Terug
Gepubliceerd op 27/11/2024

2024_GR_00914 - Reglement voor verkiezing van geleding personeel in schoolraden basis- en secundair onderwijs Stedelijk Onderwijs Gent - Wijziging

gemeenteraad
ma 25/11/2024 - 19:01 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 25/11/2024 - 20:02
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Reglement Onderwijs.

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Evita Willaert

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Fourat Ben Chikha; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Mattias De Vuyst; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Johan Deckmyn; Sara Matthieu; Karla Persyn; Yüksel Kalaz

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00914 - Reglement voor verkiezing van geleding personeel in schoolraden basis- en secundair onderwijs Stedelijk Onderwijs Gent - Wijziging

Aanwezig

Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Filip Watteeuw, Sofie Bracke, Tine Heyse, Astrid De Bruycker, Sami Souguir, Bram Van Braeckevelt, Isabelle Heyndrickx, Hafsa El-Bazioui, Evita Willaert, Rudy Coddens, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Carl De Decker, Karlijn Deene, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Fourat Ben Chikha, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Mattias De Vuyst, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 49
Gabi De Boever, Sami Souguir, Helga Stevens, Tine Heyse, Filip Watteeuw, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Bram Van Braeckevelt, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Karlijn Deene, Jef Van Pee, Gert Robert, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Astrid De Bruycker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Els Roegiers, Evita Willaert, Ronny Rysermans, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Mattias De Vuyst, Anita De Winter, Bert Misplon, Caroline Persyn, Christiaan Van Bignoot, Anneleen Van Bossuyt, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Nikolaas Schuiten, Hafsa El-Bazioui, Fourat Ben Chikha, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00914 - Reglement voor verkiezing van geleding personeel in schoolraden basis- en secundair onderwijs Stedelijk Onderwijs Gent - Wijziging 2024_GR_00914 - Reglement voor verkiezing van geleding personeel in schoolraden basis- en secundair onderwijs Stedelijk Onderwijs Gent - Wijziging

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 3.


Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, inzonderheid artikel 12.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

De schoolraden in het basis- en secundair onderwijs werden op 1 april 2005 in het leven geroepen door het Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad (hierna Participatiedecreet genoemd). Om de vier jaar wordt de samenstelling van de schoolraden vernieuwd.

Op 31 maart 2025 loopt het mandaat van de huidige schoolraden ten einde en moet er met ingang van 1 april 2025 voor een volgende periode van vier jaar nieuwe schoolraden worden samengesteld. Hierbij wordt rekening gehouden met het volgende:

1) Scholen die reeds beschikken over een pedagogische, leerlingenraad (verplicht voor het secundair onderwijs) of ouderraad, de "deelraden" genoemd, zitten wat de vernieuwing van de schoolraden betreft, in een meer comfortabele positie. In dit geval zijn het de deelraden die vertegenwoordigers delegeren naar de schoolraad.

2) Scholen die echter geen of slechts gedeeltelijk deelraden hebben, moeten verkiezingen organiseren. Deze verkiezingen gebeuren aan de hand van een reglement die respectievelijk voor de geleding van de ouders, het personeel en de leerlingen (optioneel voor het lager onderwijs) is opgemaakt. Het schoolbestuur bepaalt de afspraken inzake de verkiezingsprocedure en stelt voor iedere geleding een afzonderlijk verkiezingsreglement op.

De gemeenteraad wijzigde op 14 december 2020 het 'Reglement voor verkiezing van de geleding personeel in de schoolraden'. Dit reglement wordt ter wijziging voorgelegd aan de gemeenteraad met het oog op de verkiezingsprocedure met ingang van januari 2025.

De volgende wijzigingen worden in voorliggende reglement aangebracht:

"4.    Voorwaarden om te zetelen (onverenigbaarheden)

Onder artikel 7 wordt ook een personeelslid van het ondersteunend leersteuncentrum van de school toegevoegd als onverenigbaarheid om in de schoolraad te zetelen:

Artikel 7.

Een verkozene kan niet tegelijkertijd personeelslid zijn van:

  • de betrokken scholen die vallen onder de schoolraad;
  • het begeleidend CLB van de school;
  • het ondersteunend leersteuncentrum van de school".

5.    De organisatie van de verkiezingen

De data voor de samenstelling van het kiesbureau en de ad valvas melding dat de kiezerslijsten kunnen geraadpleegd worden, worden concreet ingevuld in de artikelen 9, § 1 en 10, § 2:

Artikel 9 Het kiesbureau

§ 1. Ten laatste op 13 januari 2025 stelt het schoolbestuur een kiesbureau samen bestaande uit een afgevaardigde van het schoolbestuur en minstens twee afgevaardigden van het personeel.

Artikel 10. De kiezerslijst

§ 2. Ten laatste op 16 januari 2025 wordt ad valvas in het personeelslokaal een bericht opgehangen door de directeur. Dit bericht maakt melding van het feit dat de kiezerslijst kan worden geraadpleegd op het schoolsecretariaat".

8.    Inwerkingtreding reglement

De datum van de inwerkingtreding wordt aangepast naar 1 december 2024". 


Waarom wordt deze beslissing genomen?

Met het oog op de vernieuwing van de schoolraden in de basis- en secundaire scholen van het Stedelijk Onderwijs Gent met ingang van 1 april 2025, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om het 'Reglement voor verkiezing van geleding personeel in de schoolraden' te wijzigen. De wijzigingen treden in werking op 1 december 2024.

Activiteit

AC34989 Organiseren interne werking Stedelijk Onderwijs Gent

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Wijzigt het 'Reglement voor verkiezing van geleding personeel in de schoolraden' voor het basis- en secundair onderwijs van het Stedelijk Onderwijs Gent 'als volgt:

"4.    Voorwaarden om te zetelen (onverenigbaarheden)

Onder artikel 7 wordt ook een personeelslid van het ondersteunend leersteuncentrum van de school toegevoegd als onverenigbaarheid om in de schoolraad te zetelen:

Artikel 7.

Een verkozene kan niet tegelijkertijd personeelslid zijn van:

  • de betrokken scholen die vallen onder de schoolraad;
  • het begeleidend CLB van de school;
  • het ondersteunend leersteuncentrum van de school".

5.    De organisatie van de verkiezingen

De data voor de samenstelling van het kiesbureau en de ad valvas melding dat de kiezerslijsten kunnen geraadpleegd worden, worden concreet ingevuld in de artikelen 9, § 1 en 10, § 2:

Artikel 9 Het kiesbureau

§ 1. Ten laatste op 13 januari 2025 stelt het schoolbestuur een kiesbureau samen bestaande uit een afgevaardigde van het schoolbestuur en minstens twee afgevaardigden van het personeel.

Artikel 10. De kiezerslijst

§ 2. Ten laatste op 16 januari 2025 wordt ad valvas in het personeelslokaal een bericht opgehangen door de directeur. Dit bericht maakt melding van het feit dat de kiezerslijst kan worden geraadpleegd op het schoolsecretariaat".

8.    Inwerkingtreding reglement

De datum van de inwerkingtreding wordt aangepast naar 1 december 2024". 

Deze wijzigingen treden in werking op 1 december 2024.

Artikel 2

Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het 'Reglement voor verkiezing van de geleding personeel in de schoolraden' zoals gevoegd in bijlage.


Bijlagen