Terug
Gepubliceerd op 31/01/2024

2024_MV_00066 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Gedeeld ruimtegebruik in stadsgebouwen

vragenuurtje
ma 29/01/2024 - 18:00 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 29/01/2024 - 18:42
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Zeneb Bensafia; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Gert Robert; Carl De Decker; Mieke Bouve; Joris Vandenbroucke; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Ronny Rysermans; Alana Herman; Els Roegiers

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter
2024_MV_00066 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Gedeeld ruimtegebruik in stadsgebouwen 2024_MV_00066 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Gedeeld ruimtegebruik in stadsgebouwen

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De ruimtenoden van de Gentenaars en de Gentse verenigingen zijn zeer divers. Als Stad willen we hen hierin zoveel mogelijk ondersteunen. De ruimte die we kunnen aanbieden binnen het patrimonium van de stadsgebouwen is echter schaars. In het vierde essay van de Stadsbouwmeester worden enkele uitdagingen opgelijst: verouderde stadsgebouwen zijn functioneel, energetisch, ecologisch en financieel inefficiënt. Daarenboven worden ze vaak onderbenut, zeker na de kantooruren. De Stad heeft de ambitie om te evolueren naar een Stadsgebouw 2.0, waarin ruimtes worden gedeeld en ontmoeting centraal staat.

In november 2020 keurde de Vlaamse Regering een subsidie van 72.000 euro goed voor het uitwerken van de conceptstudie Stadsgebouw 2.0. Eén van de onderzoeksvragen uit die conceptstudie zoomde in op de beheersrollen en -vormen die passen bij zo'n Stadsgebouw 2.0. Het delen van ruimtes vraagt namelijk om duidelijke afspraken rond toegang, schoonmaak, reservatie, enzovoort. De conceptstudie werd intussen opgeleverd en resulteerde in een digitaal handboek.

Indiener(s)

Stijn De Roo

Gericht aan

Hafsa El-Bazioui

Tijdstip van indienen

do 25/01/2024 - 11:51

Toelichting

Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vraag:

  1. Welke stappen worden gezet om de praktische vraagstukken rond het beheer van gedeelde ruimtes verder uit te werken? Wat is daarvoor nodig en wanneer mogen we de resultaten verwachten?

Bespreking

Antwoord

We voerden inderdaad een conceptstudie voor het stadsgebouw 2.0. De conclusies zijn uitgewerkt in een digitaal handboek met ambities, acties, instrumenten, rollen en cases op vlak van programma, ontwerp en beheer. 

Door de stijgende vraag vanuit het brede middenveld en de erkende organisaties naar geschikte ruimte om hun werking te huisvesten, gaan we op zoek naar clustering van die vragen in aangepaste multifunctionele gebouwen met een gedeeld gebruik. Hierin is vaak de moeilijkste vraag hoe deze gebouwen met die diversiteit aan activiteiten en gebruikers, goed en efficiënt beheerd kunnen worden.

Vanuit FM bouwen we aan een overkoepelend kader dat als basis kan dienen voor de opmaak van afsprakenkaders in gebouwen (per typologie) en van huishoudelijk reglementen voor alle aanwezige gebruikers (voor stadsmedewerkers en externen). 

We noemen het vervolgtraject daarom ‘Slim Samenhuizen’. We vertrekken met drie cases waarop we het onderzoek voeren: het Stadskantoor, de Felix en het Buurthuis Watersportbaan. Drie diverse types gebouwen en gebruikers.

Het beheer en alle op te nemen rollen worden in zes grote delen benoemd: 
 * Contractbeheer
 * Bouwtechnisch beheer
 * Logistieke beheer
 * Welzijnsbeheer (met IDPBW)
 * Gemeenschapsbeheer
 * ICT-beheer (met District09)

We streven zo naar een overkoepelend beheerskader met een zo groot mogelijke afgetoetste consensus over zo veel mogelijk aspecten van het totale gebouwbeheer.

Op die manier trachten we een uniformiteit te bekomen in de vertrekbasis voor de opmaak van genoemde afspraken. Het gaat om cases voor nieuwbouwprojecten. In bestaande gebouwen is er vaak een bijkomende uitdaging van de beperkingen van de gebouwen om de ruimtes te delen of om ze polyvalent te gebruiken.

De drie cases lopen nu, dus de volgende bestuursploeg zal zeker aan de slag kunnen met de conclusies. 

wo 31/01/2024 - 07:29