Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikel 15.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.
Het college van burgemeester en schepenen verleent tijdelijk de vergunning en legt bijzondere voorwaarden op.
WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?
Eiland Zwijnaarde NV met als contactadres Voldersstraat 1, 9000 Gent en De heer Frank Van Goethem met als contactadres Voldersstraat 1, 9000 Gent hebben een aanvraag (OMV_2024025189) ingediend bij het college van burgemeester en schepenen op 28 februari 2024.
De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen handelt over:
• Onderwerp: het uitbreiden van de tijdelijke maaiveldparking op eiland Zwijnaarde
• Adres: Bertha De Vriesestraat en Marthe Versichelenstraat, 9052 Gent
• Kadastrale gegevens: afdeling 24 sectie B nrs. 556C, 561F, 562A, 563C, 641C en 642F
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 15 maart 2024.
De aanvraag volgde de vereenvoudigde procedure.
Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 24 april 2024.
OMSCHRIJVING AANVRAAG
1. BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag omvat het uitbreiden van de tijdelijke maaiveldparking op eiland Zwijnaarde.
Het bedrijventerrein Eiland Zwijnaarde of ‘Tech Lane’ bevindt zich aan de kruising van E17 en E40 ten zuiden van de kernstad. De projectsite is ontsloten via R4 en maakt deel uit van een reeks van grootschalige bedrijvensite langs de zuidelijke stadsring (The Loop, Technologiepark, Maria Middelares, The Planet Group arena). Het bedrijventerrein is volledig omgeven door water. De Ringvaart en het sluizencomplex van Merelbeke begrenzen het bedrijventerrein aan de noordzijde. Het Scheldekanaal flankeert het terrein aan de westzijde. De oude Tijarm met zijn natuurlijke oeverstrook begrenzen de site aan de oostzijde. Ten zuiden van Eiland Zwijnaarde bevinden zich nog een aantal bedrijven die via Scheldekanaaltragel ontsluiten naar de verbindingsweg Zwijnaarde – Merelbeke. De E40 doorkruist het bedrijventerrein en deelt het op in twee delen. Het noordelijk deel zal worden ontwikkeld door De Vlaamse Waterweg nv (voormalig W&Z). De ontwikkeling van het zuidelijk deel wordt opgenomen door NV Eiland Zwijnaarde en ALINSO.
Het terrein is momenteel ontsloten via een rotonde met op- en afrit van R4.. Aan de rotonde start een ‘rondweg’ waarvan de twee uiteinden de E40 kruisen aan oost- en westzijde van het terrein. Het noordelijk deel van Eiland Zwijnaarde wordt verder ontsloten via twee doodlopende wegen. Het zuidelijk deel is voorzien van een interne ontsluitingslus. De fietspadeninfrastructuur sluit aan op deze langs de Tijarm en de landschapsheuvel.
Op 22 februari 2018 werd een vergunning verkregen voor het onder meer inrichten van de maaiveldparking. De geldigheidsduur van dit onderdeel is beperkt tot 10 jaar. De vergunning voor de maaiveldparking eindigt op 22 februari 2028.
Huidige aanvraag betreft een uitbreiding van de tijdelijke maaiveldparking MVP01 bis. De nieuwe, voorliggende vergunningsaanvraag betreft opnieuw de aanvraag voor een tijdelijke vergunning. En dit voor een periode van ca 4 jaar. Indien voor dezelfde vervaldatum als MVP01 gekozen wordt, zou de vervaldatum ook kunnen genomen worden op 22 februari 2028.
Het toewijzingsproces voor het ontwerp en de bouw van deze parkeergebouwen is lopende. In de opdrachtdocumenten daarvan is opgenomen dat het eerste parkeergebouw moet gebouwd zijn tegen (het voorjaar van) 2027. Na de oplevering van het eerste parkeergebouw is het aldus mogelijk om de maaiveldparkings – minstens deels – te verwijderen.
De ritmiek van MVP01 blijft behouden en wordt doorgetrokken over MVP01bis. Er wordt geen nieuwe inrit noch een nieuwe toegangscontrole aangelegd voor de ontsluiting van MVP01bis. Alle ontsluiting zal gebeuren via de bestaande in- en uitritten en bijhorende toegangscontrole van MVP01 aan de zijde van de Bertha De Vriesestraat.
Er zal intern binnen de parkeerpercelen een verbinding gemaakt worden tussen MVP01 en MVP01bis. Op het einde van de eerste parkeerstrook van MVP01 zullen 3 parkeerplaatsen weggenomen worden om daar een flauwe helling aan te leggen naar het perceel van MVP01bis. Er is gekozen om deze helling niet onmiddellijk aan de Bertha De Vriesestraat te voorzien om conflicten bij het op- afrijden uit de weg te gaan.
Voor voetgangers wordt een nieuwe doorsteek voorzien thv de in- en uitritten aan de Bertha De Vriesestraat door middel van een flauwe trap. Langs de zijde van de middenstraat is er reeds een doorsteek voor voetgangers op MVP01. Een gelijkaardige doorsteek zal gemaakt worden voor MVP01bis. De doorsteken voor voetgangers worden zo ontworpen dat het niet mogelijk is voor een auto om langs die weg toegang te nemen.
Op heden is er al een stuk van het perceel voor MVP01bis in gebruik door Legend/Janssen Pharma. Die ingebruikname beslaat +/- de oostelijke helft van het perceel. Het noordelijke stuk daarvan wordt op heden gebruikt als werfparking, het zuidelijke deel als lay-off-zone en montage-zone. Legend/Janssen Pharma zal deze ophouden te gebruiken Q2/2024. NV Eiland Zwijnaarde wenst daarna zo snel mogelijk te starten met de aanleg van MVP01bis.
De oostelijke helft werd door het gebruik als werfparking / montagezone al voorzien van steenslag én van een omheining. NV Eiland Zwijnaarde zal deze zoveel als mogelijk hergebruiken. Daardoor zou het oostelijk deel van het perceel – normaalgezien – iets sneller in gebruik kunnen genomen worden dan het westelijk deel van het perceel.
Voor het aanduiden van de parkeervakken zal gebruik gemaakt worden van biggenruggen en jersey-blokken (of gelijkaardig). Voor de verlichting van MVP01bis zullen dezelfde armaturen, in dezelfde ritmiek, voorzien worden als voor MVP01.
2. HISTORIEK
Volgende vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:
Omgevingsvergunningen
- Op 03/02/2022 werd een aktename afgeleverd voor het exploiteren van een tijdelijke hoogspanningscabine op de werf (OMV_2022007406).
- Op 22/02/2024 werd een weigering afgeleverd voor het plaatsen van wegwijsborden op site (OMV_2023151949).
Stedenbouwkundige vergunningen
- 1981/670: vergunning van 16 juli 1981 voor het wijzigen van het bodemreliëf.
- 1998/70029: ontvankelijk van 7 januari 2008 voor het wijzigen van het reliëf voor de inrichting van een slibverwerkingscentrum en een monodeponie voor baggerspecie.
- 2001/70050: vergunning van 19 november 2001 voor het inrichten van een voorlopige stapelruimte voor ruwe breukstenen op een terrein (opp. ± 0,75 ha) langs de rechteroever van het Scheldekanaal te Gent (Zwijnaarde) tussen de E40-autosnelweg en de Ringvaart.
- 2003/70117: vergunning op 15/01/2004 werd een vergunning afgeleverd voor de wijziging van het reliëf van een slibverwerkingsinrichting.
- 2008/70032: weigering van 30 september 2009 voor het ophogen van het noordelijk deel van de site het Eilandje, inclusief de aanleg van een zone voor tijdelijke opslag van gronden en/of werfmateriaal.
- 2003/70117: vergunning van 16 maart 2010 voor de wijziging van het reliëf van een slibverwerkingsinrichting.
- 2005/70152 vergunning van 19/01/2006 werd een vergunning afgeleverd voor het plaatsen van een werfbord.
- 2010/70017: vergunning van 2 augustus 2010 voor de wegenis- en rioleringswerken inclusief aanleg kunstwerken (bruggen, ondertunneling) + sloopwerken woningen + verdere afdekking sintelstort: doortrekken R4-buitenring en aansluiting op B403.
- 2011/70068: vergunning van 1 september 2011 voor het ophogen van het noordelijke deel van de site Eilandje te Zwijnaarde.
- 2012/70006: vergunning van 15 juni 2012 voor de realisatie van een landschapsheuvel op Eiland Zwijnaarde.
- 2012/70076: vergunning van 16 oktober 2012 voor de inrichting van een tijdelijke werfzone, in functie van de aanleg van de infrastructuur (kunstwerken en verhardingen) voor de realisatie van de R4-zuid.
- 2013/70171: vergunning van 27 maart 2014 voor de inrichting van de natuurlijke oeverstrook langs de getijdearm van de Schelde (conform de bepaling in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'Afbakening Grootstedelijk Gebied Gent - deelgebied 't Eilandje').
- 2014/70212: vergunning van 31 augustus 2015 voor het inrichten van het bedrijventerrein op het Eiland Zwijnaarde - de werken betreffen grondwerken, de aanleg van wegenis, grachten en rioleringen (basisvergunning).
- 2017/04100: vergunning van 9 januari 2018 voor het inrichten van een bedrijventerrein op het Eiland Zwijnaarde (wijzigingen van basisvergunning 2014/70212).
- 2017/04193 Dig vergunning van 22/02/2018 voor de inrichting van een binnenstraat, ophoging workspace en maaiveldparking eiland Zwijnaarde.
BEOORDELING AANVRAAG
3. EXTERNE ADVIEZEN
Volgende externe adviezen zijn gegeven:
3.1. DE VLAAMSE WATERWEG
Gunstig advies van De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio West afgeleverd op 11 april 2024 onder ref. AB/2024/288:
De Vlaamse Waterweg nv – afdeling Regio West verleent aan vermelde omgevingsvergunningsaanvraag voor het uitbreiden van de tijdelijke maaiveldparking op eiland Zwijnaarde in de Bertha De Vriesestraat (kadaster: Afd: 24 Sec: B 561F) te 9052 Gent een gunstig advies.
De aanvraag voorziet in de uitbreiding van de maaiveldparking bestaat volledig uit steenslag. Het hemelwater wordt afgeleid naar het bestaande RWA afvoerstelsel en de poelen in de oeverstrook, aangezien er geen infiltratie mogelijk is omwille van het feit dat het eiland een afgedekte baggerslipdeponie is. Het huidige watersysteem wijzigt dus niet, waardoor De Vlaamse Waterweg verwacht bijgevolg geen wijzigingen in het afstromingsregime en de infiltratie van het hemelwater ten gevolge van het project.
Gezien de aard van de aanvraag kan in alle redelijkheid verwacht worden dat er geen significante effecten op het watersysteem zullen optreden. De aanvraag is verenigbaar met de doelstellingen en beginselen van het ‘Decreet Integraal Waterbeleid’. Er wordt door de aangevraagde werken evenmin een impact op het beheer en/of de exploitatie van de waterweg en het patrimonium van De Vlaamse Waterweg nv verwacht.
3.2. FARYS
Voorwaardelijk gunstig advies van vergunningen@farys.be afgeleverd op 16 april 2024 onder ref. AD-17-1051 – 2de advies:
Drinkwater
We hebben geen opmerkingen en/of bezwaren voor de uitbreiding van MVP01 (MVP01bis).
Ons advies is gunstig.
Riolering
ZONERINGSPLAN
Op basis van het definitief zoneringsplan ligt de ontwikkeling in:
Collectief te optimaliseren gebied. Binnen de project zone is een volledig gescheiden stelsel voorzien waarbij het DWA-stelsel is aangesloten op RWZI van Merelbeke. Bijgevolg kan met spreken van collectief geoptimaliseerd gebied
INHOUD VAN DE AANVRAAG
Aanvraag tot omgevingsvergunning betreft de uitbreiding van een tijdelijke maaiveldparking op Eiland Zwijnaarde. Er is een reeds aanwezige vergunde parking. Men wenst een uitbreiding van deze parking. De uitbreiding van de parking is deels op verhoogd vrij terrein en deels op een zone dit reeds is uitgevoerd als een parking. Het is niet duidelijk voor deel dat reeds voorzien is als parking, in welke fase dit vergund is.
Specifieke bemerkingen op het dossier
Rioleringsplan
Op het plan bestaande toestand zijn de aansluitpunten op de riolering in de middenstraat duidelijk vermeld.
Op plan geplande toestand is niet duidelijk aangeduid waar de terreinsnedes zijn genomen. Echter volgens de terreinsnedes AA’ en BB’ helt het terrein te veel af naar de openbare wadi. Dit kan niet aanvaard worden. Er dient vermeden te worden dat water van de private parking kan afwateren naar de openbare gracht. Het water dat eventueel kan afstromen moet afgeleid worden aan de kokerleiidng onder de middenstraat. Het voorzien van zijdelingse grachten vergelijkbaar met de reeds aangelegde parking moet zo voorzien worden. De overloop hiervan worden aangesloten op de centrale koker onder de middenstraat.
In de nota is sprake van drainage leidingen. Deze zijn niet vermeld op het plan. Ook omliggende wadi/verlagingen ontbreken op plan. Dit verder uitgewerkt te worden.
Hydraulische nota
Volgens de beschrijvende nota is eiland een volledige afgedekte bagger slibdeponiet waar infilteren van hemelwater in de bodem niet is toegelaten. Het hemelwater dient maximaal te worden afgeleid naar de poelen in de overstrook.
In de toegevoegde hydraulische nota, welke behoort tot de algemende studie van eiland Zwijnaarde, is toen duidelijk gesteld dat de zones liggende aan de middenstraat; dienen te worden aangesloten op de riolering onder de middenstraat. Hiervoor zijn de nodige wachtaansluitingen voorzien over de volledige lengte van de middenstraat. Deze aansluitingen zijn ook duidelijk vermeld op plan bestaande toestand.
De afwatering van de zone ontbreekt op plan geplande toestand en dient verduidelijkt te worden
BESLUIT
GUNSTIG ADVIES met voorwaarden
Er dient een aangepast plannen (grondplan / terreindoorsneden) te worden opgemaakt waarbij duidelijk de afwatering van de parking duidelijk is. Er mag onder geen enkele wijze afstroming van regenwater mogelijk zijn naar de omliggende openbare grachten. Het water dat eventueel kan infiltreren dient dmv drainage leidingen / grachten te worden aangesloten op de private riolering van de middenstraat.
3.3. WEGEN EN VERKEER
Voorwaardelijk gunstig advies van AWV - District Gent Autosnelwegen afgeleverd op 29 maart 2024 onder ref. AV/411/2024/00405:
Het agentschap Wegen en Verkeer adviseert gunstig betreffende voorliggende aanvraag gezien de aanvraag in overeenstemming is met de vermelde inlichtingen en beperkingen.
Bij de uitvoering van de vergunning dient de aanvrager rekening te houden met de omschreven aandachtspunten. (zie integraal advies op het omgevingsloket)
3.4. BRANDWEER
Gunstig advies van Brandweerzone Centrum afgeleverd op 21 maart 2024 onder ref. 069010-003/MN/2024: Besluit: GUNSTIG
4. TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN
4.1. Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg
Het gewestelijk RUP 'Afbakening Grootstedelijk Gebied Gent', deelproject 't Eilandje (3E) (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 16 december 2005) bestemt de percelen als ‘gemengd regionaal bedrijventerrein’, met aanduidingen ‘ontsluiting’ en ‘natuurlijke oeverstrook langs de tij-arm van de Schelde’ in overdruk.
De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.
4.2. Vergunde verkavelingen
De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.
4.3. Verordeningen
Algemeen Bouwreglement
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023, van kracht sinds 23 juni 2023.
Het ontwerp is in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement.
Gewestelijke verordening hemelwater
De aanvraag werd getoetst aan de gewestelijke hemelwaterverordening 2023. (Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023)
Zie waterparagraaf.
Gewestelijke verordening toegankelijkheid
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
In het beeldkwaliteitsplan werd bepaald dat er mindervalidenplaatsen moeten zijn aan de ingangen van de bedrijven om de afstand voor personen met een beperking tot hun bestemming zo klein mogelijk te houden. Er worden dus – in samenspraak met de stadsdiensten en de bedrijven – geen mindervalidenplaatsen voorzien op MVP01bis
Het ontwerp is dan ook in overeenstemming met deze verordening.
4.4. Uitgeruste weg
Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste gemeenteweg.
4.5. Archeologienota
Het project is gelegen in een gebied waarvan op basis van waarnemingen en wetenschappelijke argumenten onderbouwd kon worden dat het met hoge waarschijnlijkheid geen archeologische waarde heeft. ID:15023
5. WATERPARAGRAAF
5.1. Ligging project
Het project ligt in een afstroomgebied in beheer van De Vlaamse Waterweg nv - Afd Regio West. Het project ligt niet in de nabije omgeving van de waterloop.
Volgens de kaarten bij het Watertoetsbesluit is het project:
- niet gelegen in een overstromingsgevoelig gebied voor zeeoverstroming.
- niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen vanuit een waterloop (fluviaal).
- niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen door intense neerslag (pluviaal).
- niet gelegen in een signaalgebied.
Het terrein is momenteel braakliggend.
5.2. Verenigbaarheid van het project met het watersysteem
Droogte
Het hemelwater dat neervalt moet op eigen terrein maximaal vastgehouden worden en niet afgevoerd. Om hier concreet uitvoering aan te geven werd het project aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening en het algemeen bouwreglement van de stad Gent inzake hemelwater getoetst.
Het betreft de aanleg van een tijdelijke parking (4 jaar).
Ter hoogte van het projectgebied is er een monodeponie voor bagger- en ruimingsspecie in de bodem. De deponie is Hydro geologisch geïsoleerd. Infiltratie in de deponie is niet mogelijk of wenselijk. Het hemelwater dat op de steenslag valt zal via het drainagesysteem op de afdichting bodem naar een poelenzone in het oosten afgevoerd worden waar het kan infiltreren/gebufferd.
Er kan voldaan worden aan de vigerende wetgeving. Het advies van Farys en de Vlaamse Waterweg moet worden gerespecteerd.
Structuurkwaliteit en ruimte voor waterlopen
Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.
Overstromingen
Het projectgebied is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig. Er wordt geen effect op het overstromingsregime verwacht.
Waterkwaliteit
Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.
5.3. Conclusie
Er kan besloten worden dat voorliggende aanvraag mits toepassing van bovenstaande maatregelen de watertoets doorstaat.
6. PROJECT-M.E.R.-SCREENING
De aanvraag heeft geen milieueffectrapport of project-MER-screening nodig.
7. BEKENDMAKING
De aanvraag volgt de vereenvoudigde procedure en moest dus niet aan een openbaar onderzoek worden onderworpen.
8. OMGEVINGSTOETS
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
De voorliggende plannen zijn ontworpen volgens de principes van het goedgekeurd inrichtingsplan ‘Eiland Zwijnaarde’ en Beeldkwaliteitsplan ‘Tech Lane Ghent’, zowel wat betreft de ligging in grondplan, het afwerkingspeil, de afwateringsprincipes, …
In de bijzondere voorwaarden worden weliswaar nog enkele technische opmerkingen geformuleerd waaraan het uiteindelijke uitvoeringsplan dient te worden aangepast.
Gelet op het tijdelijk karakter van de maaiveldparking – in afwachting van de oprichting van een parkeergebouw – is het weinig zinvol om bomen aan te planten. Ook in een strook waar volgens het inrichtingsplan en beeldkwaliteitsplan nog hoogstammige bomen moeten voorzien worden aan de straatzijde is aanplanten van bomen op dit moment weinig zinvol omdat niet valt in te schatten waar inritten van de toekomstig nieuw te bouwen bedrijfsgebouwen zullen voorzien worden.
Economie
De voorliggende aanvraag gaat over tijdelijke “maaiveldparking 01 bis“ (MVP01bis) als uitbreiding van de reeds aanwezige / vergunde / aangelegde tijdelijke parking “maaiveldparking 01“ ( MVP01). Zowel MVP01 als MVP01bis zorgen ervoor dat de werking van het bedrijventerrein kan opgestart worden in afwachting van de bouw van de parkeergebouwen. Dit is onontbeerlijk voor de eerstegebruikers (VIB, Legend/JanssenPharma, Fabriek Logistiek, Mainfreight, Capture).
Mobiliteit
Op Eiland Zwijnaarde moet het parkeren gemeenschappelijk en geclusterd voorzien worden. Voor Eiland Zwijnaarde Zuid is er is er momenteel een bestaande vergunde tijdelijke maaivelparking van 282 autoparkeerplaatsen (MVP01) De vergunning voor deze maaiveldparking werd op 22 februari 2018 verleend voor een periode van 10 jaar en eindigt dus op 22 februari 20218. Deze parking heeft een toegangscontrole via slagbomen (1 permanente in, 1 permanente uit en 1 variabele in/uit).
De voorliggende aanvraag betreft opnieuw de aanvraag voor een tijdelijke vergunning voor een (uitbreiding van de) maaiveldparking van in totaal 531 autoparkeerplaatsen (MVP01 bis), voor een periode van ca 4 jaar. Op die manier zou de vervaldatum van MVP01 en MVP01 bis ongeveer gelijk lopen.
Zowel de huidige maaivelparking MVP01 als de aangevraagde maaiveldparking MVP01bis moeten er voor zorgen dat het bedrijventerrein zich verder kan ontwikkelen. Vanaf 2025 zullen er immers heel wat extra medewerkers naar het bedrijventerrein (o.a. bedrijven VIB, Legend/Janssen, etc) komen waarvoor een bepaalde hoeveelheid noodzakelijke parkeercapaciteit nodig is. Deze parkeercapaciteit is nodig in afwachting van permanente parkeercapaciteit door de bouw van 2 parkeergebouwen (van elk 875 autoparkeerplaatsen). Het toewijzingsproces voor het ontwerp en de bouw van deze parkeergebouwen is lopende. In de opdrachtdocumenten daarvan is opgenomen dat het eerste parkeergebouw moet gebouwd zijn tegen (het voorjaar van) 2027. Na de oplevering van het eerste parkeergebouw kunnen de maaiveldparkings – minstens deels – verwijderd worden.
Voor het bedrijventerrein Eiland Zwijnaarde is er een MOBER opgemaakt in 2015 (toegevoegd aan het dossier) die bepaalt dat voor de hele site er maximum 2000 parkeerplaatsen mogen voorzien worden in kader van het aantal werknemers/transportbewegingen en de draagkracht van de omliggende wegenis. Dit aantal is zowel voor Eiland Zwijnaarde Zuid als voor Eiland Zwijnaarde Noord. Voor Eiland Zwijnaarde Zuid gaat het om maximum 1750 parkeerplaatsen.
Het project werd voorbesproken met het Mobiliteitsbedrijf. Daarbij werd o.a. de tijdelijkheid, het aantal parkeerplaatsen en de waakzaamheid m.b.t. het uitzicht besproken.
Aantal parkeerplaatsen
Op de bestaande maaiveldparking MVP01 zullen er een 3-tal parkeerplaatsen gesupprimeerd worden in kader van de doorsteek naar maaiveldparking MVP01bis. Er zullen hierdoor in de nieuwe toestand 282 parkeerplaatsen zijn op MVP01. Op de nieuwe maaiveldparking MVP01bis zullen 531 parkeerplaatsen voorzien worden. In totaal zullen er dus 813 parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Dit aantal is conform de voorbespreking en conform het maximum aantal van de Mober (i.e. maximum 1750 autoparkeerplaatsen voor Eiland Zwijnaarde Zuid).
Timing en tijdelijkheid
Momenteel is er al een stuk van het perceel voor MVP01bis in gebruik door Legend/Janssen Pharma. Die ingebruikname beslaat de +/- oostelijke helft van het perceel. Het noordelijke stuk daarvan wordt op heden gebruikt als werfparking, het zuidelijke deel als lay-off-zone en montage-zone. Legend/Janssen Pharma zal deze ophouden te gebruiken Q2/2024. NV Eiland Zwijnaarde wenst daarna zo snel mogelijk te starten met de aanleg van MVP01bis.
De oostelijke helft werd door het gebruik als werkparking/montagezone al voorzien van steenslag én van een omheining. NV EZ zal deze zoveel als mogelijk hergebruiken. Daardoor zou het oostelijk deel van het perceel (deel 1) met 249 parkeerplaatsen – normaal gezien – iets sneller in gebruik kunnen genomen worden dan het westelijk deel van het perceel (deel 2 met 282 parkeerplaatsen).
Wat de tijdelijkheid betreft, is het zo dat er zeker nooit meer dan 1750 (collectieve) parkeerplaatsen op Eiland Zwijnaarde Zuid aanwezig mogen zijn, conform de voorbespreking en de Mober.
Inrichting
Wat de inrichting betreft, is het ok dat de ontsluiting zal gebeuren via de bestaande in-en uitritten en bijhorende toegangscontrole van MVP01 (via slagbomen) aan de zijde van de Bertha De Vriesestraat, conform de voorbespreking. Op die manier kunnen de gegevens verzameld worden en kan er aan sturing (en parkeermanagement) gedaan worden.
Op de plannen staat aan de noordzijde het bestaande fietspad aan de Marthe Versichelenstraat niet ingetekend. We vermoeden dat de nieuwe maaiveldparking geen impact zal hebben op dit bestaande fietspad, maar aangezien dit niet volledig duidelijk is op de plannen vragen we dat er minstens 0,75 meter schrikafstand wordt voorzien tussen het bestaande fietspad en de omheining van de MVP01bis.
Daarnaast vragen we ook om de omheining van MVP01bis te vergroenen om een aangenamer en “duurzamer” zicht te bekomen vanaf de E40, conform de voorbespreking. We willen hiermee voorkomen dat de indruk ontstaat van een grote auto-vlakte waardoor de perceptie van Eiland Zwijnaarde als auto-locatie onterecht zou worden versterkt. Het is positief dat in de beschrijvende nota wordt aangegeven dat geprobeerd zal worden om klimplanten te laten groeien op deze omheining. Indien dit gezien de tijdelijkheid te lang zou duren vooraleer hiervan effect te zien, kunnen we akkoord gaan om hier (groene) doeken te voorzien zoals aangegeven in de nota.
Alternatieven
We willen graag benadrukken dat de autoparkeercapaciteit slechts een deel van de mobiliteitsmix is om de bereikbaarheid van Eiland Zwijnaarde te garanderen. Daarom zijn we tevreden dat er in de beschrijvende nota aangegeven wordt dat de NV Eiland Zwijnaarde ook inzet op de alternatieven. Dit via onder meer de fietsbrug richting Merelbeke (heropstart bouw in april ’24), de shuttlebus Max Mobiel en deelauto’s in toekomstig parkeergebouw. Dit zal immers onontbeerlijk zijn om de bereikbaarheid van Eiland Zwijnaarde te vrijwaren.
CONCLUSIE
Voorwaardelijk gunstig, mits voldaan wordt aan de bijzondere voorwaarden is de aanvraag in overeenstemming met de wettelijke bepalingen en verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.
WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?
Het college van burgemeester en schepenen moet over de ingediende omgevingsvergunningsaanvraag een beslissing nemen.
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.
Uitvoering
Van deze omgevingsvergunning mag worden gebruikgemaakt als de aanvrager niet binnen vijfendertig dagen, te rekenen vanaf de dag na de eerste dag van de aanplakking, op de hoogte is gebracht van de instelling van een schorsend administratief beroep.
Bekendmaking
De beslissing wordt bekendgemaakt conform Titel 3, Hoofdstuk 9, Afdeling 3 van het Omgevingsvergunningsbesluit.
Verval van de omgevingsvergunning – uittreksel uit het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Artikel 99.
§ 1. De omgevingsvergunning vervalt van rechtswege in elk van de volgende gevallen:
1° als de verwezenlijking van de vergunde stedenbouwkundige handelingen niet wordt gestart binnen de twee jaar na het verlenen van de definitieve omgevingsvergunning;
2° als het uitvoeren van de vergunde stedenbouwkundige handelingen meer dan drie opeenvolgende jaren wordt onderbroken;
3° als de vergunde gebouwen niet winddicht zijn binnen vijf jaar na het verlenen van de definitieve omgevingsvergunning;
4° als de exploitatie van de vergunde activiteit of inrichting niet binnen vijf jaar na het verlenen van de definitieve omgevingsvergunning aanvangt.
De termijn, vermeld in het eerste lid, 1°, kan evenwel, op verzoek van de vergunninghouder, voor een periode van twee jaar verlengd worden als hij aantoont dat de niet-verwezenlijking het gevolg is van een vreemde oorzaak die hem niet kan worden toegerekend. De vergunninghouder dient de aanvraag van de verlenging, op straffe van verval, met een beveiligde zending en minstens drie maanden vóór het verstrijken van de oorspronkelijke vervaltermijn van twee jaar in bij de overheid die de vergunning heeft verleend. Die overheid weigert de aanvraag van de verlenging alleen als:
1° er geen sprake is van een vreemde oorzaak die niet aan de vergunninghouder kan worden toegerekend;
2° de aangevraagde en vergunde handelingen strijdig zijn met inmiddels gewijzigde stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften.
De overheid bezorgt haar beslissing uiterlijk de dag van het verstrijken van de oorspronkelijke vervaltermijn van twee jaar. Bij ontstentenis van een beslissing wordt de verlenging geacht te zijn goedgekeurd. Als de verlenging wordt goedgekeurd, worden de termijnen, vermeld in het eerste lid, 3° en 4°, ook met twee jaar verlengd.
Als de omgevingsvergunning uitdrukkelijk melding maakt van de verschillende fasen van het bouwproject, worden de termijnen van twee, drie of vijf jaar, vermeld in het eerste lid, gerekend per fase. Voor de tweede fase en de volgende fasen worden de termijnen van verval bijgevolg gerekend vanaf de aanvangsdatum van de fase in kwestie.
§ 2. De omgevingsvergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit vervalt van rechtswege in elk van de volgende gevallen:
1° als de exploitatie van de vergunde activiteit of inrichting meer dan vijf opeenvolgende jaren wordt onderbroken;
2° als de ingedeelde inrichting vernield is wegens brand of ontploffing veroorzaakt ten gevolge van de exploitatie;
3° als de exploitatie op vrijwillige basis volledig en definitief wordt stopgezet overeenkomstig de voorwaarden en de regels, vermeld in het decreet van 9 maart 2001 tot regeling van de vrijwillige, volledige en definitieve stopzetting van de productie van alle dierlijke mest, afkomstig van een of meerdere diersoorten, en de uitvoeringsbesluiten ervan. De Vlaamse Regering kan nadere regels bepalen voor de inkennisstelling van de stopzetting.
§ 3. Als de gevallen, vermeld in paragraaf 1, betrekking hebben op een gedeelte van het bouwproject, vervalt de omgevingsvergunning alleen voor het niet-afgewerkte gedeelte van een bouwproject. Een gedeelte is eerst afgewerkt als het, in voorkomend geval na de sloping van de niet-afgewerkte gedeelten, kan worden beschouwd als een afzonderlijke constructie die voldoet aan de bouwfysische vereisten.
Als de gevallen, vermeld in paragraaf 1 of 2, alleen betrekking hebben op een gedeelte van de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit, vervalt de omgevingsvergunning alleen voor dat gedeelte.
Artikel 100.
De omgevingsvergunning blijft onverkort geldig als de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit van een project door een wijziging van de indelingslijst van klasse 1 naar klasse 2 overgaat of omgekeerd.
In geval de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit van een project door een wijziging van de indelingslijst van klasse 1 of 2 naar klasse 3 overgaat, geldt de vergunning als aktename en blijven de bijzondere voorwaarden gelden.
Artikel 101.
De termijnen van twee, drie of vijf jaar, vermeld in artikel 99, in voorkomend geval verlengd conform artikel 99, § 1 worden geschorst zolang een beroep tot vernietiging van de omgevingsvergunning aanhangig is bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, overeenkomstig hoofdstuk 9 behoudens indien de vergunde handelingen in strijd zijn met een vóór de definitieve uitspraak van de Raad van kracht geworden ruimtelijk uitvoeringsplan. In dat laatste geval blijft het eventuele recht op planschadevergoeding desalniettemin behouden.
De termijnen van twee, drie of vijf jaar, vermeld in artikel 99, in voorkomend geval verlengd conform artikel 99, § 1, worden geschorst tijdens het uitvoeren van de archeologische opgraving, omschreven in de bekrachtigde archeologienota overeenkomstig artikel 5.4.8 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en in de bekrachtigde nota overeenkomstig artikel 5.4.16 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, met een maximumtermijn van een jaar vanaf de aanvangsdatum van de archeologische opgraving.
De termijnen van twee, drie of vijf jaar, vermeld in artikel 99, in voorkomend geval verlengd conform artikel 99, § 1, worden geschorst tijdens het uitvoeren van de bodemsaneringswerken van een bodemsaneringsproject waarvoor de OVAM overeenkomstig artikel 50, § 1, van het Bodemdecreet van 27 oktober 2006 een conformiteitsattest heeft afgeleverd, met een maximumtermijn van drie jaar vanaf de aanvangsdatum van de bodemsaneringswerken.
De termijnen van twee, drie of vijf jaar, vermeld in artikel 99, in voorkomend geval verlengd conform artikel 99, § 1, worden geschorst zolang een bekrachtigd stakingsbevel, zoals vermeld in titel VI van de VCRO, niet wordt ingetrokken, hetzij niet wordt opgeheven bij een in kracht van gewijsde gegane beslissing. De schorsing eindigt van rechtswege wanneer geen opheffing van het stakingsbevel wordt gevorderd of geen intrekking wordt gedaan binnen een termijn van twee jaar vanaf de bekrachtiging van het stakingsbevel.
Beroepsmogelijkheden – uittreksel uit het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Artikel 52. De Vlaamse Regering is bevoegd in laatste administratieve aanleg voor beroepen tegen uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissingen van de deputatie in eerste administratieve aanleg.
De deputatie is voor haar ambtsgebied bevoegd in laatste administratieve aanleg voor beroepen tegen uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissingen van het college van burgemeester en schepenen in eerste administratieve aanleg.
Artikel 53. Het beroep kan worden ingesteld door:
1° de vergunningsaanvrager, de vergunninghouder of de exploitant;
2° het betrokken publiek;
3° de leidend ambtenaar van de adviesinstanties of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde als de adviesinstantie tijdig advies heeft verstrekt of als aan hem ten onrechte niet om advies werd verzocht;
4° het college van burgemeester en schepenen als het tijdig advies heeft verstrekt of als het ten onrechte niet om advies werd verzocht;
5° de leidend ambtenaar van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde;
6° de leidend ambtenaar van het Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde.
Artikel 54. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat:
1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;
3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.
Artikel 55. Het beroep schorst de uitvoering van de bestreden beslissing tot de dag na de datum van de betekening van de beslissing in laatste administratieve aanleg.
In afwijking van het eerste lid werkt het beroep niet schorsend ten aanzien van:
1° de vergunning voor de verdere exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit waarvoor ten minste twaalf maanden voor de einddatum van de omgevingsvergunning een vergunningsaanvraag is ingediend;
2° de vergunning voor de exploitatie na een proefperiode als vermeld in artikel 69;
3° de vergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit die vergunningsplichtig is geworden door aanvulling of wijziging van de indelingslijst.
Artikel 56. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending ingesteld bij de bevoegde overheid, vermeld in artikel 52.
Degene die het beroep instelt, bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig en per beveiligde zending een afschrift van het beroepschrift aan:
1° de vergunningsaanvrager behalve als hij zelf het beroep instelt;
2° de deputatie als die in eerste administratieve aanleg de beslissing heeft genomen;
3° het college van burgemeester en schepenen behalve als het zelf het beroep instelt.
De Vlaamse Regering bepaalt de bewijsstukken die bij het beroep moeten worden gevoegd opdat het op ontvankelijke wijze wordt ingesteld.
Artikel 57. De bevoegde overheid, vermeld in artikel 52, of de door haar gemachtigde ambtenaar onderzoekt het beroep op zijn ontvankelijkheid en volledigheid.
Als niet alle stukken als vermeld in artikel 56, derde lid, bij het beroep zijn gevoegd, kan de bevoegde overheid of de door haar gemachtigde ambtenaar de beroepsindiener per beveiligde zending vragen om binnen een termijn van veertien dagen die ingaat de dag na de verzending van het vervolledigingsverzoek, de ontbrekende gegevens of documenten aan het beroep toe te voegen.
Als de beroepsindiener nalaat de ontbrekende gegevens of documenten binnen de termijn, vermeld in het tweede lid, aan het beroep toe te voegen, wordt het beroep als onvolledig beschouwd.
Beroepsmogelijkheden – regeling van het besluit van de Vlaamse Regering decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Het beroepschrift bevat op straffe van onontvankelijkheid:
1° de naam, de hoedanigheid en het adres van de beroepsindiener;
2° de identificatie van de bestreden beslissing en van het onroerend goed, de inrichting of exploitatie die het voorwerp uitmaakt van die beslissing;
3° als het beroep wordt ingesteld door een lid van het betrokken publiek:
a) een omschrijving van de gevolgen die hij ingevolge de bestreden beslissing ondervindt of waarschijnlijk ondervindt;
b) het belang dat hij heeft bij de besluitvorming over de afgifte of bijstelling van een omgevingsvergunning of van vergunningsvoorwaarden;
4° de redenen waarom het beroep wordt ingesteld.
Het beroepsdossier bevat de volgende bewijsstukken:
1° in voorkomend geval, een bewijs van betaling van de dossiertaks;
2° de overtuigingsstukken die de beroepsindiener nodig acht;
3° in voorkomend geval, een inventaris van de overtuigingsstukken, vermeld in punt 2°.
Als de bewijsstukken, vermeld in het tweede lid, ontbreken, kan hieraan verholpen worden overeenkomstig artikel 57, tweede lid, van het decreet van 25 april 2014.
Het beroepsdossier wordt ingediend met een analoge of een digitale zending.
Het bevoegde bestuur kan bij de beroepsindiener, de vergunningsaanvrager of de overheid die in eerste administratieve aanleg bevoegd is, alle beschikbare informatie en documenten opvragen die nuttig zijn voor het dossier.
De beroepsindiener geeft, op straffe van verval, uitdrukkelijk in zijn beroepschrift aan of hij gehoord wil worden.
Als de vergunningsaanvrager gehoord wil worden, brengt hij het bevoegde bestuur daarvan uitdrukkelijk op de hoogte met een beveiligde zending uiterlijk vijftien dagen nadat hij een afschrift van het beroepschrift als vermeld in artikel 56 van het decreet van 25 april 2014, heeft ontvangen, op voorwaarde dat hij niet de beroepsindiener is.
Mededeling
Deze gegevens kunnen worden opgeslagen in een of meer bestanden. Die bestanden kunnen zich bevinden bij de gemeente, waar u de aanvraag hebt ingediend, bij de provincie, en ook bij de Vlaamse administratie, bevoegd voor de omgevingsvergunning. Ze worden gebruikt voor de behandeling van uw dossier. Ze kunnen ook gebruikt worden voor het opmaken van statistieken en voor wetenschappelijke doeleinden. U hebt het recht om uw gegevens in deze bestanden in te kijken en zo nodig de verbetering ervan aan te vragen.
Het college van burgemeester en schepenen verleent onder voorwaarden de omgevingsvergunning voor het uitbreiden van de tijdelijke maaiveldparking op eiland Zwijnaarde aan Eiland Zwijnaarde nv (O.N.:0820566847) en de heer Frank Van Goethem gelegen te Bertha De Vriesestraat en Marthe Versichelenstraat , 9052 Gent.
De door het college vergunde plannen zijn de plannen die op de overzichtslijst staan, die is toegevoegd als bijlage aan deze vergunning en er integraal deel van uitmaakt.
Plannen die niet op deze overzichtslijst staan, maken geen deel uit van de vergunning.
Controleer steeds of het om een goedgekeurd plan gaat.
Opgelet, er kunnen voorwaarden betrekking hebben op de plannen.
Verleent de vergunning voor bepaalde duur vanaf 2 mei 2024 tot en met 22 februari 2028.
Legt volgende voorwaarden op:
Tijdelijke vergunning
Er wordt voor deze maaiveldparking (MVP01bis) een tijdelijke vergunning afgeleverd, in afwachting van de bouw van de parkeergebouwen. Er mogen nooit meer dan 1750 (collectieve) parkeerplaatsen op Eiland Zwijnaarde Zuid aanwezig zijn. De geldigheidsduur van deze tijdelijke maaiveldparking is beperkt tot 22 februari 2028, dit komt overeen met de tijdelijke vergunde maaiveldparking (MVP01). Nadien moet alle verharding worden verwijderd en het terrein worden hersteld naar zijn oorspronkelijke toestand en op zijn oorspronkelijk niveau van voor de aanleg van de tijdelijke maaiveldparking.
Brandweer
De brandweervoorschriften, die betrekking hebben op deze omgevingsvergunning, moeten strikt nageleefd worden (zie advies van 21 maart 2024 met kenmerk 069010-003/MN/2024).
Wegen en Verkeer
De voorwaarden opgenomen in het advies van Agentschap Wegen en Verkeer (advies van 29 maart 2024, met kenmerk AV/411/2024/00405) moeten strikt nageleefd worden.
Farys
De voorwaarden opgenomen in het advies van Farys (advies van 16 april 2024, met kenmerk AD-17-1051 – 2de advies) moeten strikt nageleefd worden.
De Vlaamse Waterweg
Het advies van De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio West (advies van 11 april 2024 onder kenmerk AB/2024/288) met strikt worden nageleefd.
Openbaar domein:
Er zal slechts één oprit met een breedte van maximum 9 meter op het openbaar domein worden toegestaan, dit is de bestaande oprit. Alle parkeerplaatsen op het private domein moeten via deze oprit bereikbaar zijn.
De openbare, groene bermen mogen in geen geval verhard worden of voorzien van andere private materialen door de bouwheer. Ook halfverhardingen/steenslag - zowel nieuwe als bestaande - zijn niet toegelaten. In het geval van inbreuken kan de stad deze verhardingen/materialen opbreken op kosten van de bouwheer.
Het is niet toegestaan om de gracht te voorzien van constructies, verhardingen en oeververdedigingen.
Het privédomein moet op de rooilijn zichtbaar en fysiek afgescheiden zijn van het openbaar domein (bijvoorbeeld door middel van een dorpel, haag, afsluiting, verschil in materialen etc.).
Mobiliteit
Er moet minstens 0,75 meter schrikafstand wordt voorzien tussen het bestaande fietspad aan de Marthe Versichelenstraat en de omheining van de MVP01bis.
Omheining
De omheining van MVP01bis moet worden beplant om een aangenamer en “duurzamer” zicht te bekomen vanaf de E40.
Wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
Openbaar domein:
De bouwheer/vergunninghouder is steeds verantwoordelijk voor beschadigingen aan de inrichting van het openbaar domein, groenaanleg, bermen, trottoirs, boordstenen, (straat)kolken en de rijweg, die te wijten zijn aan de bouwactiviteit. De dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen herstelt deze beschadigingen op kosten van de bouwheer/vergunninghouder.
De bouwheer/vergunninghouder moet voor de aanvang van de werken een tegensprekelijke plaatsbeschrijving opmaken van de omliggende trottoirs en wegenis met bijzondere aandacht voor de (straat)kolken.
Deze dient bezorgd te worden aan de dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen, via afgifte op het Stadskantoor Gent, Woodrow Wilsonplein 1, 9000 Gent, tel.: 09/266 79 .00, via e-mail: tdwegen@stad.gent of per post aan Stad Gent t.a.v. Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen, Botermarkt 1, 9000 Gent.
Deze dient ten laatste twee weken voor aanvang van de werken verstuurd of afgegeven te worden, indien deze laattijdig ingediend wordt kan deze niet als tegensprekelijk beschouwd worden.
U kan dit door een architect of landmeter laten doen maar u mag dit ook zelf opnemen. (u maakt een aantal algemene foto’s vergezeld van detailfoto’s met reeds aanwezige schade aan het openbaar domein. Bij elke foto zet u een beschrijving en u voegt een plannetje toe met aanduiding van de positie van de foto’s).
In functie van een werfzone op het openbaar domein is een vergunning Inname Publieke Ruimte noodzakelijk. U vraagt dit digitaal aan via de website www.stad.gent (typ tijdelijke werfzone in het zoekveld).