Terug
Gepubliceerd op 27/11/2024

2024_GR_00889 - Overeenkomst betreffende Pilootproject Geautomatiseerde marketing - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/11/2024 - 19:01 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 25/11/2024 - 20:08
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Sami Souguir

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Fourat Ben Chikha; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Mattias De Vuyst; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Johan Deckmyn; Sara Matthieu; Karla Persyn; Yüksel Kalaz

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00889 - Overeenkomst betreffende Pilootproject Geautomatiseerde marketing - Goedkeuring

Aanwezig

Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Filip Watteeuw, Sofie Bracke, Tine Heyse, Astrid De Bruycker, Sami Souguir, Bram Van Braeckevelt, Isabelle Heyndrickx, Hafsa El-Bazioui, Evita Willaert, Rudy Coddens, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Carl De Decker, Karlijn Deene, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Fourat Ben Chikha, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Mattias De Vuyst, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 49
Gabi De Boever, Sami Souguir, Helga Stevens, Tine Heyse, Filip Watteeuw, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Bram Van Braeckevelt, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Karlijn Deene, Jef Van Pee, Gert Robert, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Astrid De Bruycker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Els Roegiers, Evita Willaert, Ronny Rysermans, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Mattias De Vuyst, Anita De Winter, Bert Misplon, Caroline Persyn, Christiaan Van Bignoot, Anneleen Van Bossuyt, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Nikolaas Schuiten, Hafsa El-Bazioui, Fourat Ben Chikha, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00889 - Overeenkomst betreffende Pilootproject Geautomatiseerde marketing - Goedkeuring 2024_GR_00889 - Overeenkomst betreffende Pilootproject Geautomatiseerde marketing - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1. 

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Cultuurconnect ondersteunt Vlaamse gemeenten bij de digitale uitdagingen van hun cultuurbeleid, met klemtoon op openbare bibliotheken, cultuur- en gemeenschapscentra.

Cultuurconnect stelde hiervoor in overleg met de bibliotheeksector een innovatieagenda op op voor de komende jaren. Deze innovatieagenda krijgt invulling op basis van drie speerpunten:

• Naar een inspirerende gebruikservaring.

• Naar een rijk leesklimaat.

• Naar een sterker aanbod van e-inclusie.

Onder deze speerpunten vallen vervolgens verschillende innovatieve projecten die Cultuurconnect ism de sector de komende jaren vorm zal geven. Eén van de projecten binnen het speerpunt "Naar een inspirerende gebruikerservaring" is een pilootproject rond geautomatiseerde marketing, dat verderbouwt op de Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek.

De Stedelijke Openbare Bibliotheek van Gent wenst in dit pilootproject te stappen.

Met het pilootproject willen Cultuurconnect en pilootbibliotheken onderzoeken of bezoekers van de bib tot een actiever bezoek geïnspireerd kunnen worden door op het juiste moment de juiste boodschap bij de juiste persoon te brengen. De Stedelijke Openbare Bibliotheek van Gent zal - na goedkeuring van dit besluit tot 23 mei 2025 - twee types campagnes laten lopen binnen dit pilootproject, nl. een Welkomstcampagne en een Slapende leners-campagne.

1.Welkomstcampagne

Nieuwe leden ontvangen momenteel een automatisch bericht uit het bibliotheeksysteem Wise (onderdeel van de Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek) met de vraag om een Mijn Bibliotheek-profiel aan te maken. Bibliotheekleden hebben zo’n profiel nodig om de online diensten van hun bibliotheek te gebruiken. Dit bericht zullen we in het pilootproject vervangen door een welkomstcampagne bestaande uit 3 e-mails. Deze e-mails bevatten functionele communicatie over de dienstverlening van de bibliotheek en worden dus naar alle nieuwe bibliotheekleden verstuurd. De eerste e-mail bevat onder meer een link om het Mijn Bibliotheek-profiel aan te maken, wat noodzakelijk is om de online diensten van de bibliotheek te kunnen gebruiken. De eerste e-mail bevat ook een uitschrijflink voor de volgende 2 e-mails. 

In het kader van deze campagne wordt gepersonaliseerd door het bibliotheeklid bij naam aan te spreken.

2. Slapende leners campagne

Leden die langer dan een jaar niet meer naar de bib kwamen, zullen via e-mail een bericht krijgen dat hun account na verloop van tijd zal worden geschrapt, en worden opgeroepen nog eens naar de bib te komen. Deze functionele communicatie is gelijkaardig aan de huidige automatische e-mails die uit het bibliotheeksysteem Wise (onderdeel van de Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek) worden verzonden aan leden wiens lidmaatschap bijna afloopt. Om mensen te overtuigen dat de bibliotheek wel degelijk aanbod heeft voor hen, vinden we het belangrijk om te kunnen onderzoeken of het helpt om de boodschap licht aan te passen aan de ontvanger. Dit zal gaan om: leest de persoon voornamelijk fictie of non-fictie? Leest de persoon digitale boeken of fysieke boeken? Op basis hiervan worden een aantal leestips in de e-mail opgenomen, die kunnen verschillen per categorie ontvangers. De ontvangers worden dus opgedeeld op basis van enkele (ruime) criteria.

In het kader van deze campagne wordt gepersonaliseerd door het bibliotheeklid bij naam aan te spreken en wordt gesegmenteerd op een hoog niveau.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Het doel van het pilootproject is om op vele vlakken (IT, communicatie, statistieken, gebruikers,…) te leren op welke manier CRM kan bijdragen aan een klantgerichte dienstverlening. De evaluatie van het project zal op verschillende manieren gebeuren:

• Kwantitatief: We meten het effect van de ontvangen campagnes (geanonimiseerde cijfers rond click through, open rates …).

• Kwantitatief: We meten het effect van de ontvangen campagnes op de uitleencijfers van de bib (geanonimiseerd, globale cijfers in de gemeten periode t.o.v. een nulmeting en benchmarking met andere bibs).

• Kwalitatief: In de campagnes zit standaard een “wat vond je van deze e-mail?”-vraag, waarbij ontvangers op een icoontje kunnen klikken dat voor “positief” of “negatief” staat. Ontvangers hoeven dit uiteraard niet te doen.

• Kwalitatief: Ontvangers van de campagnes en bezoekers van de bibwebsite en de bib worden uitgenodigd een enquête in te vullen (facultatief). Via deze enquête worden respondenten gevraagd of ze willen deelnemen aan een focusgroep.

Daarnaast bevat de evaluatie ook elementen waar de bibliotheekleden niet bij betrokken worden:

• Evaluatie van de tool zelf naar gebruiksvriendelijkheid en hoe het ingezet kan worden in een opgeschaald model.

• Evaluatie van de betalingsbereidheid van de bibliotheken voor zo’n tool.

• Evaluatie van de betalingsbereidheid van de bibliotheken voor een bijkomende dienstverlening rond marketingkennis en -expertise.

Het voorliggende besluit gaat over een test- en leerproject tot 23 mei 2025. Voor de pilootbibliotheken zijn er geen externe kosten aan verbonden. Dit testproject kadert in de doelstelling van de Bibliotheek om een toonaangevende bibliotheekwerking uit te bouwen met aandacht voor diverse doelgroepen. 

De overeenkomst als bijlage omvat de afspraken tussen Cultuurconnect en de Stedelijke Openbare Bibliotheek van Gent mbt dit testproject.

Activiteit

AC34082 Publiekswerking bibliotheek

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Keurt goed de overeenkomst met Cultuurconnect voor deelname door de Bibliotheek aan het pilootproject "Geautomatiseerde marketing", waarbij de Gentse bibliotheek twee testcampagnes zal uitvoeren. Er zijn geen kosten verbonden aan dit pilootproject. Het pilootproject loopt tot 23 mei 2025.