Mijnheer de schepen, door de heraanleg van de Petercelle-as kan de drukste tramlijn van Vlaanderen niet meer rijden tot 2029. Deze tram wordt momenteel gedeeltelijk vervangen door pendelbus P4 die sinds afgelopen dinsdag echter zelf wordt omgeleid waardoor er gewoon geen openbaar vervoer meer is tot midden juli in centrale stadsdelen tussen Sint-Jacobs, Zuid, Korenmarkt, Kortrijksepoortstraat en Begijnhoflaan. Dit ontgrieft duizenden inwoners, scholieren, bezoekers en handelaars. Nochtans blijft busverkeer mogelijk want de Petercelle-as is nog niet opengebroken en ook tijdens de werken aan de Nederkouter en de Kortrijksepoortstraat blijft één rijstrook berijdbaar. Na midden juli, wanneer de werken aan Coupure Rechts klaar zijn en tram 4 opnieuw rijdt, valt pendelbus P4 volledig weg waardoor in de omgeving van de Bagattenstraat en Savaanstraat tot 2029 geen openbaar vervoer meer zou rijden. Dit is onaanvaardbaar, het stadsbestuur schreef daarover een brief aan de bevoegde Vlaamse minister met de vraag om middelen te voorzien voor een pendelbus tussen Gent-Sint-Pieters en het handelscentrum via of parallel aan de Petercelle-as.
Vraag : Welke stappen kan het stadsbestuur nog zetten om ervoor te zorgen dat de bereikbaarheid van de vermelde stadsdelen met het openbaar vervoer gegarandeerd blijft?
In de buurt voorziet De Lijn bediening met lijnen 5a en 5b en met de tram (T1 en T3) is er een zeer frequente bediening. Maar het klopt dat er voor bediening op deze as zelf een aparte pendeldienst wenselijk is.
U vermeldt het in uw vraag, het is zo dat we hier al een tijd vragen om een oplossing aan de Lijn.
We vroegen om deze bediening met een pendeldienst te voorzien. De Lijn bezorgde ons een analyse van een mogelijke dienst met kleine voertuigen tussen Gent-Sint-Pieters en de Bagattenstraat. De kost werd geschat op 500.000 euro per jaar. De Lijn had hiervoor geen budget en gaf mee dat dit enkel kan op kosten van de stad. We schreven daarom een brief naar de bevoegde Vlaamse minister, met de vraag om budget te voorzien. Het kan immers niet dat de Vlaamse Regering niet de nodige middelen geeft aan de Lijn en de lokale besturen de problemen moeten oplossen. We hebben nog geen antwoord ontvangen op onze vraag en zullen nog een herinnering sturen.
Het is natuurlijk afhankelijk van dit antwoord hoe wij zullen reageren.
wo 29/05/2024 - 07:45