikel met betrekking tot de oversteekplaats voor voetgangers, aangezien deze oversteekplaats voor voetgangers reeds op het terrein verwijderd werd.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 20 oktober 2022 werd een deel van dit reglement rechtgezet van gewestweg naar gemeenteweg. Het deel van de Kasteellaan, gelegen tussen de Heernislaan en de Tweebruggenstraat, valt onder het deel gemeenteweg. Dit wordt rechtgezet door de artikelen die geen betrekking hebben op de gewestweg in dit reglement te verwijderen. Daarnaast werd er een aanpassing gedaan aan het artikel met betrekking tot de fietspadmarkeringen. Er is een toevoeging van het deel tussen huisnummer 281 en huisnummer 295, en er is een aanpassing van het huisnummer 353 naar huisnummer 349.

  • Bij collegebesluit van 25 augustus 2022 werden enkele verdrijvingsvlakken aangebracht in de noordwestelijke hoek van de autocarparking. Hierdoor ontstaat meer ruimte om bagage in of uit te laden. In een latere fase worden nog een schuilhuisje, een verwelkoming- en infobord en de dienstregeling van de touringbussen (o.a. FLIXBUS) geplaatst om het comfort van (Europese) busreizigers te vergroten.

  • Bij collegebesluit van 17 juni 2021 werden 2 verkeersborden E9d + onderbord ' betalend' + desbetreffende opgaande en neergaande pijl geplaatst. Dit om de parkeerreglementering sluitend te maken op de betalende parking voor autocars.

  • Bij collegebesluit van 5 december 2019 werd de signalisatie aangepast op de fietstunnel en toegang tot de fietsstalling van de NMBS. Enkel de toegang tot de tunnel kreeg een verbod voor motorfietsen klasse B. De rest van de wegenis behoudt het statuut dat op de R40 geldt.

  • Bij collegebesluit van 10 juli 2019 werd een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen duidelijker gesignaleerd ter hoogte van huisnummer 82, aan de kant van de middenberm.

  • Bij collegebesluit van 18 oktober 2018 werd een bord C11 op de brug voorzien om fietsers te ontmoedigen in tegenrijrichting te rijden naar het dubbelrichtingsfietspad in de Tweebruggenstraat.

  • Bij collegebesluit van 13 september 2018 werd de parkeerstrook onderbroken ter hoogte van huisnummer 75, dit om het in- en uitrijden van de garage ter hoogte van hetzelfde huisnummer te vrijwaren.

  • Bij collegebesluit van 24 mei 2018 werd de signalisatie voor de fietsverbinding onder de spoorweg ter hoogte van het station Dampoort ingevoerd. Deze takt aan op de Gandastraat. Aanvullend wordt ook de signalisatie voor de oostelijke ventweg die naar de parking voor autocars leidt ingevoerd.

  • Bij collegebesluit van 21 september 2017 werd ter hoogte van huisnummer 95 twee parkeerplaatsen voorbehouden voor autodelen en een parkeerplaats voor elektrische voertuigen ingericht. Daarnaast werd ook ter hoogte van huisnummer 54 de halte voor schoolbussen omgevormd tot fietsparkeervak. Dit werd uitgevoerd op vraag van de school.

  • Bij collegebesluit van 2 februari 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en in kader van het Circulatieplan Binnenstad Gent, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 februari 2016, werd eenrichtingsverkeer ingevoerd op de Kasteellaan, gedeelte begrepen tussen de Visserij en de Ferdinand Lousbergskaai. Deze maatregel geldt niet voor fietsers, bussen, taxi's, prioritaire voertuigen en huisvuilophaalwagens.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gewestweg Kasteellaan, goedgekeurd in zitting van 20 oktober 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gewestweg Kasteellaan.