De ruimtenoden van de Gentenaars en de Gentse verenigingen zijn zeer divers. Als Stad willen we hen hierin zoveel mogelijk ondersteunen. De ruimte die we kunnen aanbieden binnen het patrimonium van de stadsgebouwen is echter schaars. In het vierde essay van de Stadsbouwmeester worden enkele uitdagingen opgelijst: verouderde stadsgebouwen zijn functioneel, energetisch, ecologisch en financieel inefficiënt. Daarenboven worden ze vaak onderbenut, zeker na de kantooruren. De Stad heeft de ambitie om te evolueren naar een Stadsgebouw 2.0, waarin ruimtes worden gedeeld en ontmoeting centraal staat.
In november 2020 keurde de Vlaamse Regering een subsidie van 72.000 euro goed voor het uitwerken van de conceptstudie Stadsgebouw 2.0. Eén van de onderzoeksvragen uit die conceptstudie zoomde in op de beheersrollen en -vormen die passen bij zo'n Stadsgebouw 2.0. Het delen van ruimtes vraagt namelijk om duidelijke afspraken rond toegang, schoonmaak, reservatie, enzovoort. De conceptstudie werd intussen opgeleverd en resulteerde in een digitaal handboek.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vraag:
We voerden inderdaad een conceptstudie voor het stadsgebouw 2.0. De conclusies zijn uitgewerkt in een digitaal handboek met ambities, acties, instrumenten, rollen en cases op vlak van programma, ontwerp en beheer.
Door de stijgende vraag vanuit het brede middenveld en de erkende organisaties naar geschikte ruimte om hun werking te huisvesten, gaan we op zoek naar clustering van die vragen in aangepaste multifunctionele gebouwen met een gedeeld gebruik. Hierin is vaak de moeilijkste vraag hoe deze gebouwen met die diversiteit aan activiteiten en gebruikers, goed en efficiënt beheerd kunnen worden.
Vanuit FM bouwen we aan een overkoepelend kader dat als basis kan dienen voor de opmaak van afsprakenkaders in gebouwen (per typologie) en van huishoudelijk reglementen voor alle aanwezige gebruikers (voor stadsmedewerkers en externen).
We noemen het vervolgtraject daarom ‘Slim Samenhuizen’. We vertrekken met drie cases waarop we het onderzoek voeren: het Stadskantoor, de Felix en het Buurthuis Watersportbaan. Drie diverse types gebouwen en gebruikers.
Het beheer en alle op te nemen rollen worden in zes grote delen benoemd:
* Contractbeheer
* Bouwtechnisch beheer
* Logistieke beheer
* Welzijnsbeheer (met IDPBW)
* Gemeenschapsbeheer
* ICT-beheer (met District09)
We streven zo naar een overkoepelend beheerskader met een zo groot mogelijke afgetoetste consensus over zo veel mogelijk aspecten van het totale gebouwbeheer.
Op die manier trachten we een uniformiteit te bekomen in de vertrekbasis voor de opmaak van genoemde afspraken. Het gaat om cases voor nieuwbouwprojecten. In bestaande gebouwen is er vaak een bijkomende uitdaging van de beperkingen van de gebouwen om de ruimtes te delen of om ze polyvalent te gebruiken.
De drie cases lopen nu, dus de volgende bestuursploeg zal zeker aan de slag kunnen met de conclusies.
wo 31/01/2024 - 07:29