De schoolraden in het basis- en secundair onderwijs werden op 1 april 2005 in het leven geroepen door het Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad (hierna Participatiedecreet genoemd). Om de vier jaar wordt de samenstelling van de schoolraden vernieuwd.
Op 31 maart 2025 loopt het mandaat van de huidige schoolraden ten einde en moet er met ingang van 1 april 2025 voor een volgende periode van vier jaar nieuwe schoolraden worden samengesteld. Hierbij wordt rekening gehouden met het volgende:
1) Scholen die reeds beschikken over een pedagogische, leerlingenraad (verplicht voor het secundair onderwijs) of ouderraad, de "deelraden" genoemd, zitten wat de vernieuwing van de schoolraden betreft, in een meer comfortabele positie. In dit geval zijn het de deelraden die vertegenwoordigers delegeren naar de schoolraad.
2) Scholen die echter geen of slechts gedeeltelijk deelraden hebben, moeten verkiezingen organiseren. Deze verkiezingen gebeuren aan de hand van een reglement die respectievelijk voor de geleding van de ouders, het personeel en de leerlingen (optioneel voor het lager onderwijs) is opgemaakt. Het schoolbestuur bepaalt de afspraken inzake de verkiezingsprocedure en stelt voor iedere geleding een afzonderlijk verkiezingsreglement op.
De gemeenteraad wijzigde op 14 december 2020 het 'Reglement voor verkiezing van de geleding personeel in de schoolraden'. Dit reglement wordt ter wijziging voorgelegd aan de gemeenteraad met het oog op de verkiezingsprocedure met ingang van januari 2025.
De volgende wijzigingen worden in voorliggende reglement aangebracht:
"4. Voorwaarden om te zetelen (onverenigbaarheden)
Onder artikel 7 wordt ook een personeelslid van het ondersteunend leersteuncentrum van de school toegevoegd als onverenigbaarheid om in de schoolraad te zetelen:
Artikel 7.
Een verkozene kan niet tegelijkertijd personeelslid zijn van:
5. De organisatie van de verkiezingen
De data voor de samenstelling van het kiesbureau en de ad valvas melding dat de kiezerslijsten kunnen geraadpleegd worden, worden concreet ingevuld in de artikelen 9, § 1 en 10, § 2:
Artikel 9 Het kiesbureau
§ 1. Ten laatste op 13 januari 2025 stelt het schoolbestuur een kiesbureau samen bestaande uit een afgevaardigde van het schoolbestuur en minstens twee afgevaardigden van het personeel.
Artikel 10. De kiezerslijst
§ 2. Ten laatste op 16 januari 2025 wordt ad valvas in het personeelslokaal een bericht opgehangen door de directeur. Dit bericht maakt melding van het feit dat de kiezerslijst kan worden geraadpleegd op het schoolsecretariaat".
8. Inwerkingtreding reglement
De datum van de inwerkingtreding wordt aangepast naar 1 december 2024".
Met het oog op de vernieuwing van de schoolraden in de basis- en secundaire scholen van het Stedelijk Onderwijs Gent met ingang van 1 april 2025, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om het 'Reglement voor verkiezing van geleding personeel in de schoolraden' te wijzigen. De wijzigingen treden in werking op 1 december 2024.
Wijzigt het 'Reglement voor verkiezing van geleding personeel in de schoolraden' voor het basis- en secundair onderwijs van het Stedelijk Onderwijs Gent 'als volgt:
"4. Voorwaarden om te zetelen (onverenigbaarheden)
Onder artikel 7 wordt ook een personeelslid van het ondersteunend leersteuncentrum van de school toegevoegd als onverenigbaarheid om in de schoolraad te zetelen:
Artikel 7.
Een verkozene kan niet tegelijkertijd personeelslid zijn van:
5. De organisatie van de verkiezingen
De data voor de samenstelling van het kiesbureau en de ad valvas melding dat de kiezerslijsten kunnen geraadpleegd worden, worden concreet ingevuld in de artikelen 9, § 1 en 10, § 2:
Artikel 9 Het kiesbureau
§ 1. Ten laatste op 13 januari 2025 stelt het schoolbestuur een kiesbureau samen bestaande uit een afgevaardigde van het schoolbestuur en minstens twee afgevaardigden van het personeel.
Artikel 10. De kiezerslijst
§ 2. Ten laatste op 16 januari 2025 wordt ad valvas in het personeelslokaal een bericht opgehangen door de directeur. Dit bericht maakt melding van het feit dat de kiezerslijst kan worden geraadpleegd op het schoolsecretariaat".
8. Inwerkingtreding reglement
De datum van de inwerkingtreding wordt aangepast naar 1 december 2024".
Deze wijzigingen treden in werking op 1 december 2024.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het 'Reglement voor verkiezing van de geleding personeel in de schoolraden' zoals gevoegd in bijlage.