Sinds de start van de werken aan de Petercelle-as is er geen tramverbinding meer tussen het Sint-Pietersstation en de Korenmarkt. Nochtans was tramlijn 1 de drukste tramverbinding van Vlaanderen.
Dit werd deels opgevangen door pendelbus P4, die van het station naar de Korenmarkt dezelfde route volgde als de vroegere tram 1, maar op de terugweg een lus maakte via het Fratersplein en het Rabot. De pendelbus zou minstens tot juli - het einde van de werken aan Coupure Rechts - blijven rijden.
Sinds 21 mei rijdt pendelbus P4 ineens toch niet meer tussen het station en de Korenmarkt. De reden hiervoor zijn de werken aan de Duizend Vuren. Daar worden de tramsporen vernieuwd en zal de stad ook asfalteringswerken uitvoeren. Er rijdt daardoor zelfs geen enkele bus meer tussen de Korenmarkt en de Brugse Poort. Het openbaar vervoer nemen naar het station is dus vanuit een groot deel van het stadscentrum onmogelijk geworden, toch zonder enorme omwegen.
Het lijkt er dan ook op dat er weinig afstemming was omtrent de timing en de uitvoering van de werken. Die coördinatie is nochtans primordiaal, enkel dan kan De Lijn een betere alternatieve verbinding voorzien en vooral een vlotte verbinding tussen het station en de Korenmarkt garanderen. Het valt te betreuren dat pendelbus P4 nu vroeger dan voorzien wegvalt op deze route.
Wat is er fout gelopen in de coördinatie van de verschillende werven waardoor pendelbus P4 vroeger dan verwacht wegvalt op de as Gent-Sint-Pieters - Korenmarkt?