Begin 2022 bracht ik de slechte staat van de toegangsweg naar het recyclagepark van Oostakker al onder de aandacht. Het slechte wegdek zorgde voor geluidsoverlast door de vele passerende voertuigen naar het recyclagepark. Bovendien verloren voertuigen vaak delen van het vervoerde afval door het hobbelige parcours. Ook voor klanten en leveranciers van de interieurzaak in het voormalige stationsgebouw is deze situatie bijzonder hinderlijk.
Er werden toen enkele plaatselijke herstellingen uitgevoerd in afwachting van het afronden van de aanpassingswerken van het recyclagepark zelf. Op dat moment zouden ook grondige herstel- of verbeteringswerken kunnen ingepland worden aan de toegangsweg zelf. Het vernieuwde recyclagepark is ondertussen opnieuw open en wordt opnieuw druk bezocht door de inwoners van Oostakker en omstreken.
Waarom werd naar aanleiding van de aanpassingswerken aan het recyclagepark niet meteen ook de toegangsweg er naartoe onder handen genomen? Staat dit alsnog op de planning en binnen welke termijn?
Na uw vorige vraag zijn er herstelwerken uitgevoerd. Een volledige heraanleg moest nog ingepland worden.
De dienst heeft dit nagekeken. Er is 250 m kasseiverharding. Voor het overgrote deel zijn die goed berijdbaar aan een snelheid van 30-35km/u. Er zijn 3 plekken die slecht liggen en waar de dienst een plaatselijk herstel gaat uitvoeren. Dit zal nog gebeuren in de maand juli. Zij hebben ook vastgesteld dat de kasseiverharding is overgroeid door groen vanuit de bermen. De dienst vraagt aan de Groendienst om dit ook te bekijken.
De werken aan het containerpark waren niet combineerbaar met de werken aan de toegangsweg. Beide werven zouden elkaar teveel hinderen (aan en afvoer materialen, etc….). De volledige heraanleg moest uitgevoerd worden na de werken voor inrichting van het recyclagepark en best tijdens een periode dat het gesloten is. Om de kasseien te vervangen door asfalt is er ook een omgevingsvergunning nodig.
Momenteel staat een volledige heraanleg nog niet op de planning. Door de inflatie en energiecrisis is de kostprijs van werken 25-30 % duurder dan voorzien in de meerjarenplanning. Met het budget kunnen er dus minder projecten uitgevoerd worden.
Dit dossier moet bij de start van volgende legislatuur afgewogen worden met andere dossiers van straten die in aanmerking komen voor een heraanleg.
di 25/06/2024 - 08:48